Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemětřesení se blíží. Porsche nebo Octavii RS objednáte jen ze skladu

aktualizováno  12:05
Pokud si momentálně chcete koupit novou Fabii, Octavii RS, Audi SQ7 nebo jakékoli Porsche, máte smůlu. Vybírat můžete jen mezi skladovými vozy. Auta jsou vyprodaná. Může za to nová emisní norma Euro 6C a způsoby měření spotřeby WLPT, podle kterých budou muset být od 1. září homologována všechna nově registrovaná vozidla.

Škoda Octavia RS | foto: Škoda

Osmiválec 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm se v Audi SQ7 představil teprve před dvěma lety. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a elektricky poháněným kompresorem, palubní síť disponuje napětím 48 Voltů. Audi SQ7 TDI bylo v době své premiéry nejvýkonnějším dieselovým SUV na světě. Svezení s ním je opojné.

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

Dnes si ho však nemáte šanci objednat. Kvóty na letošní rok má už importér vyčerpané. Museli byste mít štěstí, abyste našli dealera, který si objednal nějaké auto navíc a budete si ho tedy moct koupit ze skladu. Což znamená tak, jak je. Nedostanete možnost nakonfigurovat si vlastní výbavu. Podobné je to i u modelu SQ5 s benzinovým motorem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW.

„Aktuální výrobní kvóty na modely SQ5 a SQ7 jsou již vyčerpány, stále jsou však k dispozici skladové vozy našich dealerů,“ potvrdil iDNES.cz Jiří Rozkošný, PR specialista divize Audi v Porsche Česká republika. „V souvislosti s novou metodikou měření WLTP je nutné znovu homologovat všechny modely, vzhledem ke komplexnosti je to časově náročná záležitost a prioritou jsou nejžádanější motorizace. Proto je možné, že modely S nebudou nějakou dobu dostupné. Nemáme však informace, že by modely SQ5 a SQ7 jako takové měly úplně skončit, není však vyloučena změna parametrů pohonných jednotek,“ dodal

Z konfigurátoru také úplně zmizela Škoda Fabia. „Produkce stávající generace vozu Škoda Fabia je v současnosti zcela vyprodána z důvodu naplnění veškerých výrobních kvót alokovaných pro ČR. Zahájení výroby modernizované verze je plánováno na srpen 2018. To znamená, že online konfigurátor modelové řady Fabia bude k dispozici během několika týdnů,“ řekl iDNES.cz mluvčí Škoda Auto Česká republika Vítězslav Pelc. 

U modelu Fabia sice žádné podobně výkonné motory jako v Audi SQ7 nejsou, ale i litrové tříválce TSI je třeba nově homologovat. Pro naplnění požadavků nové normy budou i benzinové motory TSI ve škodovkách od září vybaveny filtry pevných částic. Napříč modelovou paletou však zůstanou víceméně všechny motory, které dnes Škoda prodává. Jen to zřejmě nebude hned od 1. září. 

To se může týkat například Octavie RS, kterou také není možné momentálně objednat jinak než ze skladových zásob u dealerů. Po homologaci se nejspíš vrátí nejdřív benzinová verze, dieselová o něco později. Přesný harmonogram automobilka nechce zveřejňovat. 

„V tuto chvíli vynakládáme velké úsilí, aby všechny modely a jejich karosářské verze byly včas otestovány a řádně verifikovány, aniž bychom ohrozili dodací lhůty a důvěru našich zákazníků. S ohledem na šíři modelového portfolia značky, nutnost testovat a měřit celou modelovou paletu vozů včetně jednotlivých karosářských variant, kombinací motorů a převodovek však může dojít k dočasným krátkodobým výkyvům v nabídce i v on-line konfigurátoru vybraných modelů,“ sdělil Pelc.

Objednat momentálně nejde ani žádný nový vůz značky Porsche. Konfigurátor odkazuje pouze na nabídku skladových nebo ojetých vozů. Podle serveru AutoPravda.sk jde o dočasné opatření, ale mluvčí automobilky si nebyl jistý, jestli s ohledem na časovou náročnost a složitost celé procedury budou od
1. září k dispozici úplně všechny modely jako dosud.

„Zavedení nové legislativy týkající se emisí výfukových plynů vyžaduje proměnu modelové řady, která bude obsahovat filtr pevných částic pro benzínové motory (GPF),“ tlumočí pro iDNES.cz PR manažerka Porsche Inter Auto CZ Zuzana Joklová oficiální stanovisko centrály Porsche. „Do 1. září 2018 je nutné získat schválení nových typů. V důsledku toho je dočasně zavedeno omezení limitované modelové řady. Pro trhy, kde platí evropské zákony týkající se emisí, se budou vyrábět a dodávat pouze vozidla na základě již existujících objednávek zákazníků, dokud výroba vozidel bez filtru GPF neskončí. Implementace nové požadované technologie proběhne v několika krocích a jako první ji v jubilejním roce společnosti Porsche obdrží mimo jiné ikonický sportovní vůz 911.“

Jak to bude s Golfem GTI?

Nutnost nové homologace všech aut stojí nejen peníze, ale i čas, takže nová pravidla nejvíc zasáhla značky s širokou paletou modelů a motorizací. Podobně jako Audi nebo Škoda je na tom třeba Volkswagen. „V následujících týdnech budou dočasně nedostupné některé verze modelů Volkswagen a na nějakou dobu budou odstraněny z konfigurátoru,“ řekl David Valenta z českého importéra Volkswagenu. 

„Nabídka většiny z nich bude obnovena v řádech několika týdnů. Některé motorizace pak budou ukončeny. Například motor 1.4 TSI bude napříč modelovou paletou nahrazen novým motorem 1.5 TSI evo. Konkrétně u modelu Golf GTI bude ukončena výroba základní verze a v nabídce zůstane model GTI Performance, a to s manuální i automatickou převodovkou. 

Ke konci roku pak nabídku obohatí ještě verze Golf GTI TCR s motorem 2.0 TSI o výkonu 290 koní. Výrobce si samozřejmě klade za cíl minimalizovat dobu homologace, nicméně vzhledem k šíři modelové nabídky značky Volkswagen jde o relativně náročný proces, který zkrátka několik týdnů potrvá, přestože byl pečlivě plánován.

Japonské či korejské automobilky, které nemají tak širokou paletu různých verzí a motorizací, jsou na tom lépe. „Toyota a Lexus homologaci dle WLTP všech svých modelů zahájila s dostatečným předstihem. Některé modely s homologací dle WLTP jsou již v prodeji - Prius, Prius Plug-in, GT86 a některé se začaly již v tomto měsíci vyrábět – Yaris, Auris, Aygo, C-HR, RAV4. V každém případě všechny naše modely a verze do konce srpna 2018 budou homologovány dle WLTP,“ tvrdí PR manažerka českého zastoupení Jitka Kořánová.

Podobně hovoří i ředitel automobilového oddělení Suzuki Tomáš Teufl: „U Suzuki neočekáváme zásadní potíže a do 1.9. bychom měli mít v nabídce všechny modely a verze rehomologované dle WLTP. Jedinou výjimkou bude model Jimny, u kterého se očekává uvedení nové generace. V současné chvíli jsou u autorizovaných dealerů Suzuki k dispozici vozy splňující stávají homologaci.“

Kdo dělá homologaci?

„Musí se přehomologovat úplně všechno, není na to moc času. Je to zásadní změna v metodice měření a hodně narychlo. Automobilky bojovaly za odložení nové normy a nepodařilo se jim to,“ popisoval letos v únoru pro iDNES.cz paniku mezi automobilkami Zdeněk Vlášek, ředitel společnosti SCC, která se zabývá homologacemi a schvalováním vozidel. A podle všeho se situace nezlepšila.

Potíž je v tom, že automobilky například upravit motory podle nových předpisů stihnou, nezvládnou ovšem v termínu homologaci. Podle oslovených odborníků je v homologačních zkušebnách v celé Evropě nyní nával a je skoro jisté, že kdo přijde později, bude dlouho čekat. Podle průzkumu iDNES.cz jsou na evropském trhu automobilky, které mají aktuálně přehomologovanou jen třetinu nabídky. V komunikaci pro média je to navíc často „zakázané“ téma.

Někteří výrobci jsou o poznání optimističtější. „Pracujeme na tom, do podzimu vše zvládneme zhomologovat,“ řekl pro iDNES.cz prezident evropského Fordu Steven Armstrong.

Nutnost nově homologovat všechny vozy vytváří také velký tlak na laboratoře, které ji provádějí. Například Škoda Auto si dříve nechávala schvalovat vozy u britského úřadu pro certifikaci vozů (VCA). Kvůli nejistotě ohledně pravomocí agentury po odchodu Velké Británie z Evropské unie však začala využívat služeb českého ministerstva dopravy.

„Vzhledem k tomu, že pro vývoj a výrobu nových modelů a pro jejich průběžné změny a modifikace je vyžadována dlouhodobá jistota, bylo pro společnost Škoda Auto nezbytné vyhledat schvalovací úřad, který bude mít po brexitu pravomoc fungovat v rámci Evropské unie,“ vysvětluje Pelc. 

„S ohledem na popsanou situaci, a také jako uznání dlouhodobé spolupráce s ministerstvem dopravy, se Škoda rozhodla soustředit své aktivity typového schvalování na ministerstvo dopravy, které již mimo jiné vydalo různá typová schválení pro vozidla Škoda (například Kodiaq a Karoq). Po jednání se všemi zúčastněnými stranami se dospělo ke společnému porozumění ohledně procesu změny a v tuto chvíli je již změna úspěšně implementována,“ dodává.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz