Yaris kouzla miniaturizace zbavený. Oblíbená toyota v novém balení

  • 11
Yaris je miláček žen a oblíbený kapesní cvrček pro penzisty. Bonbonovité tvary auta stojícího na malém půdorysu si za třináct let získaly oblibu dvou a půl milionu Evropanů. Dnes je všechno jinak, je větší, má být hitem mezi mladými a lákat hlavně muže...

Jeho fanklub je složený především z žen a dívek, typickým šoférem yarise je buď slečna nebo padesátnice a její psík.

Toyota se rozhodla, že ze svého malého oblíbence udělá auto pro chlapy. Prý ji k tomu podnítili sami zákazníci, mezi kterými udělala rozsáhlé průzkumy. Z toho vyšlo, že má být mužnější. A taky větší. A tak yaris vyrostl o deset centimetrů.

Nově má na délku 388 centimetrů, což je ale stále o nějakých deset míň, než většina konkurentů. Také rozvor se protáhl o pět centimetrů.

Toyota Yaris

Třetí generace ale pro yarisáře ztratila hodně ze svého kouzla. Roztomilé proporce, obalující geniálně rozvržený prostorný interiér, nahradily usedlejší tvary dospělejšího auta sázející na důstojnost a sportovní říz. Nově i díky mohutnější stavbě karoserie působí jako větší auto. 

Malý dospělák

Yarisu se snažili dát dospělejší vzhled. V lince střechy yarisisté vyčtou tvary předchůdců, čumák je hranatější, záď je mohutně aurisová. Baculatým bokům budou ve městě hodně chybět lišty, které by aspoň trochu ochránily při parkování plech-na-plech ve městě.

První byl nejlepší

V Česku brázdí silnice přes pětadvacet tisíc yarisů. Na přelomu tisícíletí dokázali Češi yaris povýšit i do role rodinného auta a vůbec nevadilo, že má jen něco přes tři a půl metru. Do první generace se naskládali rodiče a dvě odrůstající děti, rozdováděl se litrový čtyřválec pod kapotou a jelo se na dovolenou. Malý čipera jel jak o závod, skalní yarisáři vám odpřísáhnou, že po několika minutách a kilometrech německé dálnice rozvášnili prcka na víc než sto devadesát. To bylo ještě v dobách ekonormami tolik nepřidušených motorů...

Doby prvního yarise, to byly také doby bláznivých nápadů, které se dočkaly realizace. Třeba zuřivý trpaslík Yaris Turbo vhání adrenalin do žil ještě léta po svezení. Test čtěte ZDE

Netradiční je jeden velký stěrač čelního okna. Prý setře větší plochu než dva menší. Má to být i aerodynamičtější řešení a také zaujme originálně vyřešeným ostřikovačem, vyvedeným přímo před stírací lištu. Líbí se dobrý výhled. Interiér navíc ještě prosvětlí prosklená střecha, která je za příplatek deset tisíc.

Když se v roce 1999 představil, ohromil yaris tím, jak byl zvenku malý a zevnitř velký. Chytré a praktické řešení interiéru dnes opouští a volí konvenčnější postup. Stále je ale uvnitř místa víc, než čekáte. Dozadu se tak vejde s trochou skromnosti i urostlý habán.

Platforma pochází od předchozího yarise. Přidávaly se tlumicí materiály, ladilo se a šlechtilo. Zaměřili se hlavně na dokonalé zpracování interiéru a nutno uznat, že sestavený je na jedničku.

Uvnitř je taky všechno jinak, než bylo u yarisů zvykem. Vyvýšený posez za volantem připomínající sezení na židli vystřídala poloha víc u podlahy. Přístrojovou kapličku uprostřed a hravé ovladače seřazené před řadicí pákou jako na mixeru vystřídalo tradičnější a střízlivější ztvárnění.

Toyota Yaris
Toyota Yaris

Přišel taky o zadní posuvnou lavici, kterou všichni yarisáři vynášeli do nebes – prý není třeba, protože kufr je prý dost velký a místa na nohy na zadní lavici taky dost. Tak má nově v kufru 286 litrů místa, tedy skoro stejně jako třeba nově prodávaná Kia Rio, která yarisu podle všeho hodně zatopí. Podobnou hodnotou se chlubí i VW Polo, se kterým se chce yaris hlavně poměřovat.

Jenže všemi těmito novinkami, které dělají yaris dospělejší, taky přišel o svůj mladický šmrnc. Vnitřek je dnes spíš uniformní a předchůdce vedle něj působí snad moderněji.

Přístrojovku zušlechtili kusem plastu s měkčím povrchem, třeba panely zadních dveří jsou ale celé z tvrdého plastu vylisovaného doplacata. Odcházející yaris okouzloval množstvím a chytrostí odkládacích prostor a schránek na šminky, mobily a další haraburdí. Nový se o to snaží také, ale moc mu to nejde. Polička před koleny spolujezdce nad schránkou je tak mělká, že se tam nic položit ani neodvážíte. Podobné je to se schránkami nalevo od volantu.

Toyota Yaris
Toyota Yaris

Základní objem kufru je 286 litrů.

Stále mu je nejlíp ve městě

Řízení jde hezky zlehka, je hodně strmé. Horší je to s jeho s citlivostí, při dálniční jízdě máte kvůli malé citlivosti kolem středové polohy volantu sklony auto stále korigovat. Strmý převod řízení (evropské verze mají strmější než zbytek světa) pomáhají k mrštnosti při manévrování ve městě. Oceníte taky poloměr otáčení jen 4,7 metru.

Toyota Yaris v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 3 885 x 1 695  x 1 510 x 2 510 mm
  • objem kufru 286 litrů
  • benzinové motory 1,0 a 1,33 litru
  • naftový motor 1,4 litru
  • základní cena 229 900 Kč (třídveřová verze, motor 1,0)

Motor 1,33 l Dual VVT-i

  • řadový zážehový čtyřválec, 16 ventilů DOHC
  • objem 1 329 ccm
  • max. výkon 73 kW/99 k
  • max. točivý moment 125 Nm
  • převodovky: manuální šestistupňová, variátorový automat
  • max. rychlost 175 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h za 11,7 s (automat 12,3)
  • kombinovaná spotřeba 5,4–5,5 litru

Držet krok s designéry a staviteli vnitřku nějak nedokázali podvozkáři. Novému velkému yarisu zůstaly jízdní vlastnosti malého auta. Malý yaris byl vždycky na svou velikost hodně vysoký, nový ubral dva centimetry, i tak je ale citlivý na boční vítr a krátký rozvor malého auta při vyšších rychlostech jistotu podvozku nepřidá. Vnitřek dnes dokážou ladiči vyšlechtit tak, že si připadáte jako v autě o dvě třídy výš, yaris zůstal u hlasitých kol v podbězích a aerodynamického svistotu kolem bočních oken.

Stále on-line

Když ale nebudete yarise honit po dálnici a zůstanete s ním ve městě a na okreskách, na nic takového myslet nemusíte. To budete nadšeni z multimediálního centra, které nadělili yarisu do nejprodávanějšího provedení. Ovládá se dotykovým displejem, má zabudovanou parkovací kameru, bluetooth připojení a brzy se dočkáte i takových vychytávek jako je přístup na Facebook (svůj status můžete měnit na každé červené) nebo komunikace s googlovským plánovačem map (itinerář si přenesete rovnou do auta). Připojením přes internet pomocí mobilu se dostanete ještě k dalším aplikacím. Abyste si nenadávali, že jste si nepřiplatili k displeji za navigaci při objednání, můžete ji přikoupit později. Do auta vám v servisu pak jen přidají speciální modul.

Jedinou nešikovností navigace je její umístění. Abyste na displej dosáhli od volantu, je na placaté přístrojovce hodně blízko řidiči. Když pojedete podle navigace, musíte hodně přeostřovat zrak a oči odkláníte daleko od provozu. Je to paradox: předchůdci propagovali umístění kapličky budíků uprostřed přístrojovky hluboko u čelního skla, aby byly budíky blíž zornému poli řidiče sledujícího provoz. Nový yaris to opouští, prý si to tak přáli zákazníci v průzkumu...

Toyota Yaris

Benzinová klasika

Atmosférická jedna trojka byla v předchůdci ideálním motorem. Zůstalo to tak i teď. Stále je ideálem pro rozumné ježdění. Sil má dost, jen se nebojte ho vytočit. Pro nový yaris rozhodně není nouzovou volbou. Za šest litrů se jet dá, za sedm pojedete po městě.

Čtyřválec 1,33 Dual VVT-i potvrzuje, že Toyota dnešní turbománii ignoruje. Říká, že to, co předvádějí teď ostatní, umí taky i bez přímého vstřikování benzinu a turbodmychadla. Pravdu má i nemá: papírové hodnoty jsou na výši, projev motoru je sympatický, hodně lineární. Kdo ale zná "jednatřiatřicítku" z předchozího yarisu, nemůže se ubránit dojmu, že v dobách před ekonormou Euro 5 dýchala s větší lehkostí a elánem.

Většina zájemců zvolí čtyřválec 1,33, už jen proto, že základní litrový tříválec je jen o deset tisíc levnější. Navrch k tomu dostanou šestistupňovou převodovku namísto pětistupňové.

Toyota Yaris

Nafťák 1,4 D-4D stačí i na větší auris, v yarisu tedy hraje také roli nejsilnějšího motoru. Ve vyšších rychlostech o sobě dává vědět. Sil má dost, spotřeba je skvělá (na první pokus s plně naloženým autem kolem pěti litrů, určitě se dá jezdit o litr úsporněji), cena neskromná, oproti čtyřválcovému benziňáku připlatíte 45 tisíc. Na příští rok se chystá hybridní verze.

Nezatracujte automat, variátorové CVT je v kombinaci s benzinovým čtyřválcem hodně příjemné na ježdění. Zvlášť ve srovnání s velmi citlivým naladěním spojky, které má benzinová verze. Při rozjezdech je třeba se soustředit a pracovat jemně s levačkou. To podle yarisích znalců nebývalo...

Toyota Yaris

Plná výzbroj

Základní yaris se třemi dveřmi a tříválcem stojí 229 900 korun, to je stejná cena, se kterou končil kariéru předchůdce. "Je to zaváděcí cena, která platí do konce roku," popisuje Petr Zima z českého zastoupení japonské automobilky. Toyota ale počítá, že stejně jako předtím bude nejprodávanější čtyřválec ve vyšší výbavě Active (v ČR má tvořit 90 procent prodejů) za 299 tisíc v pětidveřovém provedení. V ní je sedm airbagů (lichý chrání kolena řidiče), klimatizace, stabilizační systém, elektricky ovládaná okna a zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a hlavně dotykové multimediální centrum s ovládáním rádia na volantu. Převratem u Toyoty je možnost výběru a různých kombinací doplňků rozdělených do různých balíčků. "Změnit specifikaci půjde ještě asi týden předtím, než objednané auto půjde do výroby," dodává Petr Zima.

Dravou asijskou konkurenci pořídíte laciněji. Fabia láká na nižší základní cenu, při dovybavení na úroveň yarise ale vyjde dráž.