Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wi-fi v autech odhalí chodce a zajistí synchronizaci s počítačem

aktualizováno 
Téměř všichni účastníci silničního provozu včetně chodců u sebe mají mobilní telefon. Většina z nich dokonce smartphone. Toho chce využít automobilka General Motors, která vyvíjí systém detekce chodců, založený na přítomnosti wi-fi v chytrých telefonech.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi Direct | foto: GM | foto: GM

Nový systém detekce chodců a cyklistů od General Motors (GM), je založen na funkci wi-fi Direct. Tou je vybavena řada nových chytrých telefonů a dalších zařízení s wi-fi připojením. Počet takto vybavených přístrojů má navíc velmi rychle stoupat.

Wi-fi namísto radaru

Technologie wi-fi Direct umožňuje jednotlivým přístrojům vybaveným bezdrátovým přenosem wi-fi vzájemně komunikovat bez nutnosti jakéhokoli prostředníka, třeba obvyklého wi-fi hotspotu nebo základnové stanice mobilního operátora. Zařízení jsou schopna se přes wi-fi direct spojit přímo a vysokou přenosovou rychlostí si vyměnit data.

GM chce tuto rychlou technologii s dosahem asi 200 metrů využít k tomu, aby vůz řidiče varoval před nepozorným chodcem skrytým za překážkou, který chce vstoupit do vozovky, nebo třeba před cyklistou v mrtvém úhlu zpětných zrcátek. Automobil bude také vybaven wi-fi Direct a bude vyhledávat přístroje se stejnou funkcí ve svém okolí.

Výhodou wi-fi Direct je mimo jiné schopnost se s druhým zařízením spojit během jedné sekundy, což je vzhledem k dosahu dost na to, aby auto chodce odhalilo. Na multifunkčním displeji v přístrojovém štítu se pak budou zobrazovat informace a varování o přítomnosti nečekaných účastníků provozu.

Drobné zádrhele

Celé to však má několik háčků. Technologie je spíše experimentální a praktické využití bude vyžadovat velké rozšíření wi-fi Direct a jejího využívání. Funkci musí mít totiž uživatel zapnutou. Navíc, aby auto chodce identifikovalo, je potřeba do současných chytrých telefonů nainstalovat speciální aplikaci, kterou GM také vyvíjí. Spíše než spolehlivé varování řidiče by tak mohla aplikace sloužit jako prevence pro uvědomělé, ale občas nepozorné chodce a cyklisty. Navíc i upozorňovaných řidičů bude zpočátku velmi málo.

I v automobilu má systém jednu nevýhodu. Upozorňování na chodce na malém displeji uprostřed budíků totiž není jistě tím nejlepším způsobem, jak řidiče zaujmout. Namísto toho, aby sledoval miniaturní displej, by se v takové chvíli měl řidič věnovat pečlivému sledování vozovky. Samotný systém by tak mohl být užitečnější spíše pro interní systémy auta, které budou vyhodnocovat možnost střetu a auto na ni připraví. Podobně jako funguje například systém detekce chodců u Volva.

Wi-fi jako budoucnost zábavy a informací

Funkce wi-fi Direct však má i tak v automobilech GM velkou budoucnost. Firma totiž slibuje, že v příštích letech se palubní elektronika vozů v podobě různých zábavních a komunikačních systémů výrazně změní. Oproti dnešním smartphonům a tabletům totiž vypadají systémy v autech často velmi předpotopně, jsou špatně ovladatelné a mají málo funkcí. GM patří mezi automobilky, které to chtějí změnit.

Za několik let by měly například všechny vozy koncernu poskytovat přístup k internetu a auta by měla podle šéfa GM Dana Akersona být jakýmisi pojízdnými hot-spoty. A například právě pomocí wi-fi Direct se bude moci vůz zaparkovaný před domem spojit s vaší domácí elektronikou a s ní se pak synchronizovat. Snadno tak do vozu přenesete oblíbenou hudbu, aktualizujete mapy nebo si budete moci naplánovat cestu doma na počítači a trasa se následně automaticky objeví na displeji navigace po nastartování vozu.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Triky na hmyz a trus na autě: neloupejte je nasucho, chemii otřete

Zaschlý trus na oknech či kapotě auta se čistí velmí těžce. Nikdy jej...

Řidiči bojují s každoroční letní otravou - hmyzem přilepeným na čelním skle a zaschlým ptačím trusem. Tyto nečistoty...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz