Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný mercedes našli po čtyřiceti letech pod počítačovým šrotem

aktualizováno 
Ve své době patřil Mercedes 300SL k nejmodernějším sériově vyráběným vozům a teď náleží k ceněným sběratelským kouskům. Jeden exemplář ale unikal sběratelům téměř půl století. Štěstí se nakonec usmálo na kanadského specialistu.

Mercedes- Benz 300 SL z roku 1955, který objevil sběratel Rudi Koniczek v Santa Monice v Kalifornii. | foto: Rudi Koniczek/blog.hemmings.com

Mercedes-Benz 300 SL spatřil světlo světa v roce 1954, byl třeba prvním vozem s motorem vybaveným přímým vstřikováním benzinu. Nejrychlejší sériově vyráběný vůz své doby měl pod kapotou třílitrový motor a pyšnil se hlavně unikátním otvíráním dveří. Otvíraly se jako racčí křídla, však se mu také říkalo gullwing. Dodnes se u něj inspirují ostatní. A má i stejně uhrančivého a technicky dokonalého prapravnuka. Více o Mercedesu SLS AMG čtěte ZDE

Mezi lety 1955–1963 jich německá automobilka vyrobila 1 800 kusů. V roce 1955 ale vyprodukovala také minisérii 29 speciálně odlehčených verzí Competiotion Special, které měly karoserii z hliníku, okna z plexiskla, látkou čalouněná sedadla, snížený podvozek, speciální ráfky kol a posílené brzdy.

Právě tyto vozy patří mezi nejcennější sběratelské kousky na světě; jejich cena se na trhu pohybuje kolem 2,5 milionu eur. O 28 kouscích sběratelé věděli, jeden z nich ale pozorným očím celého světa stále unikal.

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Pátral po něm i Rudi Koniczek, německý emigrant, který do Kanady přišel v roce 1953 společně se svými rodiči. Dlouhá léta pracoval pro kanadské zastoupení Mercedesu v Torontu, pak se ale začal věnovat restaurování starých vozů a jeho kvalitní práci můžete najít i v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu.

Právě on restauroval prvních šest vozů speciální racčí minisérie. Věděl, kde se ukrývají i další vozy, ale číslo 21 mu stále unikalo. Po dvaceti letech usilovného pátrání zjistil, že v kalifornské Santa Monice má osmdesátiletý muž v garáži vůz s racčími křídly, který dvacet let nikdo neviděl. Okamžitě se tam vydal.

Fotogalerie

Tajemný vůz se měl ukrývat v garáži, která byla vyplněná starými počítači. Koniczek tedy společně se svým obchodním partnerem najali tři muže a začali krabice odklízet. Když zahlédli první části karoserie bylo jasné, že jde o 300 SL. Zbývalo zjistit jediné...

"Vyběhl sem s magnetem v ruce k vozu a když se nepřicvakl, věděl jsem, že je to hliníková karoserie. Číslo 21 bylo konečně na světě," vzpomíná Koniczek na radostnou událost.

Stařičký majitel ho dostal v roce 1955 od svých rodičů jako dárek k promoci a jezdil s ním až do roku 1971. Pak se ale porouchala převodovka a vůz putoval do garáže. Tom Wellmer ho postavil na špalky, odmontoval kola, kapotu a převodovku vyndal. To byla ale ta poslední věc, kterou před čtyřiceti lety udělal.

Koniczkovi trvalo dva dny, než s pomocníky vyklidil garáž a nakonec uzavřel s původním majitelem smlouvu o prodeji. Jedinou podmínkou bylo, že vůz se musí vrátit do původního stavu z roku 1955. Vzácný mercedes teď čeká v Koniczekově dílně, renovace by měla začít příští rok. Za nepojízdný vrak zaplatil dva a půl milionu dolarů.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.