Mercedes-Benz 300 SL spatřil světlo světa v roce 1954, byl třeba prvním vozem s motorem vybaveným přímým vstřikováním benzinu. Nejrychlejší sériově vyráběný vůz své doby měl pod kapotou třílitrový motor a pyšnil se hlavně unikátním otvíráním dveří. Otvíraly se jako racčí křídla, však se mu také říkalo gullwing. Dodnes se u něj inspirují ostatní. A má i stejně uhrančivého a technicky dokonalého prapravnuka. Více o Mercedesu SLS AMG čtěte ZDE
Mezi lety 1955–1963 jich německá automobilka vyrobila 1 800 kusů. V roce 1955 ale vyprodukovala také minisérii 29 speciálně odlehčených verzí Competiotion Special, které měly karoserii z hliníku, okna z plexiskla, látkou čalouněná sedadla, snížený podvozek, speciální ráfky kol a posílené brzdy.
Právě tyto vozy patří mezi nejcennější sběratelské kousky na světě; jejich cena se na trhu pohybuje kolem 2,5 milionu eur. O 28 kouscích sběratelé věděli, jeden z nich ale pozorným očím celého světa stále unikal.
Pátral po něm i Rudi Koniczek, německý emigrant, který do Kanady přišel v roce 1953 společně se svými rodiči. Dlouhá léta pracoval pro kanadské zastoupení Mercedesu v Torontu, pak se ale začal věnovat restaurování starých vozů a jeho kvalitní práci můžete najít i v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu.
Právě on restauroval prvních šest vozů speciální racčí minisérie. Věděl, kde se ukrývají i další vozy, ale číslo 21 mu stále unikalo. Po dvaceti letech usilovného pátrání zjistil, že v kalifornské Santa Monice má osmdesátiletý muž v garáži vůz s racčími křídly, který dvacet let nikdo neviděl. Okamžitě se tam vydal.
Fotogalerie |
Tajemný vůz se měl ukrývat v garáži, která byla vyplněná starými počítači. Koniczek tedy společně se svým obchodním partnerem najali tři muže a začali krabice odklízet. Když zahlédli první části karoserie bylo jasné, že jde o 300 SL. Zbývalo zjistit jediné...
"Vyběhl sem s magnetem v ruce k vozu a když se nepřicvakl, věděl jsem, že je to hliníková karoserie. Číslo 21 bylo konečně na světě," vzpomíná Koniczek na radostnou událost.
Stařičký majitel ho dostal v roce 1955 od svých rodičů jako dárek k promoci a jezdil s ním až do roku 1971. Pak se ale porouchala převodovka a vůz putoval do garáže. Tom Wellmer ho postavil na špalky, odmontoval kola, kapotu a převodovku vyndal. To byla ale ta poslední věc, kterou před čtyřiceti lety udělal.
Koniczkovi trvalo dva dny, než s pomocníky vyklidil garáž a nakonec uzavřel s původním majitelem smlouvu o prodeji. Jedinou podmínkou bylo, že vůz se musí vrátit do původního stavu z roku 1955. Vzácný mercedes teď čeká v Koniczekově dílně, renovace by měla začít příští rok. Za nepojízdný vrak zaplatil dva a půl milionu dolarů.