Autofotka týdne: Isetta je zpátky a zas vypadá jako lednička

Wim Ouboter je roztomilý snílek, peníze teď vydělává na elektrických koloběžkách a podobných městských přibližovadlech. Jenže na kolobrndě je to pohodlné akorát v létě a když prší, radši jedete busem. Ouboter si tak vysnil něco onačejšího. Jeho Microlino vzdává hold legendární Isettě.
Microlino

Microlino | foto: Microlino

Bublina na čtyřech kolech poháněná elektřinou vstoupila do prodeje.

Ouboterova firma Micro Mobility Systems existuje od roku 1999, první obrysy projektu Microlino vymyslel v roce 2015, s vývojem mu pomáhala vysoká škola ZHAW v Curychu.

„Narychlo spíchnutý prototyp vyrobený v Číně a poprvé předvedený na autosalonu v Ženevě 2016 znamenal průlom. Nadchnul totiž do té míry, že již v neveřejný den byla série prvních 500 autíček vyprodána. Potom se o Microlinu šířily už jen krátké, optimistické zprávy, bez konkrétních údajů. Vývojáři ale nezaháleli a provedli zásadní úpravy na technice i karoserii,“ popisuje veteránista a bloger iDNES.cz Jiří W. Pollak, který má z první série objednané Microlino s pořadovým číslem 333. 

Firma z Küsnachtu, obci ležící nedaleko od Curychu nakonec našla partnera pro výrobu v italské firmě Tazzari, která v Imole vyrábí frajerská mikroelektroauta. Právě na přelomu ledna a února letošního roku se tak rozběhla výroba. A Ouboter chce umožnit také licenční výrobu v jiných končinách.

Pro představení finální verze Microlina si Ouboter vybral mondénní klub ve středu Curychu. „Během pár hodin bylo několik set vstupenek vyprodáno,“ popisuje Pollak. První mikroauta mají dorazit za nejrychlejšími zákazníky na přelomu jara a léta.

Ouboter už má dnes sesbíráno na 4 600 objednávek. V čem je kouzlo? V geniálním designu. Retro dnes frčí, v podání Microlina ale přidává i nápad. Ouboter se netají tím, že mu inspirací byla Isetta. Tu má sice většina světa spojenou s německým BMW, je to ale původem Italka.

Mikromobil s jedinými dveřmi na čumáku bublinovité karoserie je totiž původně dílem italské firmy Isotermiche. Její hlavní náplní práce byla výroba chladících zařízení a ledniček. Její majitel Renzo Rivolta byl ale taky nadšený automobilista a tak k tomu ještě založil po válce automobilku Iso vyrábějící kromě aut také skútry a motocykly. Značka ovšem dlouho nepřežila, i když vytvořila nádherná sportovní auta s fantastickým designem od nejlepších italských karosářů (nejznámější je Iso Grifo), za která dnes sběratelé platí astronomické částky. 

BMW Isetta 250 z roku 1961
BMW Isetta 250 je po nejmenším autě na světě Peel P40(50) zřejmě druhý největší

Jenže paradoxně její nejznámější výtvor je právě Isetta vypadající jako lednička na kolech, kterou navrch nakonec proslavila automobilka z Mnichova, která koupila (stejně jako několik dalších firem) na Isettu licenci, upravila ji a v padesátých letech minulého století s ní motorizovala Německo (více o Isettě čtěte zde).

Novodobé provedení má karoserii z plastu. Výbava je minimalistická: „Vždyť navigaci má každý ve smartphonu,“ říká Ouboter. Pasažéři sedí na jednoduché lavici, která odkazuje na Isettu a palubní deska má jen jeden multifunkční displej. „Do kufru se vejdou tři bedny piva. Jako bonus bude každé Microlino vybaveno otevírací střechou a hliníkovou minikoloběžkou, bez příplatku,“ dodává Jiří W. Pollak.

Microlino
Microlino

Microlino je 243 centimetrů dlouhé, metr a půl široké a stejně vysoké a váží 450 kilogramů. Dovnitř se mají poskládat čtyři cestující - dopředu dva dospělí, dozadu dvě bambini. Dvacetikoňový elektromotor živí lithiové akumulátory, které se prý rychlonabíječkou dají doplnit za hodinu a z domácí zásuvky za čtyři hodiny. „Dojezd Microlina je závislý od volby akumulátoru. Vybere-li si kupec akumulátor typ 1 dojede 125 km. Typ 2 umožní cesty do 225 km maximální rychlostí 90 kilometrů v hodině. Microlino spotřebuje díky nízké hmotnosti o 60 % méně elektrické energie než aktuální elektroauta,“ dodává Pollak. Sprint z nuly na padesátku zvládne znovuzrozená „lednička na kolech“ za pět sekund.

Technicky nejde o auto, ale o čtyřkolku (quad) a proto je v některých zemích považován za motorku a na jeho řízení stačí i řidičský průkaz na motorku. Tak by to mělo být podle všeho i v Česku. Ceny startují na 12 tisících eur, v přepočtu tedy kolem tří set tisíc korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...