Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xenonové světlo není pro každé auto

aktualizováno 
Jasně bílá až namodralá zář automobilových světlometů s xenonovými výbojkami většinou dělí motoristy na dvě skupiny: jedni se v roli protijedoucích vztekají a připadají si oslněni, zatímco jiní kolegovi to mocné světlo podobající se dennímu závidí s nadějí, že si je pro svůj starší vůz také pořídí. Avšak první i druzí jsou vedle. Jednak je nezvratně prokázáno, že xenonová výbojka silničnímu provozu neškodí, a jednak ji nelze namontovat místo obyčejné halogenové žárovky do světlometu automobilu, který k tomu nebyl už ve výrobě připraven.

"S xenonovými výbojkami to je nyní jako s halogenovými žárovkami v sedmdesátých letech. Tehdy také při prvních setkáních s novým světlem měli řidiči zvyklí na klasické žárovky subjektivní pocit, že je halogeny oslňují. Dnes má xenony kdekdo, a nikomu nevadí. Řidiči dávno pochopili, že tenkrát je poněkud jiné světlo jenom vyvádělo z míry," říká Ladislav Flek, ředitel českého zastoupení firmy Hella, která právě ve vývoji a výrobě xenonového osvětlení motorových vozidel drží několik světových prvenství. Motoristé mají pravdu, když tvrdí, že protijedoucí auta s xenonovými výbojkami svítí víc. "Dávají dokonce dvaapůlkrát víc světla ve srovnání s halogenovou klasikou," upřesňuje Ladislav Flek a rekapituluje další výhody xenonů: "Mají jen zhruba poloviční spotřebu elektrické energie ve srovnání s halogenovými žárovkami a slouží prakticky po celou životnost vozidla. Nepochybně také přispívají k větší bezpečnosti silničního provozu - tím, že dávají světlo podobné dennímu, což vylepšuje vidění. V moderních systémech světlometů rovněž dokonaleji osvítí do šířky jízdní dráhu a zvětší tím dosah tlumených světel." Jak při všech zmíněných výhodách xenonové výbojky dokážou pracovat, aniž svou převahu dají znát svému okolí? Jinými slovy - jak to, že velkým výkonem neoslňují protijedoucí? "K výbojkovým světlometům neodmyslitelně patří technika, která automaticky vyrovnává délku osvitu podle zatížení i pohybu vozu a brání tak oslnění protijedoucích. Nechybí ani systém čištění ochranných skel," odpovídá Ladislav Flek. S tím také souvisí nemožnost montáže xenonové výbojky do klasického světlometu jakéhokoliv automobilu. "Ani náhodou nelze pomýšlet na dodatečnou montáž xenonů do stávajících světlometů starších typů škodovek či jiných srovnatelných a na zdejším trhu nejrozšířenějších automobilů," říká Pavel Beránek z jednoho z pražských Škoda-servisů. "Zatím to je věc luxusních vozů vyšší třídy, značek BMW, Mercedes, Audi či Opel." Jestliže výkon klasické žárovky omezuje bod tání wolframové spirály, je u novinky zdrojem většího světelného výkonu světelný výboj mezi dvěma elektrodami v prostředí tvořeném směsí vzácného plynu xenonu a kovových par. "Xenonová výbojka se od halogenové žárovky zcela zásadně liší nejenom konstrukcí, ale také tím, že ke svému nastartování a udržení světelného oblouku potřebuje zvláštní elektronickou řídicí jednotku, která přemění v autě obvyklé dvanáctivoltové napětí až na čtyřiadvacet kilovoltů a umožní vytvořit světelný oblouk," vysvětluje Ladislav Flek. Doplňuje, že právě do některých luxusních vozů zmíněných značek z posledních let lze xenonové výbojky dodatečně namontovat ale zase jen v případech, že k tomu auta byla už ve výrobě připravena. Ani zde ale nelze namontovat jen výbojky, je nutné vyměnit celé světlomety. "Z malých vozů dostane jako první možnost xenonových světlometů nový Volkswagen Polo třetí generace," říká Ladislav Flek. Čas přece jen ke xenonovému světlu přibližuje i majitele jiných než vyvolených automobilů. Právě firma Hella totiž na trh zavádí jako první na světě mikroxenonová světla - jako přídavné dálkové světlomety, jejichž montáž je možná na každý typ vozidla. Pro tuzemsko je stanovena cena zhruba do 20 tisíc korun za pár.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Transit 2.2 6 míst...
Ford Transit 2.2 6 míst...

r.v. 2013, naj. 196 000 km, diesel
422 290 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.