Autofotka týdne: Isetta je zpátky a zas vypadá jako lednička

aktualizováno 
Wim Ouboter je roztomilý snílek, peníze teď vydělává na elektrických koloběžkách a podobných městských přibližovadlech. Jenže na kolobrndě je to pohodlné akorát v létě a když prší, radši jedete busem. Ouboter si tak vysnil něco onačejšího. Jeho Microlino vzdává hold legendární Isettě.

Microlino | foto: Microlino

Bublina na čtyřech kolech poháněná elektřinou vstoupila do prodeje.

Ouboterova firma Micro Mobility Systems existuje od roku 1999, první obrysy projektu Microlino vymyslel v roce 2015, s vývojem mu pomáhala vysoká škola ZHAW v Curychu.

„Narychlo spíchnutý prototyp vyrobený v Číně a poprvé předvedený na autosalonu v Ženevě 2016 znamenal průlom. Nadchnul totiž do té míry, že již v neveřejný den byla série prvních 500 autíček vyprodána. Potom se o Microlinu šířily už jen krátké, optimistické zprávy, bez konkrétních údajů. Vývojáři ale nezaháleli a provedli zásadní úpravy na technice i karoserii,“ popisuje veteránista a bloger iDNES.cz Jiří W. Pollak, který má z první série objednané Microlino s pořadovým číslem 333. 

Firma z Küsnachtu, obci ležící nedaleko od Curychu nakonec našla partnera pro výrobu v italské firmě Tazzari, která v Imole vyrábí frajerská mikroelektroauta. Právě na přelomu ledna a února letošního roku se tak rozběhla výroba. A Ouboter chce umožnit také licenční výrobu v jiných končinách.

Pro představení finální verze Microlina si Ouboter vybral mondénní klub ve středu Curychu. „Během pár hodin bylo několik set vstupenek vyprodáno,“ popisuje Pollak. První mikroauta mají dorazit za nejrychlejšími zákazníky na přelomu jara a léta.

Ouboter už má dnes sesbíráno na 4 600 objednávek. V čem je kouzlo? V geniálním designu. Retro dnes frčí, v podání Microlina ale přidává i nápad. Ouboter se netají tím, že mu inspirací byla Isetta. Tu má sice většina světa spojenou s německým BMW, je to ale původem Italka.

Fotogalerie

Mikromobil s jedinými dveřmi na čumáku bublinovité karoserie je totiž původně dílem italské firmy Isotermiche. Její hlavní náplní práce byla výroba chladících zařízení a ledniček. Její majitel Renzo Rivolta byl ale taky nadšený automobilista a tak k tomu ještě založil po válce automobilku Iso vyrábějící kromě aut také skútry a motocykly. Značka ovšem dlouho nepřežila, i když vytvořila nádherná sportovní auta s fantastickým designem od nejlepších italských karosářů (nejznámější je Iso Grifo), za která dnes sběratelé platí astronomické částky. 

BMW Isetta 250 z roku 1961
BMW Isetta 250 je po nejmenším autě na světě Peel P40(50) zřejmě druhý největší

Jenže paradoxně její nejznámější výtvor je právě Isetta vypadající jako lednička na kolech, kterou navrch nakonec proslavila automobilka z Mnichova, která koupila (stejně jako několik dalších firem) na Isettu licenci, upravila ji a v padesátých letech minulého století s ní motorizovala Německo (více o Isettě čtěte zde).

Novodobé provedení má karoserii z plastu. Výbava je minimalistická: „Vždyť navigaci má každý ve smartphonu,“ říká Ouboter. Pasažéři sedí na jednoduché lavici, která odkazuje na Isettu a palubní deska má jen jeden multifunkční displej. „Do kufru se vejdou tři bedny piva. Jako bonus bude každé Microlino vybaveno otevírací střechou a hliníkovou minikoloběžkou, bez příplatku,“ dodává Jiří W. Pollak.

Microlino
Microlino

Microlino je 243 centimetrů dlouhé, metr a půl široké a stejně vysoké a váží 450 kilogramů. Dovnitř se mají poskládat čtyři cestující - dopředu dva dospělí, dozadu dvě bambini. Dvacetikoňový elektromotor živí lithiové akumulátory, které se prý rychlonabíječkou dají doplnit za hodinu a z domácí zásuvky za čtyři hodiny. „Dojezd Microlina je závislý od volby akumulátoru. Vybere-li si kupec akumulátor typ 1 dojede 125 km. Typ 2 umožní cesty do 225 km maximální rychlostí 90 kilometrů v hodině. Microlino spotřebuje díky nízké hmotnosti o 60 % méně elektrické energie než aktuální elektroauta,“ dodává Pollak. Sprint z nuly na padesátku zvládne znovuzrozená „lednička na kolech“ za pět sekund.

Technicky nejde o auto, ale o čtyřkolku (quad) a proto je v některých zemích považován za motorku a na jeho řízení stačí i řidičský průkaz na motorku. Tak by to mělo být podle všeho i v Česku. Ceny startují na 12 tisících eur, v přepočtu tedy kolem tří set tisíc korun.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Mercedes B prokoukl, vypadá zase víc jako hatchback

Mercedes třídy B

Nová generace Mercedesu B prolíná světy MPV a kompaktních hatchbacků. Ačkoliv neztratila nic ze své praktičnosti, má...

Návrat dinosaura: Hypersport ze 70. let ožívá, má mít až 2000 koní

Vector WX8

Asi jen velcí motorističtí fanoušci znají jméno americké značky Vector. Ta se snažila vyrobit supersport evropského...

Nástupce Škody Rapid se představuje, tajné už je jen jméno

Skica konceptu Škoda Vision RS

Zatím je to Vision RS, tak Škoda označuje své koncepty poslední roky. Do měsíce však bude venku jméno finálního...



Najdete na iDNES.cz