Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Walter: český Rolls-Royce i speciál pro Le Mans

aktualizováno 
Do bohaté historie tuzemského autoprůmyslu se zapsala významně i značka Walter. Její význam zůstal dodnes nedoceněn. A přitom právem platilo heslo, Walter - král vzduchu - král silnic.

Walter - KLASIKA Všechny vozy Walter vynikaly na svou dobu propracovanou technikou i elegancí karoserie | foto: Jindřih Lasík

Zručný mechanik a později odborník na ozubená kola Josef Walter patřil k výrazným postavám českého průmyslu hned vedle Laurina a Klementa. V malé dílně na Smíchově začal v roce 1898 stavět nejdříve jízdní kola, pak motocykly, tříkolky a nakonec i auta.

Na začátku byla láska
V počátcích podnikání se Walter seznámil s Barborou, dcerou zámožného klempíře Ballinga. Ale než získal od budoucího tchána souhlas ke svatbě, dostal od něj nejdříve úkol jako v pohádce: musel sestrojit tři jízdní kola.

Walterovi se to podařilo. A vyplatilo - díky bohatému věnu se mohl pustit do konstrukce prvního motocyklu. Spolehlivost a kvalita jeho výrobků mu přinesla další možnosti v oblasti, po které toužil - u stavby aut. V roce 1911 založil společnost s ručením omezeným se sídlem v Jinonicích.

Odtud pak nejdříve vyjížděly malé, ale hlavně kvalitní automobily řady W. K jejich popularitě přispělo také mnoho sportovních úspěchů.

I do vzduchu
Ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové pěti-, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce.

Výroba automobilů byla sice omezena na úkor leteckých motorů, ale na druhé straně se díky nim zkvalitnily. Některé technologické prvky se dokonce přenesly na montáž automobilových motorů.

Za nejvyzrálejší konstrukci značky Walter se považují modely 6, respektive 6B. Měly otevřené i uzavřené karoserie od proslulých karosářských firem, věhlasného Sodomku nevyjímaje. Šestiválce objemu 2,8 litru a výkonu 60 koní byly použity také pro další modely. Zdařilý 6B Super potvrdil spolehlivost i v soutěži 10 000 km napříč Evropou. Za 13 dní urazil denně v průměru 700 km se spotřebou 14 litrů. Tým Walter zvítězil v klasifikaci značek.

Královský Walter
Senzaci způsobil model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem 5,8 litru. Ve své době největší, nejvýkonnější a nejluxusnější automobil u nás byl právem přezdíván český Rolls-Royce. Dokázal, že výrobek českých konstruktérů se může směle srovnávat s nejrenomovanějšími vozy, jako byly před válkou Hispano Suiza nebo Horch.

Při konstrukci mistrovského díla se pracovalo s nejlepšími materiály a využity byly zkušenosti z letecké výroby. Podle některých pramenů vznikly tři, podle jiných 10 až 15, ale nedochoval se bohužel ani jeden.

Dvanáctiválce poháněly také autobusy pro 45 osob nebo hasičské vozy, u nichž byl objem zvýšen na 7,3 litru. Šlo o nejrychlejší hasičský automobil v Čechách.

30. léta - sláva a konec
Počátkem 30. let navázal Walter spolupráci s firmou Fiat, v jehož licenci postupně vzniklo několik modelů Bijou, Junior (Ballila) a nakonec dva šestiválce - levnější Princ a dražší Lord. Zvláště Junior se prosadil v automobilovém sportu.

V roce 1933 trasu Praha-Bratislava a zpět, kterou musel jezdec Knapp absolvovat dvakrát, ujel s typem Standart za 15 h 22 min. 37 s, což na tehdejších cestách představovalo úžasný průměr 103 km/h. Ještě než byla výroba automobilů v roce 1937 ukončena, „Waltrovku“ opouštěly i malé nákladní vozy a autobusy.
Po druhé světové válce se zde montoval lidový vůz Aero Minor II. I stejnojmenný speciál, s nímž v roce 1949 obsadila v proslulém závodě 24 hodin Le Mans dvojice Krattner a Suttnar nejen první místo ve třídě, ale podle tehdejší handicapové klasifikace celkově druhou příčku.

Tím však výroba automobilů v Jinonicích definitivně skončila, společnost Walter byl přejmenována na Motorlet.

Autoři:






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Ford Transit 2.2/92kw L2H3...
Ford Transit 2.2/92kw L2H3...

r.v. 2013, naj. 396 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.