Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jedné éry. S wankelem je amen

aktualizováno 
Mazda vyrobila poslední kus RX-8. Jediného auta s rotačním Wankelovým motorem. Éra zajímavého konstrukčního řešení se uzavřela u Mazdy po 45 letech. O budoucnosti říká japonská značka jasné: možná.

Mazda RX-8 | foto: Mazda

Mazda v červnu oficiálně uzavřela kapitolu jménem RX-8 a s ní i výrobu rotačního motoru. Po 45 letech vyrobila poslední auto s Wankelovým motorem ve své hirošimské továrně.

Prezident Mazdy Takashi Yamanouchi řekl, že výroba RX-8 skončila, ale motory Wankel budou stále žít. V mysli konstruktérů Mazdy. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 mazd s wankelem.

Mazda RX-8

S unikátním motorem skončila po devíti letech i kariéra exotického kupé se čtveřicí proti sobě otevíraných dveří. Mazda RX-8, která svým skvělým vzhledem a zajímavým pohonem vstoupí do učebnic, se v poslední fázi prodávala jen na japonském trhu. Budila zájem, ale kupců moc nenašla.

Fotogalerie

Drahý vývoj

Občas se objeví spekulace o práci na nové generaci rotačního agregátu, ale budoucnost tohoto řešení je velmi nejasná. Mazda se zaměřila na své klasické motory s technologií Skyactiv a relativně malé značce už nezbývají síly, elán a finance na živení projektu, který je v podstatě dokonalý, má ale jedinou chybu. A to velmi zásadní, kterou se už několik desetiletí snaží vývojáři vyřešit. Životnost motoru.

Konstruktéři také bojují s vysokou spotřebou a z ní plynoucích emisí. Však také stávající wankel Renesis musel v Evropě před dvěma roky skončit kvůli neplnění emisních norem.

Wankel také nedosahuje takové efektivnosti provozu jako výkonově odpovídající pístový motor. Důvodem je nižší termodynamická účinnost wankelu.

Rotační wankelův motor Mazdy

V roce 2007, kdy wankel v podání mazdy slavil 40. narozeniny, oznámila Mazda, že pracuje na novém motoru označeném 16X. Dnes se spíše mluví o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky.

Mazda chtěla svůj wankel používat ke spalování vodíku. Postavila i několik takto upravených prototypů RX-8. Nejpravděpodobnější použití motoru s rotačním pístem je v kombinaci s elektromotorem, kde by wankel spalující vodík sloužil k dobíjení baterií.

Jen tak mimochodem, s wankelem koketovali kdysi i vývojáři trabantu, objevil se i pod kapotami ruských lad. Více o Wankelově motoru ČTĚTE ZDE





Nejčtenější

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

Toyota 2000 GT
Toyota slaví 80 let. Má usedlou tvář, je však průkopnická

Největší světová automobilka existuje od roku 1937. Na kontě má několik „nej“, třeba nejvíce prodaných kusů jednoho modelu.  celý článek

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.