Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Významné osobnosti usedají za volant podnapilé i ve světě

  15:00aktualizováno  15:00
Česko je jednou z mála evropských zemí, kde řidiči před jízdou nesmějí pít žádný alkohol. Maximální přípustná hodnota obsahu alkoholu v krvi se v řadě evropských států ale pohybuje od 0,2 do 0,8 promile, což znamená, že řidičům se tolerují jedna až dvě sklenky vína či piva. Ale i v těchto zemích je povolený limit překračován, a to i veřejnými činiteli či osobami veřejně známými.

Debatu na toto téma opět rozpoutal případ náměstka policejního prezidenta  Miroslava Antla, který dnes na svou funkci rezignoval kvůli autonehodě způsobené pod vlivem alkoholu.

Antl havaroval ve čtvrtek večer na rušné pardubické silnici, ale po havárii se odmítl podrobit odběru krve a moči na zjištění obsahu alkoholu. Dechová zkouška u něj podle policejního zdroje prokázala 0,52 promile, což odpovídá jednomu až dvěma půllitrům piva.

V únoru 1999 způsobil nehodu pod vlivem alkoholu například slovenský poslanec Petr Ďuračka, který po kolizi navíc napadl dva taxikáře. Zranění jednoho z nich si vyžádalo hospitalizaci. Podle policistů, jimž Ďuračka vulgárně nadával, byl v době incidentu pod vlivem alkoholu a nakonec z místa nehody ujel. Později byl
zbaven poslanecké imunity a v březnu 2000 odsouzen k ročnímu vězení s dvouletým podmínečným odkladem. Soud ho uznal vinným z trestného činu útoku na veřejného činitele a výtržnictví. 

Na Slovensku způsobili policisté pod vlivem alkoholu od začátku roku už desítku dopravních nehod, při nichž zahynuli čtyři lidé. Všichni viníci museli od policie odejít. Také v Řecku způsobil nehodu pod vlivem alkoholu poslanec. V červnu 1998 narazil při odjezdu z nočního klubu do tří zaparkovaných aut. Kolemjdoucí šestadvacetiletá učitelka byla zabita. Případ tehdy vyvolal širokou debatu o rozsahu poslanecké imunity. V Řecku jsou totiž členové parlamentu chráněni před
jakýmkoli druhem stíhání s cílem ochránit je před politicky motivovanými obviněními.

Podobně je tomu v jiných evropských zemích. Výjimkou je Británie, kde jsou poslanci za dveřmi parlamentu "normálními" občany Spojeného království s naprosto stejnými právy a povinnostmi. Poruší-li zákon, nemají žádné výhody. Například právě při jízdě pod vlivem alkoholu nemají možnost odmítnout dechovou zkoušku jako v České republice. 

Imunity jsou většinou zbaveni v případě způsobení dopravní nehody pod vlivem alkoholu i vysocí diplomaté. Mezi známé případy patří například nehody diplomatů ze států bývalého Sovětského svazu ve Spojených státech amerických. Jenom v roce 1997 byly zaznamenány čtyři případy. Nejvážnějším byl případ gruzínského
diplomata Georgije Macharadzeho, který při jízdě autem pod vlivem alkoholu trojnásobně překročil povolenou rychlost a zabil jednu dívku. Diplomat byl odsouzen na 21 let do federálního vězení v Severní Karolině. V roce 2000 byl z vězení propuštěn a poslán zpátky do Gruzie. Letos v únoru ho gruzínský soud osvobodil. 

 Na soudní proces v Moskvě čeká ještě jeden diplomat. Loni při dopravní nehodě v Kanadě ve stavu opilosti usmrtil ženu. Ruské úřady odmítly jeho diplomatickou imunitu zrušit. 

 V Chorvatsku byl letos v lednu chycen při řízení v opilosti záhřebský starosta Milan Bandić, jenž způsobil menší dopravní nehodu a ujel. Po nehodě se odmítal podrobit dechové zkoušce na alkohol. Když ji nakonec podstoupil, bylo mu  naměřeno třikrát větší množství, než je povolený limit. O několik dní později na
svou funkci rezignoval. 

Trestu za řízení v opilosti neunikl například ani známý francouzský herec Gérard Depardieu. Po nehodě v květnu 1998, při níž utrpěl několik fraktur levé nohy, mu policie v krvi naměřila 2,55 promile alkoholu. Soud mu vyměřil tři měsíce vězení
podmíněně, pokutu 10.000 franků a na 15 měsíců mu zabavil řidičský průkaz.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.