Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ztraceny navždy: automobilové legendy, po kterých pátrá svět

aktualizováno 
Audi se nedávno podařilo získat třetí "stříbrný šíp" Auto Union, který po válce odvezla Rudá armáda do Sovětského svazu. Některá ztracená auta se po desítkách let znovu vynoří, jiné automobilové legendy ale stále čekají na své objevení. Záhadně zmizely před desítkami let a dosud po nich není žádná stopa.

Silnější Auto Union typ D z roku 1939 se pozná podle boule na zadní kapotě. Ta je tu kvůli místu pro druhý kompresor, díky kterému stoupl výkon motoru z 420 na 485 koní. | foto: Audi

Třicátá léta minulého století byla v Německu rájem rychlostních rekordů. Mercedesy si to na závodech rozdávaly s auty se čtyřmi kruhy na kapotě, které se tehdy ještě jmenovaly Auto Union. Koncepčně si nebyly moc podobné. Mercedesy měly motor vpředu, zatímco uniony jezdily s motorem umístěným za řidičem. Spojoval je ovšem nadpozemsky moderní design a rychlosti vysoko převyšující 300 km/h. Pro jejich tvar a barvu se jim říkalo Stříbrné šípy a už tehdy se staly legendou.

Superrychlé šípy Auto Union se ovšem zamlouvaly i Sovětskému svazu, který je z obsazené továrny v německém Cvikově po válce odvezl jako válečnou kořist. V Rusku je místní konstruktéři rozebrali a jejich komponenty použili pro stavbu vlastních závodních strojů. Automobilce zbyl na památku jediný vůz, který ještě před válkou darovala mnichovskému muzeu. I ten byl ale po náletech na město poškozen.

Pravděpodobně by byly stříbrné auto uniony navždy ztraceny, kdyby jejich stopu koncem 70. let nezachytil americký sběratel ruského původu Paul Karassik. Před válkou žil Karassik v Bělehradě, kde se jako divák zúčastnil posledního závodu stříbrných šípů před vypuknutím války. Podle jeho slov to byl životní zážitek, který v něm probudil vášeň k rychlým závodním strojům.

Oba stříbrné šípy z Karassikovy sbírky jsou nyní ve vlastnictví Audi.

Oba stříbrné šípy z Karassikovy sbírky jsou nyní ve vlastnictví Audi.

Vybaven perfektní ruštinou a svou německou manželkou Barbarou, vypravil se v době, kdy v komunistických státech platila Brežněvova doktrína, do hlubin Sovětského svazu. A byl úspěšný. Podařilo se mu najít motory, podvozky, nápravy a převodovky, které provezl ve své dodávce skrze železnou oponu a následně nechal přepravit na Floridu. Následujících deset let pak Karassik přesně nevěděl, která auta se z přivezených dílů dají složit.

Teprve v roce 1990 se s pomocí dobových dokumentů z archivu Audi dozvěděl, že vlastní díly pro Auto Union typ D z roku 1938 s jedním kompresorem a o rok mladší typ D se dvěma kompresory. Rekonstrukce se ujala britská firma Crosthwaite & Gardiner, která s pomocí německé automobilky musela mimo jiné postavit nové karosérie. Z těch se v Sovětském svazu nezachoval jediný díl.

Karassikovo přání postavit auta znovu na start závodu v Bělehradě se kvůli válce v Jugoslávii sběrateli nesplnilo. Starší z obou aut přenechal muzeu Audi, mladší typ se dvěma kompresory odvezl zpátky na Floridu. V roce 2000 jej prodal soukromému sběrateli, od kterého jej v srpnu tohoto roku získala automobilka. Třetí zavlečený stříbrný šíp si automobilka našla sama, z muzea v Rize jej získala krátce po pádu komunismu.

Mercedes s právní vadou

Zatímco návrat ztracených stříbrných šípů byl pro Audi "jedním z nejvíce emotivních momentů v celé historii automobilky," jak uvedl šéf Oddělení tradic Thomas Frank, s jinými dávno ztracenými auty bývá často potíž. Na vlastní kůži to poznal novopečený majitel vzácného roadsteru Mercedes 500 K, který loni na podzim vydražil u známé kalifornské aukční síně RM Auctions za 3,8 milionu dolarů. Auto pocházející z rozsáhlé sbírky amerického důstojníka přivezl letos na výstavu do německého Essenu, kde je chtěl prodat.

Mercedes-Benz 500K

Mercedes-Benz 500K "Spezial Roadster"

Jenže dědicové dávného majitele se o auto přihlásili a soud nechal mercedes zabavit. Vnuk původního vlastníka Hanse Friedricha Pryma přišel s historkou, že jeho dědečka na konci války zatkla okupační vojska. A zatímco seděl ve vězení, vojáci si prý rozebrali jeho majetek. Drahý mercedes, který si vynálezce patentky pořídil v roce 1935 za peníze získané ze svého patentu, skončil ve sbírce generálmajora Williama Lyona, ve které byl až do minulého roku.

Současný majitel, Holanďan Frans van Haaren, si ovšem celou věc nechce nechat líbit. A německá média už spekulují o tom, že zemi čeká zajímavá a dlouhá soudní bitva.

Hledá se nejdražší vrak

Kdyby si v osudný podvečer v září roku 1955 zapnul James Dean na svém Porsche 550 Spyder včas potkávací světla, možná by jej Donald Turnupseed v přijíždějícím fordu uviděl včas. Jenže světla zůstala zhasnutá, nízké slunce Tornupseeda oslnilo a ještě ke všemu jel slavný herec příliš rychle. Vrak, který po srážce obou aut na křižovatce kalifornských silnic číslo 41 a 46 z porsche zbyl, nakonec koupil stavitel filmových aut George Barris.

Nový majitel měl v plánu uspořádat po celých Spojených státech putovní výstavu Deanova vraku, aby tak mladé lidi varoval před rizikem rychlé jízdy. Jenže při jedné ze zastávek na Floridě auto náhle zmizelo a od té doby jakoby se po něm slehla zem. Jedno automobilové muzeum v Illinois dokonce před lety vypsalo odměnu milion dolarů za jeho nalezení, ani to však zničené porsche zpátky na svět nepřivedlo. Deanův spyder je tak dosud nejhledanějším a nejvíce ceněným automobilovým vrakem na světě.

Okradený James Bond

Auta s příběhem patří mezi sběrateli vůbec k těm nejvyhledávanějším. A pokud se takový příběh ještě odehraje na filmovém plátně, bývají někteří z nich k neudržení. Právě na sběratelskou vášeň patrně doplatil majitel Aston Martinu DB5, kterému ho dosud neznámý zloděj ukradl v roce 1997 z letištního hangáru.

Aston Martin DB5 Jamese Bonda

Aston Martin DB5 Jamese Bonda

Ztracené auto hrálo ve filmu Goldfinger a za jeho volantem neseděl nikdo jiný než Sean Connery v roli agenta 007. Protože Goldfinger patří mezi nejlepší bondovky a krásný Aston Martin tu navíc dostal mimořádně velký prostor, může jeho bývalý majitel jen litovat, že auto raději nezaparkoval v trezoru. Domněnce, že auto skončilo v soukromé sbírce Bondova obdivovatele, nasvědčuje fakt, že patnáct let od jeho zmizení se při pátrání po něm neobjevila sebemenší stopa.

Kabriolet, který by chtěl mít každý

I Češi mají své slavné ztracené auto, po kterém usilovně pátrají už bezmála sedmdesát let. Otevřený Mercedes 320 B, auto říšského protektora Reinharda Heydricha, na které 27. května 1942 hodil parašutista Jan Kubiš bombu. Stejný typ vozu vlastní dlouhá léta Národní technické muzeum. A protože tento konkrétní vůz prodělal v minulosti opravy karoserie v místech, kde byl i Heydrichův mercedes podle dobových fotografií nejvíce poničen, historikové se vesměs domnívali, že by to mohl být on.

Heydrichův mercedes těsně po atentátu.

Heydrichův mercedes těsně po atentátu.

Jenže před dvěma lety se u sběratele v Hradci Králové objevil další Mercedes 320 B. I ten podle provedených oprav odpovídal poškozením způsobených explozí bomby. Dokonce tak přesvědčivě, že zmátl i historika Jaroslava Čvančaru, který zkoumáním okolností atentátu věnoval kus života. Auto mělo sváry karosérie v místě, kde bomba utrhla Heydrichovu autu kus podběhu nebo vyměněná okna. Přesně ta, která výbuch poškodil.

Michal Burian z Vojenského historického ústavu zapůjčil kriminalistům náhradní nevybuchlou bombu, kterou odhodil Jan Kubiš na místě atentátu. Pokud by se stopy stejné trhaviny našly v čalounění mercedesu, pak by o jeho původu nebylo pochyb. Jenže v Kriminalistickém ústavu žádné stopy po výbuchu nenašli. Pátrání tak může pokračovat.

Historikovi Michalu Burianovi už atmosféra kolem nacistického mercedesu připomíná scénu z filmu Císařův pekař. "Tam také císař sbíral všechny Mony Lisy, které mu někdo nabídl. Protože, co kdyby ta další byla konečně ta pravá?"

Fotogalerie

 

Burian prozradil, že v současnosti kriminalisté prověřují možné stopy výbušniny v mercedesu ze sbírky Národního technického muzea. "Ale máme zprávy i z Dánska, že tam měli podobně poškozené auto. Jenže to už je po kompletní rekonstrukci, takže jeho původ zjistíme jen těžko."

Pátrání po Heydrichově mercedesu znesnadňuje skutečnost, že po náletech Spojenců v závěru války lehl popelem celý archiv automobilky. "Výrobní číslo vozu tak už nelze dohledat," lituje Michal Burian, kterému nereálná očekávání automobilových sběratelů zpestřují život. "Občas mám pocit, že Heydrichův mercedes je každý, který prošel v minulosti nějakou kolizí," uzavírá Michal Burian.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.