Klíček netřeba. Česká firma naučila ovládat auto i mobilem

Možnost využít namísto klíčku mobilní telefon už sem tam automobilky nabízejí, ale běžná funkce to není. Navíc může mít i řadu omezení. My jsme ovšem vyzkoušeli univerzální řešení Xmarton, které umožní používat mobil místo kličku v podstatě u téměř jakéhokoli modernějšího vozu.
Aplikace Xmarton na ovládání a odemykání auta mobilem

Aplikace Xmarton na ovládání a odemykání auta mobilem | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

I když má drobná omezení a vyžaduje měsíční paušál, je to překvapivě komfortní způsob používání vozu. Především asi pro firmy, ale líbit se může i soukromým uživatelům.

Xmarton je česká firma, která se na vzdálenou správu a ovládání vozidel pomocí mobilních zařízení specializuje už řadu let. Její řešení nacházejí uplatnění především ve firmách, kde mimo jiné pomáhají třeba s administrativou týkající se knihy jízd, líbit se však mohou i soukromým uživatelům. Řešením Xmarton lze dodatečně osadit v podstatě kterýkoli modernější vůz (v podstatě auta vybavená diagnostickou OBD II zásuvkou) některé z mnoha značek.

My jsme techniku testovali na v podstatě nové plug-in hybridní Škodě Superb iV, což nám mimo jiné umožnilo i porovnat, co umí aplikace Xmarton v porovnání s tovární aplikací MyŠkoda, kterou mohou majitelé auta využívat standardně. Ale Xmarton má ve své flotile toto řešení osazené například i na starším Citroënu Picasso, což ukazuje, že lze výhody řešení používat i u aut starých klidně i 20 let. Podmínkou je v podstatě centrální zamykání a nějaká ta potřebná elektronika, to, zda půjde řešení na auto osadit, posoudí technici firmy v případě potřeby individuálně.

Každopádně pro úplně stará auta nemá Xmarton Exclusive, jak se řešení s kompletním ovládáním mobilem místo klíčku jmenuje, asi moc velký smysl: cena palubní jednotky je 12 700 korun, základní instalace stojí od 3 600 do 5 400 korun (podle typu vozidla) s tím, že za aktivaci pokročilejších funkcí se připlácí jednotlivě. 

K tomu se za fungování řešení platí měsíční paušál 260 korun. Z toho vyplývá, že se Xmarton vyplatí firmám nebo uživatelům s moderními auty, kde se v nákladech na pořízení a provoz takového vozu tato investice „ztratí“. Alternativně si lze řešení pronajmout za částku od 930 korun měsíčně. Se sadou Xmarton Exclusive vám pak už ovšem skutečně k ovládání vozu stačí mobil a aplikace v něm, skutečný klíček od auta můžete nechat schovaný doma.

Funguje to jednoduše

Hlavní výhodou řešení je jeho skutečně přímočaré fungování. Každé auto má svého správce, kterým může být sám majitel, ve firmách pak nejspíš správce vozového parku. Ten určuje, kdo se k autu může vůbec dostat.

Jak to funguje, jsme si vyzkoušeli už na začátku samotného testu, který vlastně proběhl „bezkontaktně“. Zaměstnanci Xmartonu nám totiž vůz přistavili přímo před dům, zatímco jsme byli na pracovní schůzce někde zcela jinde. Před zápůjčkou vozu jsme si jen vytvořili v aplikaci svůj účet, technici Xmartonu nám následně k tomuto účtu auto na přesně danou dobu „zapůjčili“.

Doma to takto uživatel samozřejmě řešit nemusí, ke svému autu si založí svůj účet a ten si přidá do aplikace, kde jej rovnou vidí. Jako správce ho může skrze portál firmy taktéž zapůjčit někomu dalšímu. Pokud tedy auto využívá třeba v domácnosti více lidí, mohou si uživatelé vybrat, zda se například na několika telefonech do aplikace přihlásí jedním účtem, nebo zda bude správce používání vozu členům rodiny povolovat. Povolení mohou být libovolná, s časovým omezením i bez něj.

Když jsme dorazili ze schůzky, jednoduše jsme si auto před domem v aplikaci „vyzvedli“. Mobil v tu chvíli funguje jako klíček, ten skutečný je zabudovaný v palubní jednotce Xmarton a není nikde v autě k nalezení. Navíc se „probudí“ jen právě spojením s mobilní aplikací. I kdyby některý sofistikovaný zloděj věděl, kde jednotka s nainstalovaným klíčem je a dostal se k ní, s autem neodjede. Naopak stále tu zůstává možnost odemknout auto zbývajícím fyzickým klíčkem, který k vozu majitel má – takže kdo chce, klíček může nosit i nadále a obě řešení v podstatě využívat nezávisle a v závislosti na aktuálních potřebách. My jsme k zapůjčeném vozu samozřejmě klíček nedostali, aplikace ho plně nahradí.

Zabezpečení a jistota

S autem komunikuje aplikace momentálně dvěma způsoby: přes bluetooth a přes mobilní data. K bluetooth komunikaci dochází, když je telefon ve fyzickém dosahu jednotky, přes data v ostatních případech – na způsob připojení upozorní uživatele klidně i notifikace – tu jsme ovšem vypnuli, jelikož zrovna u nás doma to znamenalo, že se auto v garáži k telefonu třeba v obývacím pokoji střídavě připojovalo a odpojovalo, protože to byla zrovna ona hraniční vzdálenost.

Dvě aplikace

Xmarton a Xfleet

Odemykat a ovládat auto s jednotkou Xmarton můžete z mobilního telefonu pomocí dvou aplikaci: Xmarton a Xfleet. Xmarton je určena především koncovým uživatelům a v testu jsme s ní fungovali v drtivé většině případů, firma upozorňuje, že aplikace má starší jádro, u kterého mohou občas nastat mírné prodlevy v komunikaci s jednotkou - nic takového jsme ale nezaznamenali. Aplikace Xfleet je určena spíše pro firemní využití, má modernější jádro (které aplikace Xmarton dostane v blízké budoucnosti) zaručující rychlejší komunikaci, ovšem z hlediska koncového uživatele má méně funkcí.

Každopádně dvojí způsob komunikace znamená, že přístup k autu budete mít vždy – tedy, pokud máte mobil nabitý, to je asi jediné významnější úskalí (probereme to ještě dále). Bluetooth funguje spolehlivě i v podzemních garážích, kde nemusí být signál mobilních operátorů, naopak na dálku přes data lze auto ovládat skutečně libovolně: teoreticky tak třeba ve chvíli, kdy chcete auto půjčit známému, nemusí mít tento uživatel ani aplikaci – vůz zvládnete odemknout a nastartovat v podstatě odkudkoli. Jen pak budete muset tuto operaci provést při každém startu a to může být otrava.

Odemykání a startování auta probíhalo naprosto spolehlivě – ale oproti klíčku je to přeci jen řešení, na které si musí uživatel trochu zvyknout. Neumožňuje totiž v podstatě to, na co jsme dnes u moderních aut zvyklí – bezklíčkový přístup, kdy stačí chytit za kliku a auto se otevře. Na odemčení auta předem tak musí uživatel myslet: odemknout ho, když se k němu blíží, což tedy znamená vyndat z kapsy mobil, otevřít aplikaci a v ní kliknout na příslušný pokyn. Pak aplikace může automaticky po určitou dobu povolit start auta, další povolení tak už potřeba není.

Pokud tento časový interval vyprší (správce si ho může nastavit), je potřeba zadat samotný pokyn k povolení startu. Totéž platí, když nestihnete auto otevřít v definovaném časovém intervalu: moderní auta to tak mají, že když je odemknete, ale po určitou dobu od odemčení se dveře auta neotevřou, vůz se zase sám zamkne. 

Tuto dobu ovšem Xmarton neovlivní, takže když nestihnete vzít za kliku ve výrobcem definovaném intervalu (typicky několik desítek sekund), je potřeba opět vyslat nový pokyn. Také je nutné počítat s tím, že zpracování pokynu přeci jen chviličku trvá, není to tak okamžité, jako zmáčknutí tlačítka na dálkovém ovládání klíčku nebo přiložení ruky na senzor na klice dveří. Xmarton ovšem už pracuje na tom, aby do svého řešení implementoval v budoucnu technologii UWB, která by měla bezklíčkové odemykání umožnit. U stávajících řešení však doplnit nepůjde.

Oproti fyzickému klíčku je tedy odemykání v aplikaci zatím trochu krok navíc, ale na druhou stranu máte v aplikaci svůj vůz neustále pod kontrolou. K dispozici máte jeho polohu, lze aktivovat funkce jako vzdálené blikání nebo houkání (třeba pro snazší nalezení na parkovišti), lze na dálku otevřít okénka, kufr, aplikace monitoruje dojezd auta, vnitřní teplotu a další detaily. U plug-in hybridu však zatím počítala jen s dojezdem na benzin, stav hybridní baterie v potaz nebrala.

Víc i míň než výrobce

Na první pohled se může zdát, že tak aplikace Xmarton konkuruje samotným aplikacím jednotlivých výrobců, v případě testovaného superbu konkrétně aplikaci MyŠkoda. Jenže tak to úplně není. Ano, aplikace MyŠkoda je chytřejší z hlediska sledování stavu vozu a jeho hybridní baterie, u elektrifikovaného vozu umí nezávisle na startu auta zapnout klimatizaci či vytápění a sleduje třeba nabíjení baterie, umí tyto úkoly plánovat a umí do palubní jednotky auta poslat požadavek na navigaci do vybraného cíle ještě před startem cesty. Jenže na dálku odemknout a nastartovat auto, natož nechat doma klíček, prostě nedovede.

To, že mají dnes automobilky své vlastní, více či méně vyspělé aplikace, pak opět znamená, že řešení Xmarton dává smysl spíše firmám, než jednotlivcům. Jeho pomocí totiž mohou sjednotit správu celé své flotily nezávisle na tom, jaké značky a typy vozů firma používá, navíc při firemním použití nemusí být kritické ani některé situace, které mohou trápit soukromého uživatele.

Vybitý telefon je jedna z nepříjemných situací, další může být třeba mobil rozbitý nebo ztracený. Pak se klíček hodí – na druhou stranu zrovna tak můžete ztratit i onen klíček od auta. Nicméně pokud je auto pod správou firmy, je řešení v takové situaci jednodušší – potřebujete jen najít způsob, jak kontaktovat svého správce flotily, který vám může vůz na dálku odemknout, i když momentálně nemáte přístup ke svému mobilu. Soukromý uživatel bude nastalou patálii řešit obtížněji – pořád se ovšem dá na portál Xmartonu přihlásit přes webové rozhraní.

Ostatně, řešení obdobné situace jsme řešili při vracení vozu. „Přetáhli“ jsme totiž dobu, do kdy jsme měli od správce auto půjčené – namísto toho, aby si pro něj opět z firmy přijeli, jsme se na poslední chvíli domluvili, že ještě sjedeme na jednu schůzku a auto do Xmartonu dovezeme zpět sami. Jenže schůzka se oproti původní době zápůjčky protáhla, takže když jsme přišli k autu, už jsme neměli práva na jeho odemčení a nastartování, doba zápůjčky vypršela. Stačilo zvednout telefon, zavolat správci a ten vše během minuty vyřešil. Tato situace je však zároveň důkazem možnosti opravdu plné kontroly nad vozem, což znamená, že je řešení české firmy zároveň i zajímavým zabezpečením auta.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Kompaktní mobil s parádním fotoaparátem od Leiky. Test Xiaomi 14

Xiaomi 14

Pokud hledáte menší smartphone s výbornou výbavou a operačním systémem Android, bude vás nejspíš...

Dlouhodobé zkušenosti: Apple iPhone 15 je nenápadně dobrý

Apple iPhone 15 a 15 Plus

Apple v uplynulých dvou generacích své iPhony rozdělil na dvě samostatné třídy. Modely Pro a běžné...

Drahé, nebo předražené? Televizor Sony ukazuje kouzlo špičkových přístrojů

Televizor Sony Bravia XR-65A95L

Stejně velký televizor se shodným rozlišením můžete koupit za desetinu ceny, stejně velký OLED...

Světová premiéra sluchátek, co jsou tak pohodlná, že je v uchu zapomenete

Bose Ultra Open Earbuds

Světovou premiéru si dnes odbyla první open-ear sluchátka společnosti Bose, nazvaná Ultra Open...

Tu a tam lepší, v jádru pořád stejný. Test Samsungu Galaxy S24+

Samsung Galaxy S24+

Prostřední model z nové rodiny modelů S24 od Samsungu nám i letos předvedl, že i ze stínu svého...

Kompaktní ideál, který nemachruje. Testovali jsme Asus Zenfone 10

Asus Zenfone 10

Špičkových kompaktních smartphonů na trhu skutečně moc není, dlouhodobě se jim věnuje jen několik...

Hozená rukavice všem soupeřům. Test iPhonu 15 Pro Max

Apple iPhone 15 Pro Max

Letošní iPhony jsou na první pohled jen mírnou evolucí loňských modelů. Jenže detailní pohled...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...