Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamahy pro příští sezonu: první sériový Big Bang

  10:20aktualizováno  10:20
Chvíli po prvních hondách pro rok 2009 představila svou várku novinek také Yamaha. V nové generaci supersportu R1 má sériovou premiéru motor Big Bang, zmrtvýchvstání prožil bestseller devadesátých let Diversion.

Yamaha XVS950 Midnight Star | foto: Yamaha

Supersporty jsou výkladními skříněmi nových technologií a nová YZF-R1 v tomto směru určitě nezklamala. Její nová generace přijíždí s něčím, co osloví všechny příznivce závodů MotoGP. Její motor je totiž vybaven technologií zapalování Big Bang, která se dosud používala výhradně zde – stejným způsobem pracuje i závoďák M1 Valentina Rossiho.

Yamaha YZF-R1

Jedná se o to, že kliková hřídel je zalomená tak, aby válce zapalovaly v intervalu 270* - 180* - 90* - 180 (klasicky motor pálí každou půlotáčku). To má pomoci zlepšit kroutící moment v nízkých otáčkách (rychlejší výjezdy ze zatáček) a vyhladit jeho křivku. Vedlejším efektem je také zvuk podobný závodním speciálům.

Nové zapalování není jedinou novotou – modernizovanému designu vévodí nová přední kapota s dvojicí čoček, u kterých se dálková a potkávací světla přepínají pomocí stínítka ovládaného solenoidem. Kromě zapalování motoru nově pomáhají zdvojené vstřikovače, další inovací je možnost volby jedné ze tří palivových map.

Yamaha YZF-R1

To se děje pomocí tlačítka na řídítkách: standardní mód je připraven pro jízdu v silničním provozu, mód A poskytuje ostrou odezvu plynu, zatímco mód B nabízí nejcitlivější reakci (A a B jsou určeny na okruhy). Za zmínku stojí také podsedlová část rámu, vyrobená z hořčíku.

Výkonové parametry se oproti předešlé generace nepatrně vylepšily: 182 koní při 12 500 otáčkách, kroutící moment 115,5 Nm při 10 000 otáčkách.

O největší modelové překvapení se postaral návrat Diversiona. Toto jméno je spojeno s nenáročným a spolehlivým univerzálním strojem, jehož produkce byla před několika lety ukončena pro morální zastaralost (vedle šestistovky se vyráběla i devítistovka). Následovník nese označení XJ6 Diversion a od svého vzoru se významně liší: jednak soudobým účelným designem, který jistě vzbudí u příznivců starého modelu řadu diskuzí, a jednak kapalinou chlazeným motorem (starý Diversion byl "vzducháč").

Yamaha XJ6 Diversion

Základ čtyřválcového motoru pochází z FZ6, nicméně byl zásadně upraven. Hlavní parametry odpovídají praktickému určení stroje: výkon 78 koní při 10 000 otáčkách, kroutící moment 60 Nm při 8 500. Ostatní technická řešení jsou konvenční (trubkový rám, klasické přední vidlice) a dá se z nich usuzovat na příznivou cenu i zachování charakteru nenáročného stroje pro každodenní použití. V souladu s dobovými bezpečnostními trendy může být Diversion na přání vybaven ABS.

Po ukončení výroby Drag Staru 650 Yamaze chyběl "malý" cruiser, což má nyní napravit XVS950 Midnight Star s dosti neobvyklou kubaturou. Úplně nový motor má přesný objem 942 ccm, jak velí pravidla žánru dva válce (svírající úhel 60 stupňů), vzduchové chlazení a kultivovaný projev, soudě podle vyjádření Yamahy i podle hlavních parametrů: výkon 54 koní při 6 000 otáčkách, kroutící moment 77 Nm při 3 000.

Yamaha XVS950 Midnight Star

Vzhledově kopíruje větší, již vyráběné sourozence XVS 1300 a XVS 1900, nicméně je určen spíše začátečníkům, kteří si na větší objemy hned netroufnou.

Vedle dospěláckých premiér si Yamaha přichystala i něco pro mladé jezdce, a to model WR 125 ve dvou verzích, R – enduro a X – motard. To, že jsou určeny teenagerům neznamená, že jsou o něco ošizeny. Rozměrově i parametry podvozku (více než dvaceticentimetrové zdvihy odpružení, klasické rozměry ráfků) jsou v podstatě totožné s "většími" stroji v nabídce.

Yamaha WR 125 X

Hlavní odlišností je motor, pocházející z loni představeného supersportu YZF-R 125: kapalinou chlazený jednoválec se vstřikováním a šestistupňovou převodovkou byl vyladěn na nejvyšší výkon 15 koní při 9 000 otáčkách.

Skútr Neo´s 4S se zvnějšku nezměnil vůbec (kromě grafiky). Uvnitř však nově pracuje čtyřdobá padesátka s kapalinovým chlazením, která střídá dosavadní dvoutakt. Po této operaci je Neo´s 4S čistší, tišší, méně náročný na údržbu a o chloupek se také zlepšily výkonové parametry: nyní má výkon 3,1 koně a kroutící moment 3,15 Nm.

Je pravděpodobné, že kromě aktuálně představených novinek si Yamaha ještě něco schovala na podzimní veletrhy – největší šuškanda se týká znovuzrození legendárního velkého cestovního endura Super Tenere.

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.