X 1/99: Do Ženevy přijede i sportovní fiat

  • 20
Malé fiátky jsou pojmem, v historii ale turínská automobilka dokázala, že umí i auta docela jiného zaměření. Fiaty pro radost se vždy vybraně oblékaly, studenti školy Istituto Europeo di Design (IED) z Turína se rozhodli, že si postaví vlastní sportovní auto se znakem turínské automobilky.

Co sportovní fiat, to originál.

Kabriolet barchetta se vyrábí právě deset let a stále, alespoň po estetické stránce, patří k tomu nejlepšímu, s čím lze na silnici bez střechy vyrazit.

Milovníkům rychlé jízdy se zase vybaví Fiat Coupé: nadupané sportovní kupé, jehož neobvyklé a rázné linie karoserie má na svědomí pán, který podle jedněch šlechtí a podle druhých zabijí ducha aut z Mnichova - Chris Bangle.

Práce studentů z celého světa - Fiat X 1/99, chce ovšem navázat na projekt ještě starší a ještě avantgardnější, model X 1/9, navržený mistrem Bertonem.

Fiat X 1/9

Fiat X 1/9 představila turínská automobilka jako náhradu za model 850 spider. Extravagantní kupé, s karoserií od Bertoneho poháněla třináctistovka (1290 ccm) vypůjčená z Fiatu 128. Specifikace pro evropský trh měla 75 koní, americká verze 66 koní.

Za pozornost stál kromě karoserie také podvozek. Jako základ byl použit ten ze "stoosmadvacítky". Upravená přední náprava a motor se přestěhovaly dozadu, obě nápravy tak byly typu McPherson. X 1/9 byla tedy čistokrevná "zadokolka" s motorem uloženým nad zadní nápravou.
V roce 1978 dostal Fiat X 1/9 motor z ritma, který z objemu 1498 ccm vydoloval 85 koní (v americké verzi uměl pouze 67 koní), byl zmodernizován interiér a auto dostalo jiné nárazníky.

V roce 1983 se celá výroba přestěhovala do továrny Bertone. V autosalonech bylo možno sportovního fiata, ovšem pod označením Bertone X 1/9, koupit až do roku 1988.

Sedm studentů designu dopravních prostředků postavilo maketu sportovního fiatu nejbližší budoucnosti pod dohledem lidí z vývojového centra Pininfarina a Fiatu.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu. Rozměry makety jsou: délka - 4064 mm, šířka - 1790 mm, výška - 1293 mm, rozvor - 2570 mm. Tvůrci při stavbě modelu vycházeli z platformy Fiatu Punto.

Čytřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce. Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se vybírá také srdcem.

Fabio Bisson, Christian Cudly, Tony Gatta, Luis Huertas, Cristiano Nishimura, Michele Salvatore a José Hernandez Wong (určitě o nich ještě uslyšíme) pracovali na projektu od března 2004, v půlce října už měli postavených sedm modelů v měřítku 1:5, z nich za pomoci vedoucích projektu José Maria Alonsa Garcii, Andrea Loi a Carla Palazzaniho vybrali dva, na kterých ve dvou skupinách dále pracovali. V listopadu bylo rozhodnuto, který z nich se objeví na prknech, co znamenají svět (automobilový).

Kromě Fiatu X 1/99 budou v ženevské expozici školy IED k vidění další modely, mimo jiné studie Jaguaru pojmenovaná "The missing Jag". Jak vidno, na autosalonech se vyplatí zabloudit i k méně honosným stánkům.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu.

Čtyřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce.

Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se přeci vybírá také srdcem.

Maketa Fiatu X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy na ženevském autosalonu

,