Yamaha XVS950 Midnight Star

Yamaha XVS950 Midnight Star | foto: Yamaha

Yamahy pro příští sezonu: první sériový Big Bang

  • 1
Chvíli po prvních hondách pro rok 2009 představila svou várku novinek také Yamaha. V nové generaci supersportu R1 má sériovou premiéru motor Big Bang, zmrtvýchvstání prožil bestseller devadesátých let Diversion.

Supersporty jsou výkladními skříněmi nových technologií a nová YZF-R1 v tomto směru určitě nezklamala. Její nová generace přijíždí s něčím, co osloví všechny příznivce závodů MotoGP. Její motor je totiž vybaven technologií zapalování Big Bang, která se dosud používala výhradně zde – stejným způsobem pracuje i závoďák M1 Valentina Rossiho.

Yamaha YZF-R1

Jedná se o to, že kliková hřídel je zalomená tak, aby válce zapalovaly v intervalu 270* - 180* - 90* - 180 (klasicky motor pálí každou půlotáčku). To má pomoci zlepšit kroutící moment v nízkých otáčkách (rychlejší výjezdy ze zatáček) a vyhladit jeho křivku. Vedlejším efektem je také zvuk podobný závodním speciálům.

Nové zapalování není jedinou novotou – modernizovanému designu vévodí nová přední kapota s dvojicí čoček, u kterých se dálková a potkávací světla přepínají pomocí stínítka ovládaného solenoidem. Kromě zapalování motoru nově pomáhají zdvojené vstřikovače, další inovací je možnost volby jedné ze tří palivových map.

Yamaha YZF-R1

To se děje pomocí tlačítka na řídítkách: standardní mód je připraven pro jízdu v silničním provozu, mód A poskytuje ostrou odezvu plynu, zatímco mód B nabízí nejcitlivější reakci (A a B jsou určeny na okruhy). Za zmínku stojí také podsedlová část rámu, vyrobená z hořčíku.

Výkonové parametry se oproti předešlé generace nepatrně vylepšily: 182 koní při 12 500 otáčkách, kroutící moment 115,5 Nm při 10 000 otáčkách.

O největší modelové překvapení se postaral návrat Diversiona. Toto jméno je spojeno s nenáročným a spolehlivým univerzálním strojem, jehož produkce byla před několika lety ukončena pro morální zastaralost (vedle šestistovky se vyráběla i devítistovka). Následovník nese označení XJ6 Diversion a od svého vzoru se významně liší: jednak soudobým účelným designem, který jistě vzbudí u příznivců starého modelu řadu diskuzí, a jednak kapalinou chlazeným motorem (starý Diversion byl "vzducháč").

Yamaha XJ6 Diversion

Základ čtyřválcového motoru pochází z FZ6, nicméně byl zásadně upraven. Hlavní parametry odpovídají praktickému určení stroje: výkon 78 koní při 10 000 otáčkách, kroutící moment 60 Nm při 8 500. Ostatní technická řešení jsou konvenční (trubkový rám, klasické přední vidlice) a dá se z nich usuzovat na příznivou cenu i zachování charakteru nenáročného stroje pro každodenní použití. V souladu s dobovými bezpečnostními trendy může být Diversion na přání vybaven ABS.

Po ukončení výroby Drag Staru 650 Yamaze chyběl "malý" cruiser, což má nyní napravit XVS950 Midnight Star s dosti neobvyklou kubaturou. Úplně nový motor má přesný objem 942 ccm, jak velí pravidla žánru dva válce (svírající úhel 60 stupňů), vzduchové chlazení a kultivovaný projev, soudě podle vyjádření Yamahy i podle hlavních parametrů: výkon 54 koní při 6 000 otáčkách, kroutící moment 77 Nm při 3 000.

Yamaha XVS950 Midnight Star

Vzhledově kopíruje větší, již vyráběné sourozence XVS 1300 a XVS 1900, nicméně je určen spíše začátečníkům, kteří si na větší objemy hned netroufnou.

Vedle dospěláckých premiér si Yamaha přichystala i něco pro mladé jezdce, a to model WR 125 ve dvou verzích, R – enduro a X – motard. To, že jsou určeny teenagerům neznamená, že jsou o něco ošizeny. Rozměrově i parametry podvozku (více než dvaceticentimetrové zdvihy odpružení, klasické rozměry ráfků) jsou v podstatě totožné s "většími" stroji v nabídce.

Yamaha WR 125 X

Hlavní odlišností je motor, pocházející z loni představeného supersportu YZF-R 125: kapalinou chlazený jednoválec se vstřikováním a šestistupňovou převodovkou byl vyladěn na nejvyšší výkon 15 koní při 9 000 otáčkách.

Skútr Neo´s 4S se zvnějšku nezměnil vůbec (kromě grafiky). Uvnitř však nově pracuje čtyřdobá padesátka s kapalinovým chlazením, která střídá dosavadní dvoutakt. Po této operaci je Neo´s 4S čistší, tišší, méně náročný na údržbu a o chloupek se také zlepšily výkonové parametry: nyní má výkon 3,1 koně a kroutící moment 3,15 Nm.

Je pravděpodobné, že kromě aktuálně představených novinek si Yamaha ještě něco schovala na podzimní veletrhy – největší šuškanda se týká znovuzrození legendárního velkého cestovního endura Super Tenere.