Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha V max: pro jednoho kult, pro jiného nebezpečný dravec

  12:05aktualizováno  12:05
Yamaha V max má kořeny už v roce 1985. Za nezvykle dlouhý výrobní život se dopracovala v roce 1993 vlastně k jediné zásadní modernizaci rámu, brzd a designu a do současnosti pak dospěla k postavení kultovního stroje. Není totiž mnoho dalších motocyklů, jejichž majitelé se sdružují v klubech a sjíždějí se na speciálních srazech. I když V max zřejmě zanedlouho ve výrobě skončí, své příznivce už zřejmě nikdy neztratí.
Yamaha V max

Yamaha V max - Roadster? Chopper? Streetfighter? Vše v jednom. V max však nejvíce připomíná pouhý motor se dvěma koly. | foto: MAFA - David Neff

Už na první dojem monstrum naznačí, s čím že bude mít jezdec tu čest. Celému motocyklu dominuje mohutný čtyřválcový agregát do V o obsahu 1198 cm3 s charakteristickým nasáváním a dvojicí krát Nad motorem je falešná nádrž s kontrolkami benzinu, teploty a neutrálu, místo tam našel otáčkoměr. Opravdová nádrž je ukryta pod malým sedadlem pro spolujezdce.

Může se hodit

Nové i ojeté motocykly značky Yamaha 
Přijďte si vybrat k nám
Váš model! www.automodul.cz

Pobere ale jen 15 litrů naturalu, což je při mimořádném výkonu a tomu odpovídající spotřebě (v testu MF DNES kolem devíti litrů benzinu na 100 kilometrů) málo. Majitelé zvláštních strojů ale oponují, že s V maxem - dragsterem - zpravidla stejně na daleké výjížďky nevyrážejí.

Spotřeba v testu
Yamaha V max 1200 spotřebovala v testu MF DNES v průměru devět litrů na 100 kilometrů, při většině jízd byla obsazena jedním jezdcem. Vyznavači stroje tvrdí, že s ním lze jezdit i za sedm a méně, ale dodávají, že komu se to povede, ten nemá pro takovou motorku srdce.
Na předním kole je dvojitá kotoučová brzda, na zadním kole poháněném kardanem je kotoučová brzda jednoduchá. Celkově V max působí dojmem mohutného motoru, kterému konstruktéři přidali dvě kola, aby se mohl pohybovat. Po nastartování stroje se ozve hluboký bublavý zvuk, který chytí za srdce snad každého motorkáře, byť by k jedné stopě jen přivoněl. Jinými slovy - tón už při volnoběhu dává tušit sílu, kterou motor disponuje.

Po zařazení prvního rychlostního stupně a uvolnění spojky se očekávání stoprocentně naplní. Při vytočení jedničky do maximálních otáček (kolem 9000 za minutu) "motor s koly" svého krotitele do tří vteřin katapultuje do rychlosti přes sto kilometrů v hodině a let přes 200 kilometrů v hodině atakuje po deseti až dvanácti vteřinách.

I tuto hranici Yamaha V max snadno pokoří, ale pro jezdce v sedle, kterého nekryje žádná kapotáž, je kvap nad 160 až 180 kilometrů v hodině fyzicky značně

Závěry z testu
Yamaha V max je zajímavá klasickým designem a výkony. Podvozek značně zaostává za silným motorem, jezdec si musí na V max dlouho zvykat. Při vysoké spotřebě má hodnocený motocykl malou nádrž. Je koncepčně starý, ale mezi motorkáři v Česku a hlavně v zahraničí přerostl v kultovní stroj. Ztrácí hodnotu pomaleji ve srovnání s nejedním daleko modernějším motocyklem. Zájem na trhu ojetin je značný.
náročný.Předností hodnocené motorky je robustní a spolehlivý agregát s obrovským zátahem už od nízkých otáček, dobré brzdy, klasická vizáž a viděno pohledem všech specifik a zvláštností také relativně dobrá ovladatelnost. Mnohem horší to je s jízdními vlastnostmi.

Podvozek totiž značně zaostává za silným motorem. Ideální trasou, na které se dají využít všechny přednosti V maxu, tak je silnice s krátkými rovnými úseky a nepříliš ostrými zatáčkami. Nedá se sice zcela jednoznačně tvrdit, že motocykl zvládá zatáčky špatně, či dokonce nebezpečně, ale rozhodně nejsou jeho oblíbenou disciplínou.

Takže pokud si jezdec chce vychutnat jízdu s většími náklony na členitější silnici a má zkušenosti z jiných silničních motocyklů, bude v sedle rarity nejspíš hodně zklamaný. Nicméně vyznavači Yamahy V max tvrdí, že i divočejší jízdu v zatáčkách se strojem zvládnout lze. Na druhou stranu ale připouštějí, že se to sami museli nejdřív učit. Prý jim to trvalo kolem dvou let.

Testovaný motocykl a jeho konkurenti (dle údajů výrobců)

Model Yamaha V max 1200 Honda X 11 Ducati Monster S4
motor/chlazení čtyřdobý/kapalinou čtyřdobý/kapalinou čtyřdobý/kapalinou
počet válců 4 4 2
objem (cm3) 1198 1137 916
výkon (kW)/ot. 107/8500 103/9000 74/8750
točivý moment (N.m)/ot. 101/3000 116/7000 92/7000
převodovka (rychl. stup.) 5 5 6
brzdy (vpředu/vzadu) kotoučová/kotoučová kotoučová/kotoučová kotoučová/kotoučová
rozvor kol (mm) 1590 1500 1440
výška sedla (mm) 870 795 803
zdvih odpružení (vpředu/vzadu - mm)
140/100 120/120 120/144
hmotnost bez náplní (kg) 262 222 193
hmotnost celková (kg) 480 442 370
nádrž (l) 15 22 16,5
kola "(vpředu/vzadu) 18/15 17/17 17/17
Maximální rychlost (km/hod) 225 251 neuvedeno
Zrychlení 0-100 km/hod (s) neuvedeno 2,9 neuvedeno
Spotřeba (l/100 km) neuvedeno 5,4 neuvedeno
Cena (Kč) 398 787 389 000 391 000
Poznámka: Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů * Prognózy cen testovaných vozidel pro MF DNES střídavě sestavují Peter Kolník a Tomáš Majer (pro automobily) ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax, sledující ceny aut v celé Evropě, a Martin Kříž, prodejce nových i ojetých motocyklů * Za půjčení testovaných automobilů i motocyklů redakce platí, stejně jako hradí provozní náklady s tím spojené, včetně měření v nezávislém Ústavu silniční a městské opravy (ÚSMD) v Praze * Redakce platí i cesty na předváděcí akce prodejců automobilů * Všechny doplňky pro motoristy, které redaktoři testují, jsou hrazeny z redakčního rozpočtu
Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Yamaha V max drží cenu lépe než mnohý jiný motocykl, což je dáno neobyčejným zájmem o tento zvláštní stroj. Dnes je prakticky vyloučeno sehnat exemplář od ročníku výroby 1994 a mladší v solidním stavu za méně než 200 tisíc korun. Samozřejmě, že cena nového stroje po koupi klesá při standardním používání to je do dvou let ke 280 tisícům korun a za čtyři až pět let ke 220 tisícům korun. Dál se hodnota zhruba drží a motorka se prodává za částky, které odpovídají technickému stavu a kvalitě konkrétního kusu. Yamaha V max je vděčným objektem pro různé přestavby, které se v ceně ojetiny - jsou-li zdařilé - rovněž mohou projevit

MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.