Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z hromady šrotu ve stodole se vyloupl unikátní nález za miliony

aktualizováno 
Takhle vypadá splněný sen každého veteránisty, kterému se v duši skrývá lovec motoristických pokladů. Přijdete do venkovské stodoly plné starého harampádí, kde „prej děda schovával ňáký starý díly a motorky“ a v tichém sousoší několika rezavých strojů najdete poklad. Doslova.

1938 Brough Superior 982cc SS80 Project with Petrol Tube Sidecar. Odhadovaná prodejní cena 790 tisíc - 1,2 milionu Kč | foto: Bonhams

Tak nějak se při průzkumu pozůstalosti ve vesničce na jihozápadě Anglie znovu dostalo na světlo celkem osm motocyklů Brough Superior v různém stavu rozkladu, které zde naprosto zapomenuté spočívaly přes padesát let.

Po objevení prvního téměř kompletního stroje se ukázalo, že se v okolních stodolách skrývají další rozebrané v bednách, některé dokonce i se sajdkárou.

Brough Superior přitom patří k nejslavnějším historickým značkám a tento nález osmi strojů patrně bude aspirovat na další rekord o nejdražší veterány v jarní aukci dražební síně Bonhams v Staffordu. Vloni se totiž podobný model - Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport z roku 1927 - vydražil v přepočtu téměř za deset milionů korun.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Mezi nalezenými stroji je navíc naprostá rarita, čtyřválcový Brough Superior BS4. Zatímco dvouválců Brough Superior se vyrobilo celkem 3040, čtyřválcových motocyklů se zdvojeným zadním kolem kvůli zamýšlenému využití se sajdkárou bylo postaveno jen osm.

Osud předchozích sedmi je známý, tento exemplář je poslední a osmička se tím uzavírá, další už neexistuje. Předchozí BS4 se v aukci vyšplhal v přepočtu přes 9 milionů korun a od nového nálezu se očekává ještě vyšší finální cena.

„Jde o jeden z největších motocyklových objevů posledních let,“ říká Ben Walker, ředitel motocyklové sekce aukční sítě Bonhams Collectors. „Kolem těchto motocyklů panuje celá řada záhad a tajemství, o jejich existenci téměř nikdo nevěděl a řada lidí se domnívala, že jde jen o mýty. Říkalo se, že musí být ukryté někde na západě Anglie, ale nikdo netušil kde.“

Rolls mezi motocykly

Stroje Brough Superior byly již ve své době (1919-1940) naprostou špičkou a právem jsou označovány jako Rolls-Royce mezi motocykly. Jejich tvůrce, závodní jezdec George Brough před devadesáti lety navrhl výkonný véčkový dvouválec a s modelem SS100 doslova převálcoval konkurenci a zasloužil si označení Superior.

Fotogalerie

S maximální rychlostí přes 100 mph (160 km/h) se v počátcích minulého století nemohl nikdo měřit a tyto motocykly byly i ve své době exkluzivní a mimořádně drahou záležitostí. Také proto je vyhledávala i řada slavných osobností tehdejší doby (čtěte zde).

Od nalezeného čísla osm těchto výjimečných strojů se dá očekávat obrovský zájem ze strany sběratelů a tím i překonání všech dosavadních rekordů v motocyklových aukcích. A to i přesto, že jsou v poměrně zanedbaném stavu – to je naopak výhoda!

Veteránské stroje v nálezovém stavu či dokonce v rozebrané kolekci dílů jsou odborníky a zájemci ze strany profesionálních investorů z této oblasti stále více ceněné.

Při investicích do veteránů totiž hraje velkou úlohu autenticita a věrnost původních dílů i celého procesu renovace.

A jediný způsob, jak zajistit správnou a věrnou renovaci s použitím těch správných dílů a nejlépe i dobových technologií, je dohlédnout si na celou renovaci sám pěkně úplně od začátku.

Zmrtvýchvstání Brough Superior

Britské stroje Brough Superior se vyráběly mezi 1. a 2. světovou válkou. Nyní přichází pokus o znovuzrození jejich luxusní slávy, práva na značku i design zakoupil nový francouzsko-rakouský výrobce. Před dvěma lety se představil prototyp Brough Superior SS100 navazující na původní styl. Stroje již absolvovaly homologaci pro EU a od jara se rozjíždí kusová výroba. Hlavním rysem je špičatý tvar nádrže, ale třeba i speciální přední odpružení „double wishbone“ či neméně zajímavé kotoučové brzdy se zdvojenými kotouči Beringer s vloženou brzdovou destičkou uprostřed, které tak připomínají původní bubnovou konstrukci. Vodou chlazený V-Twin 997 ccm s úhlem válců 88 stupňů dosahuje maximálního výkonu 140 koní a je zasazený do příhradového rámu ze slitiny oceli a titanu, který využívá motor jako nosnou část. Díky tomu je hmotnost tohoto naháče 180 kg suché váhy. Pokud se vám nový Brough líbí, počítejte s cenovkou kolem dvou milionů korun a s dlouhým čekáním v pořadníku - očekávaná produkce je totiž asi 20 kusů ročně.

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Volný den na Dakaru: servis strojů i lidí a konečně spánek. Žvýkáme koku

Volný den na Dakaru

Celé startovní pole opustilo Peru a přesouvá se do Bolívie. Cesta vede přes hory a cestou se dostáváme až do výšky 4770...

Většina motorkářů jede na KTM, některé stroje jsou převlečené

Letošní Dakar ovládly s velkou převahou stroje KTM 450 DR.

Do 40. ročníku Dakaru odstartovalo 139 motocyklů. Absolutní převahu mají stroje KTM 450 DR, na start se jich postavilo...

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

Mechanici na Dakaru

Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z...

Najdete na iDNES.cz