Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Watt by měl radost: BMW budoucnosti bude pohánět pára

  10:54aktualizováno  30. prosince 17:50
Co se stává s teplem, které vydává motor? Dá se tato energie, která se při fungování auta vytváří a přichází vniveč, využít? Mnichovští konstruktéři vymysleli, jak toto teplo využít. Stačilo se pouze ohlédnout do století páry a znovuobjevit vynález pana Watta. Budoucnost BMW patří páře.

Bavorská automobilka předpokládá, že do deseti let uvede do sériové výroby auta, která budou odpadní teplo, generované motorem a ostatními agregáty, schopna využívat.

Pomoci jí k tomu má Turbosteamer, neboli turboparník, který přetváří zbytkové teplo z výfukových plynů a chladící soustavy v energii, která zpětně pomáhá motoru.

Kapalina se mění s pomocí tepla na páru, ta se dostává do expandéru, který její energii přenáší přímo na klikovou hřídel.

Systém je podle odhadů schopen využít až 80 % tepelné energie ukryté ve výfukových plynech. Samotný spalovací motor má účinnost maximálně 25 - 30 %.  Turbosteamer ji umí zvýšit přibližně o 15 procent.

Němečtí inženýři zkoušejí parní soustrojí na nové trojce se čtyřválcovým motorem, kde je pro něj dostatek místa. Podle propočtů by měl Turbosteamer snížit spotřebu o 15% a přidat dvacítku newtonmetrů a přibližně 10 kW. Parnímu stroji je jedno, jakému motoru pomáhá, Turbosteamer tak může spolupracovat s motory spalujícími naftu i benzín.

BMW Turbosteamer

Autoři: ,




Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.