Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xenony svítí stále více aut, často jsou ale nelegální

  15:56aktualizováno  15:56
Český trh zaplavily levné sady s xenonovými výbojkami pro automobily. Cena těchto sad během tří let klesla zhruba čtyřnásobně a v současnosti začíná na přibližně 2 000 Kč.

Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk

Takzvané HID Xenony, které lze zabudovat do patice místo klasické halogenové žárovky jakéhokoliv vozu, sice výrazně lépe svítí, ale na rozdíl od xenonových světlometů přímo z automobilky je jejich použití v rozporu s předpisy a policie jej může pokutovat. Vyplývá to z vyjádření ministerstva dopravy a policie.

Policie se podle Dagmar Bednarčíkové z policejního prezidia používání neschválených xenonů věnuje při pravidelných silničních kontrolách. Při jejich odhalení pak řidiči hrozí bloková pokuta do 2 000 Kč.

"V rámci běžné silniční kontroly je však odhalení používání neoriginálních zástaveb xenonových výbojek velmi složité, neboť předpokládá vysoké odborné znalosti z oblasti výroby a vývoje automobilů. Odhalení neoriginálních zástaveb je pak věcí stanic technické kontroly (STK)," připustila.

Kvůli své vyšší svítivosti u xenonových výbojek hrozí u neseřízených nebo špinavých světel větší riziko oslnění protijedoucích řidičů. Výbojky se proto mohou montovat jen do světlometů umožňujících jejich automatické naklápění podle polohy vozidla a do aut vybavených ostřikem světlometů.

"Výbojkové zdroje světla je možno použít pouze do světlometů pro tyto zdroje světla schválené podle příslušných legislativních norem. Nelze je však používat jako náhrady za klasické žárovky a halogenové žárovky do světlometů neurčených pro výbojkové světelné zdroje," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Světla, kde lze xenony použít, musí být označena homologační značkou ve tvaru "E" v kruhu a souborem homologačních čísel.

Nelegálnost xenonových náhrad za halogenové žárovky uznávají i sami prodejci. Podle internetového obchodu Levnealarmy.cz je montáž těchto sad pouze na vlastní riziko kupujícího.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.