Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejznámější wartburg v Česku

aktualizováno 
Tuningář je v představách neznalých dvacetiletý frajer s vyšperkovaným autem a čepicí kšiltem vzad. Jiří Kubíček to splňuje tím kšiltem vzad. A rudým fárem v garáži. Má ale dost netradiční značku.

Wartburg Jiřího Kubíčka | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jeho wartburg je známou raritou tuningových srazů. Rudý dvoutaktní zjev tam parkuje vždycky s otevřenou kapotou, aby bylo vidět do vyšperkovaného motorového prostoru. Auto je obsypané poháry, fotografiemi a dalšími trofejemi. Však je na něj jeho majitel řádně hrdý, jak si můžete přečíst v rozhovoru s Jiřím Kubíčkem zde.

Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosilie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci.

Výroba auta, jež se spolu s trabantem stalo symbolem NDR, byla definitivně ukončena 10. dubna 1991. Ve stejném roce skončila také výroba fešné dodávky Barkas, která dostávala z wartburgu motor.

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech. Přitom o nápady nouze nebyla. Vždyť na základech wartburgů vznikaly ve východním Německu i parádní sporťáky Melkus.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory, které pocházely od západoněmeckého Volkswagenu.

Zavržení hlučného dvoutaktu, jehož přítomnost pod kapotou neklamně prozrazovaly kotouče dráždivého šedomodrého dýmu linoucího se z výfuku, bylo změnou zásadní, ale zároveň beznadějně pozdní. Po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut, proti nimž wartburg působil jako exponát z automobilového skanzenu.

Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do kufru čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit.

Pojmout pětičlennou rodinu i s příslušnou výbavou pro dovolenou na Rujaně zkrátka nebyl pro wartburg problém. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzinu.

Fandové vozů z Eisenachu s oblibou upozorňují také na závodnickou minulost značky. Jakkoliv to může znít překvapivě, wartburgy se pravidelně účastnily například Rallye Monte Carlo či Rallye 1 000 jezer. I přes dílčí úspěchy ale díru do světa automobilového sportu neudělaly.

Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát...
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání.
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání. Zdobí například tři...
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až...
Oprava jednoho auta trvala Jiřímu Kubíčkovi tři roky.
Kapota jednoho z Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až...
Jeden z východoněmeckých Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát...
Východoněmecký poklad se zatím schovává pod plachtou.
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka

 



Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

VIDEO: Závodění na brněnském výstavišti pohledem pilota

Akce Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony, 23. června 2018. Závody...

Burácení motorů historických aut a motocyklů se o víkendu neslo brněnským výstavištěm. Na festivalu Brno Revival se na...

První praporsche jako umělecký unikát v centru Prahy

Porsche 356 Nr.1 Roadster na pražském Klárově

Na pražském Klárově, přímo proti stanici metra Malostranská je k vidění neobvyklý skleněný kvádr s historickým autem...

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Škoda Octavia 1.4 TSI CNG 2017 ·...
Škoda Octavia 1.4 TSI CNG 2017 ·...

r.v. 2017, naj. 38 350 km, CNG + benzín
400 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz