Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wi-fi v autech odhalí chodce a zajistí synchronizaci s počítačem

aktualizováno 
Téměř všichni účastníci silničního provozu včetně chodců u sebe mají mobilní telefon. Většina z nich dokonce smartphone. Toho chce využít automobilka General Motors, která vyvíjí systém detekce chodců, založený na přítomnosti wi-fi v chytrých telefonech.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi Direct | foto: GM | foto: GM

Nový systém detekce chodců a cyklistů od General Motors (GM), je založen na funkci wi-fi Direct. Tou je vybavena řada nových chytrých telefonů a dalších zařízení s wi-fi připojením. Počet takto vybavených přístrojů má navíc velmi rychle stoupat.

Wi-fi namísto radaru

Technologie wi-fi Direct umožňuje jednotlivým přístrojům vybaveným bezdrátovým přenosem wi-fi vzájemně komunikovat bez nutnosti jakéhokoli prostředníka, třeba obvyklého wi-fi hotspotu nebo základnové stanice mobilního operátora. Zařízení jsou schopna se přes wi-fi direct spojit přímo a vysokou přenosovou rychlostí si vyměnit data.

GM chce tuto rychlou technologii s dosahem asi 200 metrů využít k tomu, aby vůz řidiče varoval před nepozorným chodcem skrytým za překážkou, který chce vstoupit do vozovky, nebo třeba před cyklistou v mrtvém úhlu zpětných zrcátek. Automobil bude také vybaven wi-fi Direct a bude vyhledávat přístroje se stejnou funkcí ve svém okolí.

Výhodou wi-fi Direct je mimo jiné schopnost se s druhým zařízením spojit během jedné sekundy, což je vzhledem k dosahu dost na to, aby auto chodce odhalilo. Na multifunkčním displeji v přístrojovém štítu se pak budou zobrazovat informace a varování o přítomnosti nečekaných účastníků provozu.

Drobné zádrhele

Celé to však má několik háčků. Technologie je spíše experimentální a praktické využití bude vyžadovat velké rozšíření wi-fi Direct a jejího využívání. Funkci musí mít totiž uživatel zapnutou. Navíc, aby auto chodce identifikovalo, je potřeba do současných chytrých telefonů nainstalovat speciální aplikaci, kterou GM také vyvíjí. Spíše než spolehlivé varování řidiče by tak mohla aplikace sloužit jako prevence pro uvědomělé, ale občas nepozorné chodce a cyklisty. Navíc i upozorňovaných řidičů bude zpočátku velmi málo.

I v automobilu má systém jednu nevýhodu. Upozorňování na chodce na malém displeji uprostřed budíků totiž není jistě tím nejlepším způsobem, jak řidiče zaujmout. Namísto toho, aby sledoval miniaturní displej, by se v takové chvíli měl řidič věnovat pečlivému sledování vozovky. Samotný systém by tak mohl být užitečnější spíše pro interní systémy auta, které budou vyhodnocovat možnost střetu a auto na ni připraví. Podobně jako funguje například systém detekce chodců u Volva.

Wi-fi jako budoucnost zábavy a informací

Funkce wi-fi Direct však má i tak v automobilech GM velkou budoucnost. Firma totiž slibuje, že v příštích letech se palubní elektronika vozů v podobě různých zábavních a komunikačních systémů výrazně změní. Oproti dnešním smartphonům a tabletům totiž vypadají systémy v autech často velmi předpotopně, jsou špatně ovladatelné a mají málo funkcí. GM patří mezi automobilky, které to chtějí změnit.

Za několik let by měly například všechny vozy koncernu poskytovat přístup k internetu a auta by měla podle šéfa GM Dana Akersona být jakýmisi pojízdnými hot-spoty. A například právě pomocí wi-fi Direct se bude moci vůz zaparkovaný před domem spojit s vaší domácí elektronikou a s ní se pak synchronizovat. Snadno tak do vozu přenesete oblíbenou hudbu, aktualizujete mapy nebo si budete moci naplánovat cestu doma na počítači a trasa se následně automaticky objeví na displeji navigace po nastartování vozu.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.