Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

aktualizováno 
„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první motoristické zážitky popisují čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu | foto: Jana Krutilovápro iDNES.cz

První a jediné auto koupili moji rodiče (ročník 1924) v roce 1962. Nebylo to tehdy jednoduché, člověk musel nejdřív dostat poukaz. „Maminka pracovala na Krajské odborové radě, na rok jim přidělili tři poukazy. Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo, a tak zbyl na obyčejnou účetní,“ popisuje Jana Krutilová.

S autem, stanem a prošívanými dekami jsme nejdřív brázdili republikou, první fotka je od rybníka Svět v Třeboni z roku 1962. Asi v roce 1965 jsme se vydali do Bulharska. Bylo to docela dobrodružné – nejdřív jsme celou noc stáli ve frontě na slovensko - maďarské silnici, pak se projíždělo po špatných silnicích Rumunsko, míjeli jsme povozy s místními cikány a docela se báli.

V Bulharsku jsme spali v kempu ve vesnici Obzor, tam už to bylo fajn. Taky jsme byli u Baltského moře v NDR v kempu, kde byli samí Češi (Němci byli u Balatonu a Černého moře).

Zhruba od roku 1968 už autem jezdil táta jen na chatu, výjimečně na hřbitov do Jemnice nebo Vysokého Mýta. V roce 1990 po nás zdědil Škodu 100 a wartburg skončil někde na šrotišti nebo na náhradní díly.

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu
Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu
Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

Krása z DDR

Wartburg 311 který začal z bran továrny ve východoněmeckém Eisenachu vyjíždět v roce 1956, patří dodnes k nejelegantnějším vozům východní provenience.

Wartburgů 311 bylo vyrobeno téměř 260 000 v 11 variantách.

Wartburgů 311 bylo vyrobeno téměř 260 000 v 11 variantách.

Automobil s oblými tvary se vyráběl v řadě variací - základem byl čtyřdveřový pětimístný sedan, existoval i kombi, kupé nebo kabriolet. Právě „třistajedenáctka“ patří mezi sběrateli k ceněným kusům, zachovalé se v Německu prodávají za (v přepočtu) čtvrt milionu korun i dráž. Devět let po představení modelu 311 přišel do výroby mezityp, označený 312, který v karoserii stávajícího modelu skrýval podvozek teprve chystaného typu 353. Všech provedení tohoto vozu se vyrobilo na 300 000 kusů. Více o historii wartburgů čtěte zde

Autoři: ,

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Soud nařídil zákazy starších dieselů v Essenu, nemohou ani na dálnici

Ilustrační snímek

Německý správní soud nařídil zavést zákazy jízdy starších naftových automobilů v některých částech západoněmeckého...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Najdete na iDNES.cz