Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xsara jezdí za hubičku: motor 1,4 HDi od PSA

  23:32aktualizováno  23:32
Malý diesel od francouzského koncernu PSA (Citroën + Peugeot) jsme otestovali ve velkém Citroënu Xsara. Model nižší střední třídy na našich silnicích už nějaký ten pátek potkáváme a proto jej není třeba obšírněji popisovat. Přeplňovaný common-rail ale za představení rozhodně stojí.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem, základní charakteristiky si ale zopakujeme.

Klasická pětidveřová karoserie už příliš nezaujme, ale rozhodně neurazí. Velké oči světel a mezi nimi rozměrné logo Citroënu, Xsaru jednoznačně spojují se stávající modelovou řadou francouzské automobilky.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Citroën Xsara za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz

V interiéru je vše jak má být, věnec volantu padne do ruky hned na první pokus, posaz za ním řidič najde také velmi rychle. Odpustit snad můžeme trochu nepohodlné ovládání výškového nastavení sedáku řidiče - jakousi mohutnou teleskopickou “anténou“.

Testovaný vůz trpěl zajímavým neduhem, za kterým však pravděpodobně stály použité pneumatiky od renomovaného Michelinu. Při jízdě na suché silnici si podvozek xsary nechal líbit ledacos. Všechna jistota a suverenita se však vytratila při jízdě na mokrém povrchu. S prvními kapkami deště se auto změnilo ve špatně ovladatelné saně, které spíše samy řídí řidiče, ačkoliv praxe by měla být jiná.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná. Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Už 175 centimetrů vysokému spolucestujícímu se v tomto směru moc pohodlí nedostává, svou roli hrají i rozměrné "C-sloupky" (třetí). O poznání příjemnější je pohled do velkého kufru o objemu 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfortem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při rychlejší jízdě po dálnici. Nečekaně dobře si vede v zatáčkách, které zvládá s obdivuhodným přehledem. I přesto zaslouží několik minusových bodů za nevýrazné brzdy.  V testovaném "há-Dé-íčku" v základní výbavě "X" bez ABS nepřesvědčily svým velmi pozvolným nástupem a především, vyžadovaly nepřiměřeně velkou ovládací sílu na pedál. Brzdění se pak pro křehkou řidičku může stát docela náročným sportem.

Úsporný diesel

Hlavním objektem zájmu však byl diesel pod kapotou. Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila. Při jízdě "v jednom" nečekanou dynamikou. Při "štrekovaní" kultivovaným chodem. A ve všech režimech pak obdivuhodně nízkou spotřebou. Díky tomu, že Citroën montuje malý motor do relativně velkého auta, zbylo dostatek prostoru pro dobré odhlučnění.
 
Nejpříhodnějším "bitevním polem" je pro xsaru s motorem 1,4 HDi jednoznačně městský provoz. Výkon 50 kiloWattů (70 koní) při 4000 otáčkách v ulicích města postačuje a řidič přitom mezi jednotlivými návštěvami u benzínky pomalu zapomene, kde má auto nádrž (54 litrů).

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu; 3,8 v mimoměstském a 4,5 ve smíšeném, jsou opravdu reálné. I při razantnějším zacházení si motor "v kombinaci" neřekl o více než pět a půl litru nafty na 100 kilometrů a při mimoměstské jízdě "na spotřebu" se pod 4 litry dostat také lze. 
 
Agregát z kuchyně francouzského koncernu PSA (najdeme ho třeba Citroënech C2 a C3, nebo v Peugeoutu  206) nabízí maximální kroutící moment 160 Nm při 2000 otáčkách. Poté, co si řidič motor dostatečně "osahá" a naučí se kroutící moment naplno využívat, dá se i s malým "nafťákem" jezdit docela dynamicky. Chce to jen trochu cviku. Králem levého dálničního pruhu sice nebude, tam kam potřebuje se ale dostane bez trápení sebe i vozu.

Motor se jeví jako velmi vhodná volba pro řidiče, kteří valnou část svého řidičského života prožívají v ulicích měst, nebo při poklidné jízdě na křivolakých okreskách a jezdí především sami (nebo ve dvou). Klasické "nákupní tašky" jsou jim ale malé.

Závěrem...

Citroën Xsara 1,4 HDi testem prošel s čistým štítem. V rámci dopravních předpisů se s ním dá jezdit více než dobře a uspokojí všechny, kterým spotřeba není lhostejná. Za základní cenu 449 tisíc lze pořídít auto, které sice nebude nejobdivovanější v ulici, jako dopravní prostředek pro každodenní ježdění však bude více než příhodné.

Citroën Xsara s motorem 1,4 HDi v číslech:

Délka x výška x šířka (mm) 4188 x 1705 x 1405
Rozvor (mm) 2540
Kufr nesklopená/sklopená sedadla (l) 408/1190
Objem nádrže (l) 54
Pneumatiky 195/55 R15
Motor diesel přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail
Objem (cm3) 1398
Max. výkon (kW/k) 50/70 při 4000 ot/min
Max. točivý moment (Nm) 160 při 2000 ot/min
Počet válců 4 v řadě (motor vpředu napříč)
Maximální rychlost (km/h) 164
Zrychlení 0-100 km/h (s)  14,3
Spotřeba město/mimo město/ kombinovaná (l/100 km) 5,7/3,8/4,5
Záruka (roky) 2
Cena základního modelu "X" (Kč) 449 000


Kufr má objem solidních 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná.

Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech, svou roli hrají i rozměrné "c-čkové" (třetí) sloupky.

Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila.

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu, 3,8 v mimoměstském a 4,5 v kombinovaném, jsou velmi reálné.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfotem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při dynamičtější jízdě po dálnici.

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.