Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha CY 50 Jog: jeden z řady skromných služebníků

aktualizováno 
Zájem o malé skútry zvlášť pro čilejší cestování v zaplněných městech roste, ale ne každý je schopen či ochoten platit za krásné, moderní a rok od roku pořád lépe vybavené padesátky slavných značek třeba i 50 až 80 tisíc korun a pak je nechat na ulici na pospas počasí a nenechavcům. Sháňka je proto po ojetinách, u kterých se víc než technika a atraktivní vizáž sleduje jejich připravenost dobře sloužit za pokud možno co nejméně peněz. Jedním z náhodně vybraných reprezentantů tohoto směru může být malý jednomístný skútr Yamaha CY 50, pro Japonsko označený Jog a v evropské verzi Jog-in.

Nový se už pár let nevyrábí, ale na zdejších silnicích nepatří - hlavně zásluhou dovozců a opravářů ojetin či bouraček původem z ciziny - k vzácnostem. Asi desetiletý stroj se prodává za částky kolem 20 tisíc korun, přičemž cena může kolísat nahoru či dolů přibližně o pět tisíc korun v závislosti na skutečném technickém stavu. Poslední a velmi zachovalé stroje z roku 1996 bývají za 30 až 35 tisíc korun. Do roku 1996 byl model CY 50 Jog-in nejlevnějším novým skútrem značky Yamaha na zdejším trhu. I to je důvod, proč jeho náhradní díly a servisní práce patří cenou k levnějším. Přitom stroj - starším designem vysloveně nenápadný - dodnes uspokojuje snad až překvapivě svižným motorem, vynikající ovladatelností a pozoruhodnou pohyblivostí. Naopak k zásadním nevýhodám patří pouze jednomístné provedení a malá, podobně jako u dalších starších skútrů typická jen desetipalcová kola, která hůř absorbují silniční nerovnosti. Také úložný prostor pod sedačkou je poměrně malý, ovšem ke stroji ve skromnější základní výbavě lze pořád dokoupit originální nosič nebo kufřík. Odborníci se shodují, že motor malé yamahy - není-li extrémně zatěžován - absolvuje 25 až 30 tisíc kilometrů do generální opravy, která stojí od pěti do deseti tisíc korun. Ovšem dřív než pověstně spolehlivý motor obvykle "odejdou" u stroje části podvozku. Při zájmu o ojetinu proto zaslouží zvýšenou pozornost především vidlice a hlava řízení, tedy místa, která mohou být uvolněná a vymlácená. Rám obvykle potíže nedělá, ovšem u starého a nerenovovaného stroje lze očekávat, že budou vibrovat plasty v úchytech. Zájemci o individuální dovoz staršího stroje zmíněného modelu ze zahraničí by se měli předem informovat o současných podmínkách schválení konkrétního kusu k provozu na zdejších silnicích. Nelze vyloučit, že by mohly být potíže s plněním emisních limitů. U strojů, které už v tuzemsku jako schválené jezdí, obavy tohoto charakteru samozřejmě odpadají.

Yamaha CY 50 Jog

motor: dvoudobý jednoválec
chlazení: nuceně vzduchem
objem: 49,0 ccm
výkon: 3,7 kW (5,1 k)
převodovka: automatická s variátorem
spouštěč: elektrický a mechanický
výška sedla: 710 mm
pneumatiky: 80/90-10 34 J
brzdy: bubnové
hmotnost: 62 kg
nádrž: 3,5 l
spotřeba: 2 až 2,5 l/100 km

+
- provozní nenáročnost, spolehlivost a výdrž
- živý motor, dobrá ovladatelnost
- úsporný provoz
- relativně levné náhradní díly a servis
- možnost dokoupit původní doplňky
- patří k levnějším na trhu ojetin

-
- malá, jen desetipalcová kola
- jen jedno místo
- starší technika, zastaralý a neatraktivní design
- menší prostor pod sedadlem
- vibrující plasty
- pozor na volné řízení a vidlice

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Zhruba desetiletá Yamaha CY 50 Jog-in stojí kolem 20 tisíc korun a za její hlavní konkurenci ve srovnatelném stavu lze považovat například Cagivu City 50 agresivnějšího a sportovnějšího vzhledu asi za 25 tisíc, Simsona S 51 s řazením za 15 tisíc korun, Suzuki Sepia za 28 tisíc nebo Hondu Takt za 25 tisíc korun. "Z uvedené nabídky bych pravděpodobně volil právě Yamahu CY 50 Jog-in, a to hlavně kvůli dostupným a relativně levným náhradním dílům," říká Martin Kříž, prodejce v jednom z největších tuzemských motobazarů se sídlem v Praze. Pavel Brída, který má v Opavě zřejmě největší tuzemskou firmu specializovanou na dovoz a renovaci starších skútrů z ciziny, potvrzuje, že yamaha je výborná zvláště svou výdrží. "Starší malé japonské skútry s desetipalcovými koly jsou si v mnohém velmi podobné a rozhodování o tom, jaký zvolit, je dobré nechat na vkusu konkrétního člověka. Například mně se z dané nabídky líbí Suzuki Sepia nebo Honda Takt," říká Pavel Brída.


Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.