Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Yamaha Motobot V1 v akci. Jednou nahradí motorkáře

aktualizováno 
Možná se blíží doba, kdy si k motorce koupíte i řidiče a budete se vozit na místě spolujezdce. Značka Yamaha na výstavě v Tokiu představila úplně nový druh řidiče. Jde o autonomního humanoidního robota pro řízení motocyklu, kterému se zkráceně říká Motobot.

Už jsme si zvykli, že nejnovější asistenční systémy v autech umí nouzově zabrzdit nebo směnit směr v třeba v případě hrozící srážky s chodcem či jiným vozem. Na podobných bezpečnostních systémech samozřejmě pracují i výrobci motocyklů. Ovšem aby mohla elektronika zasahovat do řízení, musí se napřed naučit sama řídit motocykl.

Fotogalerie

Japonská značka Yamaha chytře zakomponovala celý svůj výzkum a zkušenosti v této oblasti elektroniky a robotiky do zajímavého projektu Motobot. A místo toho, aby prototyp posadila na nějakou začátečnickou motorku, dala mu do hliníkové „ruky“ rovnou svůj nejsilnější a nejrychlejší superbike, Yamahu R1M.

První verze Motobota je podle videa zatím jen prvním prototypem vybaveným stabilizačními kolečky. Robot zvládá první fázi, tedy stabilní jízdu rovným směrem, ovšem cílem Yamahy je vytvořit stroj, který by byl schopný řídit jakoukoli mašinu na okruhu i v rychlostech přes 200 km/h. Konstruktéři se přitom vyjádřili, že hledali inspiraci v jedinečném jízdním stylu šampiona MotoGP Valentina Rossiho. Budoucí Motobot by ve finále měl být schopný na uzavřeném závodním okruhu řídit jakoukoli motorku.

Yamaha Motobot V1

Valentino Rossi se zatím nemusí příliš obávat, že ho o titul připraví robotická konkurence. Alespoň v nejbližších letech. Ale kdo ví, třeba už za pár let objede robot na motorce čestné kolo před závodem MotoGP.

Yamaze se každopádně tímto tahem povedlo vzbudit zájem veřejnosti a z Motobota by mohlo být dobré marketingové lákadlo, podobně jako je již několik let bílý robot ASIMO od konkurenční Hondy.

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

VIDEO: Česká naděje na Dakaru si přeje co nejtěžší závod

Ondřej Klymčiw: Napsal jsem Ježíškovi, aby byl Dakar co nejtěžší

Ondřej Klymčiw je jednou z největších českých nadějí na nadcházející jubilejní čtyřicáté Rally Dakar. Prvního ledna...

Mechanici na Dakaru spí jen po troškách, musí vydržet dva týdny drilu

Mechanici na Dakaru

Dakarská rallye je náročná nejen pro závodníky, ale i pro mechaniky. O té letošní to platí dvojnásob, protože z...

Den na Dakaru: Stovky kilometrů, čtyři hodiny spánku, studená sprcha

Den jezdce na Dakaru

O Dakaru se často mluví jako o nejtěžším motoristickém závodu světa. Je velmi náročný pro techniku, asistenční personál...

Najdete na iDNES.cz