„Je výjimečný, protože byly vyrobeny jenom dva kusy, a z těch dvou zbyl jenom tento jediný, který dnes vystavujeme. K nám se to dostalo úplně jednoduše, bylo to zapomenuté v jedné garáži,“ řekl Šerý.
Vůz v roce 1902 vyrobila berlínská firma Hans Windhoff ve spolupráci s firmou Arthur Haendler, která dodala motor, a karosárnou Schebera, účelem byla reklama chladičů Windhoff. Už v roce 1903 se automobil dostal do Vídně do majetku olomouckého arcibiskupa Theodora Khona a pak zůstal v českých zemích, měnil majitele a jezdil v Olomouci, Kroměříži nebo Lošticích.
„Mezi válkami se vůz nacházel v majetku pana Pospíšila, zámečníka z Olomouce, který auto používal ještě krátce po válce. Zmínka o automobilu Windhoff se objevila v časopisu Mladý svět v roce 1968, kde byl uveden na seznamu tehdy nejcennějších historických vozidel u nás,“ řekl Šerý.
Jde o automobil s jednoválcovým benzinovým motorem o objemu 908 centimetrů krychlových. Má hmotnost 400 kilogramů a může jet rychlostí až 50 kilometrů v hodině. Motor je vpředu a má třírychlostní převodovku spolu s diferenciálem na zadní nápravě. Jako všechny automobily z té doby má řízení vpravo. Poslední desítky let byl vůz schovaný a majitel muzea na něj dostal tip od kamaráda.
„Auto bylo celkem ve slušném stavu, ale musela se udělat celková renovace, na které se podílelo spoustu lidí, kamarádů a odborníků na řemesla,“ řekl Šerý. Renovace se dělala postupně tři roky. „Čalounění se muselo dělat znova, různé dřevěné věci, které byly shnilé, se musely dělat znova, ale celý podvozek včetně motoru, výkovků, to všechno je původní a motor krásně běží, takže ten stav je velmi pěkný,“ řekl Šerý.
Muzeum vystavuje i další unikátní exponáty. K vidění jsou v něm desítky historických automobilů i motocyklů z celého světa a část expozice se obměňuje. Otevřeno je denně od 09:30 do 17:00.