Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Yamaha XT660Z: jednobuch pro světoběžníky

Motocykl nabízí jednu z nejdokonalejších iluzí svobody a o kategorii cestovních endur to platí dvojnásob. Yamaha představuje nový model, který má navázat na legendární vítězné stroje z rallye Paříž - Dakar.

Yamaha XT660Z Tenere | foto: Yamaha

Oblibu těchto strojů mezi širokou veřejností nastartoval před více než čtvrtstoletím závod Paříž – Dakar, v jehož dějinách má Yamaha své čestné místo: na jejich strojích prvé dva ročníky vyhrál Cyril Neveu, v devadesátých letech pak dominoval dodnes nepřekonaný Stéphane Peterhansel.

Yamaha měla tehdy ve svém sortimentu odpovídající a schopnou dvojici pro dálkové jezdce cestou necestou – jednoválec Ténéré a dvouválcovou Super Ténéré 750.

Před několika lety však byla jejich produkce ke smutku četných příznivců bez náhrady ukončena.

Marketingoví stratégové mají pro tyto cestovatelské povahy označení "go anywhere, do anything“ a přesně pro ně Yamahy vystřihla zbrusu novou generaci stroje se stále populárním jménem Ténéré (označení pouště v západní části Sahary).

Mezitím ovšem došlo k jistému žánrovému posunu, většina cestovních endur se přizpůsobila životu na evropských silnicích a víceméně se z nich staly normální cestovní motorky s trochu vyšší světlostí.

Nově představená Yamaha Ténéré se tomuto trendu nechce poddat. Ráfky s drátěným výpletem a offroadovými rozměry 21 a 17 palců svědčí o tom, že jízda terénem by neměla být pro tenerku sváteční záležitostí, což dokládají i 20centimetrové zdvihy pérování.

Nasazený kapalinou chlazený jednoválec je již dobře znám z dvojice XT660X/R, zde byl naladěn tak, aby poskytoval více síly v nízkých a středních otáčkách.

Nepříliš podstatný maximální výkon továrna zatím neudává, pravděpodobně se bude pohybovat kolem 45 koní, v terénu naprosto dostačujících.

Jedním z hlavních rozdílů oproti minulému století jsou brzdy. Na takto lehkém strojku působí dvojice předních kotoučů o velikosti 298 mm více než dostatečně a problémy se zastavením i naložené motorky by se neměly vyskytovat.

Potěšující zprávou je i velikost nádrže 22 litrů, což by odhadem mělo stačit na ujetí 400 km. Kvůli rozložení hmotnosti se část nádrže nachází pod sedlem jezdce.

Tradičně nejvíce debat u novinek se rozproudí kolem výrazu přední masky. Nová Ténéré zde ničím nepřipomíná svou starší jmenovkyni – pod vítr rozrážející plexisklem vidíme moderní look.

Dvě lampy nad sebou, úzká kapota, škoda, že v katalogu originálního příslušenství zatím nenajdeme nějakou mřížku, která by přední světlo chránila.

Jinak však snadno nahraditelnými plastovými chrániči citlivých partií Ténéré nešetří už v základním provedení, najdeme je na motoru i na kapotáži.

Náročnější uživatelé asi sáhnou po katalogu příslušenství, kde lze třeba nalézt chrániče rukojetí nebo vany motoru. A samozřejmě cestovatelskou nezbytnost, boční i zadní kufry v odolném hliníkovém provedení, tankvak nebo hlavní stojánek, který se při mazání řetězu či případně výměně kola v poušti hodí.

Zvukový projev limitovaný evropskými normami lze zase vylepšit koncovkou výfuku od věhlasného slovinského ladiče Akrapoviče.

Pro případné kupce jsou v nabídce 3 střídmá barevná provedení: černá, bílá a khaki. K nejbližší konkurenci počítejme KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, v ranku japonských výrobců přímý konkurent chybí (což je důsledek oné orientace na silniční cestování).

Uvidíme, zda Yamaha časem uvede i novou generaci nějaké dvouválcové Super Ténéré, která by se poměřila s dominujícími KTMkami na opravdovém Dakaru…

Yamaha XT660Z v číslech
motor kapalinou chlazený,
4T jednoválec SOHC, 4 ventily
objem 660 ccm 
vrtání x zdvih 100 x 84 mm
kompresní poměr 10,0:1
převodovka   5stupňová

PODVOZEK

rám

z ocelových trubek
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 210 mm
zadní odpružení centrální jednotka monocross,
zdvih 200 mm
úhel řízení 28 stupňů
stopa 28 stupňů
přední/zadní brzda   2 kotouče, průměr 298 mm x
kotoučová, průměr 245 mm
přední x zadní pneu 90/90-21 M/C x 130/80-17 M/C

délka x šířka x výška   

2246 x 865 x 1477 mm
sedlo 895 mm
rozvor 1505 mm
min. světlost 245 mm
suchá hmotnost 183 kg
nádrž/olej 22/2,9 litru

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...