Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejznámější wartburg v Česku

aktualizováno 
Tuningář je v představách neznalých dvacetiletý frajer s vyšperkovaným autem a čepicí kšiltem vzad. Jiří Kubíček to splňuje tím kšiltem vzad. A rudým fárem v garáži. Má ale dost netradiční značku.

Wartburg Jiřího Kubíčka | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jeho wartburg je známou raritou tuningových srazů. Rudý dvoutaktní zjev tam parkuje vždycky s otevřenou kapotou, aby bylo vidět do vyšperkovaného motorového prostoru. Auto je obsypané poháry, fotografiemi a dalšími trofejemi. Však je na něj jeho majitel řádně hrdý, jak si můžete přečíst v rozhovoru s Jiřím Kubíčkem zde.

Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosilie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci.

Výroba auta, jež se spolu s trabantem stalo symbolem NDR, byla definitivně ukončena 10. dubna 1991. Ve stejném roce skončila také výroba fešné dodávky Barkas, která dostávala z wartburgu motor.

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech. Přitom o nápady nouze nebyla. Vždyť na základech wartburgů vznikaly ve východním Německu i parádní sporťáky Melkus.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory, které pocházely od západoněmeckého Volkswagenu.

Zavržení hlučného dvoutaktu, jehož přítomnost pod kapotou neklamně prozrazovaly kotouče dráždivého šedomodrého dýmu linoucího se z výfuku, bylo změnou zásadní, ale zároveň beznadějně pozdní. Po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut, proti nimž wartburg působil jako exponát z automobilového skanzenu.

Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do kufru čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit.

Pojmout pětičlennou rodinu i s příslušnou výbavou pro dovolenou na Rujaně zkrátka nebyl pro wartburg problém. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzinu.

Fandové vozů z Eisenachu s oblibou upozorňují také na závodnickou minulost značky. Jakkoliv to může znít překvapivě, wartburgy se pravidelně účastnily například Rallye Monte Carlo či Rallye 1 000 jezer. I přes dílčí úspěchy ale díru do světa automobilového sportu neudělaly.

Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát...
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání.
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání. Zdobí například tři...
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až...
Oprava jednoho auta trvala Jiřímu Kubíčkovi tři roky.
Kapota jednoho z Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až...
Jeden z východoněmeckých Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát...
Východoněmecký poklad se zatím schovává pod plachtou.
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka

 




Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Přesně před čtvrt stoletím představil Ford světu přelomové mondeo

Ford Mondeo první generace

Nástupce veleúspěšného modelu Sierra představil Ford na den přesně před 25 lety, bylo to 23. listopadu 1992. Mondeo se...

Vizionář Roy Lunn postavil Ford GT40, Jeep Cherokee i tryskokamion

Ford GT40

V srpnu na Floridě ve 92 letech zemřel Roy Lunn. Muž, díky kterému je na světě nejen Ford GT40, ale i létající auto...

Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr...



Najdete na iDNES.cz