Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X 1/99: Do Ženevy přijede i sportovní fiat

  12:12aktualizováno  12:12
Malé fiátky jsou pojmem, v historii ale turínská automobilka dokázala, že umí i auta docela jiného zaměření. Fiaty pro radost se vždy vybraně oblékaly, studenti školy Istituto Europeo di Design (IED) z Turína se rozhodli, že si postaví vlastní sportovní auto se znakem turínské automobilky.

Co sportovní fiat, to originál.

Kabriolet barchetta se vyrábí právě deset let a stále, alespoň po estetické stránce, patří k tomu nejlepšímu, s čím lze na silnici bez střechy vyrazit.

Milovníkům rychlé jízdy se zase vybaví Fiat Coupé: nadupané sportovní kupé, jehož neobvyklé a rázné linie karoserie má na svědomí pán, který podle jedněch šlechtí a podle druhých zabijí ducha aut z Mnichova - Chris Bangle.

Práce studentů z celého světa - Fiat X 1/99, chce ovšem navázat na projekt ještě starší a ještě avantgardnější, model X 1/9, navržený mistrem Bertonem.

Fiat X 1/9

Fiat X 1/9 představila turínská automobilka jako náhradu za model 850 spider. Extravagantní kupé, s karoserií od Bertoneho poháněla třináctistovka (1290 ccm) vypůjčená z Fiatu 128. Specifikace pro evropský trh měla 75 koní, americká verze 66 koní.

Za pozornost stál kromě karoserie také podvozek. Jako základ byl použit ten ze "stoosmadvacítky". Upravená přední náprava a motor se přestěhovaly dozadu, obě nápravy tak byly typu McPherson. X 1/9 byla tedy čistokrevná "zadokolka" s motorem uloženým nad zadní nápravou.
V roce 1978 dostal Fiat X 1/9 motor z ritma, který z objemu 1498 ccm vydoloval 85 koní (v americké verzi uměl pouze 67 koní), byl zmodernizován interiér a auto dostalo jiné nárazníky.

V roce 1983 se celá výroba přestěhovala do továrny Bertone. V autosalonech bylo možno sportovního fiata, ovšem pod označením Bertone X 1/9, koupit až do roku 1988.

Sedm studentů designu dopravních prostředků postavilo maketu sportovního fiatu nejbližší budoucnosti pod dohledem lidí z vývojového centra Pininfarina a Fiatu.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu. Rozměry makety jsou: délka - 4064 mm, šířka - 1790 mm, výška - 1293 mm, rozvor - 2570 mm. Tvůrci při stavbě modelu vycházeli z platformy Fiatu Punto.

Čytřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce. Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se vybírá také srdcem.

Fabio Bisson, Christian Cudly, Tony Gatta, Luis Huertas, Cristiano Nishimura, Michele Salvatore a José Hernandez Wong (určitě o nich ještě uslyšíme) pracovali na projektu od března 2004, v půlce října už měli postavených sedm modelů v měřítku 1:5, z nich za pomoci vedoucích projektu José Maria Alonsa Garcii, Andrea Loi a Carla Palazzaniho vybrali dva, na kterých ve dvou skupinách dále pracovali. V listopadu bylo rozhodnuto, který z nich se objeví na prknech, co znamenají svět (automobilový).

Kromě Fiatu X 1/99 budou v ženevské expozici školy IED k vidění další modely, mimo jiné studie Jaguaru pojmenovaná "The missing Jag". Jak vidno, na autosalonech se vyplatí zabloudit i k méně honosným stánkům.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu.

Čtyřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce.

Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se přeci vybírá také srdcem.

Maketa Fiatu X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy na ženevském autosalonu

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.