Mazda RX-8

Mazda RX-8 | foto: Mazda

Konec jedné éry. S wankelem je amen

  • 141
Mazda vyrobila poslední kus RX-8. Jediného auta s rotačním Wankelovým motorem. Éra zajímavého konstrukčního řešení se uzavřela u Mazdy po 45 letech. O budoucnosti říká japonská značka jasné: možná.

Mazda v červnu oficiálně uzavřela kapitolu jménem RX-8 a s ní i výrobu rotačního motoru. Po 45 letech vyrobila poslední auto s Wankelovým motorem ve své hirošimské továrně.

Prezident Mazdy Takashi Yamanouchi řekl, že výroba RX-8 skončila, ale motory Wankel budou stále žít. V mysli konstruktérů Mazdy. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 mazd s wankelem.

Mazda RX-8

S unikátním motorem skončila po devíti letech i kariéra exotického kupé se čtveřicí proti sobě otevíraných dveří. Mazda RX-8, která svým skvělým vzhledem a zajímavým pohonem vstoupí do učebnic, se v poslední fázi prodávala jen na japonském trhu. Budila zájem, ale kupců moc nenašla.

Drahý vývoj

Občas se objeví spekulace o práci na nové generaci rotačního agregátu, ale budoucnost tohoto řešení je velmi nejasná. Mazda se zaměřila na své klasické motory s technologií Skyactiv a relativně malé značce už nezbývají síly, elán a finance na živení projektu, který je v podstatě dokonalý, má ale jedinou chybu. A to velmi zásadní, kterou se už několik desetiletí snaží vývojáři vyřešit. Životnost motoru.

Konstruktéři také bojují s vysokou spotřebou a z ní plynoucích emisí. Však také stávající wankel Renesis musel v Evropě před dvěma roky skončit kvůli neplnění emisních norem.

Wankel také nedosahuje takové efektivnosti provozu jako výkonově odpovídající pístový motor. Důvodem je nižší termodynamická účinnost wankelu.

Rotační wankelův motor Mazdy

V roce 2007, kdy wankel v podání mazdy slavil 40. narozeniny, oznámila Mazda, že pracuje na novém motoru označeném 16X. Dnes se spíše mluví o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky.

Mazda chtěla svůj wankel používat ke spalování vodíku. Postavila i několik takto upravených prototypů RX-8. Nejpravděpodobnější použití motoru s rotačním pístem je v kombinaci s elektromotorem, kde by wankel spalující vodík sloužil k dobíjení baterií.

Jen tak mimochodem, s wankelem koketovali kdysi i vývojáři trabantu, objevil se i pod kapotami ruských lad. Více o Wankelově motoru ČTĚTE ZDE