Yaris Turbo: trpaslík na steroidech

  16:27aktualizováno  16:27
hodnocení iDNES 4,5/5 Toyota Yaris už dávno není jen malý automobil, který útočí na city něžného pohlaví. Po prodejním úspěchu, kterého tento model dosáhl, se konstruktéři japonské automobilky odhodlali vytvořit i verzi určenou především pro mužskou část populace. Výsledkem jejich snažení je velmi emotivní Yaris Turbo. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA
Toyota Yaris Turbo

Toyota Yaris Turbo | foto: iDNES

Vůz s tváří anděla a duší ďábla

Toyota Yaris je jedním z klíčových modelů japonské automobilky na evropském trhu.

Malý, sympatický a kulaťoučký automobil již pátým rokem bojuje s konkurenty evropské provenience a zatím velmi úspěšně.

Verze Turbo je ale úplně jiného ražení.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Toyota Yaris www.automodul.cz

Není to jen rychlá nákupní taška pro úzký okruh lidí.

Je to individuální tvor, nevšední vůz stvořený pro nevšední řidičské zážitky, suverénní sportovní auto, které si hravě poradí i s podstatně sebevědomější konkurencí. 

 hodnocení 

PLUSY
- atraktivní vzhled

- limitovaná série
- dynamické vlastnosti
- jízdní vlastnosti
- snadné ovládání
- příznivá spotřeba

MINUSY
- vysoká cena
- malý kufr
- fádní barevnost interiéru
- plast přístrojové desky

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Převodovka
Základní výbava
Konečné hodnocení (průměr)

Je to přesně to auto za jehož volantem se budete usmívat, až budete všem těm nudným sériovkám mizet za horizontem.

Je to auto pro radost, bohužel jen pro radost těch movitých. Tak nebo tak, Toyota opět dokázala, že umí.

INTERIER A KUFR

Vnitřní prostor verze Turbo vychází z klasického yarisu a odlišuje se jen v několika detailech. Přístrojový štít je stejně jako u ostatních sourozenců umístěn ve středu palubní desky v zorném úhlu řidičových očí. Pod stínítkem se ale nenachází rozměrný displej, jak jsme byli dříve zvyklí, ale dvojice analogových přístrojů s bíle podbarvenými ciferníky. Na přístrojové desce před spolujezdcem je umístěn štítek s nápisem limitovaná edice a pořadovým číslem, v případě testovaného exempláře s číslem 279.

Malý tříramenný volant stále postrádá možnost podélného nastavení, u verze Turbo je navíc potažen kůží a dovybavený ovládáním audiosoustavy. Nová jsou také sedadla. Ta přední mají velmi dobré boční vedení, správný tvar a pohodlné tužší výplně, trochu nesportovně ale působí jejich příliš vysoké umístění. V zájmu zachování prostoru na zadních sedadlech však jiné řešení ani nepřipadalo v úvahu.

Z hlediska velikosti vnitřního prostoru není Yaris ničím výjimečným. Na předních sedadlech je místa tak akorát, vzadu cestující pasažéři musí počítat s drobným omezením v oblasti nohou. Nadstandardní je naopak počet odkládacích přihrádek a kapes. Jen na přístrojové desce jsme jich napočítali šest, další se nacházejí v prostoru mezi sedadly a ve dveřích. Nechybí ani dva držáčky nápojů, takže k absolutní spokojenosti chyběla snad jen přihrádka nebo kapsa na uložení jeden a půl litrové lahve s minerálkou.

Kvalita řemeslného zpracování je na dobré úrovni. Celkově dobrý dojem z interiéru mírně kazí jen fádní barevná kombinace a dnes již trochu zastaralé plasty.

Zavazadlový prostor, respektive jeho objem, zřejmě nebude v popředí zájmu většiny kupců. Pro úplnost dodejme, že jeho velikost činí 205 litrů. Posouváním zadní řady sedadel lze kapacitu zavazadelníku zvětšit až o 100 litrů. Sklopením celé zadní řady sedadel získáme prostor o objemu 905 litrů.


JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jízdní vlastnosti jsou jednou z nejsilnějších stránek nadupaného yarise. Klasická sériová verze prošla řadou úprav, aby lépe vyhovovala sportovnímu naturelu vozu. O 30 mm bylo sníženo těžiště, nové jsou sportovní tlumiče a pružiny, v motorovém prostoru našla své místo i rozpěrná tyč. Yaris Turbo je navíc obut do šestnáctipalcových pneumatik s velmi nízkým profilovým číslem.

Už první kilometry za volantem potvrdily, že pohodlné autíčko do města Yaris rozhodně nebude. Podvozek je striktně podřízen dynamickým vlastnostem, kdo by očekával pohodlnou jízdu, bude velmi zklamaný. Sluší se podotknout, že lví podíl na nekomfortním zacházení s posádkou má především špatný technický stav našich městských komunikací.

Mimořádně tuhý podvozek je totiž velmi citlivý na příčné nerovnosti a těch u nás není pomálu. Jízda metropolí odhalila i kladné vlastnosti. Tou nejpodstatnější je bezesporu mrštnost. Malý automobil o vysokém výkonu si vždy a všude dokázal najít své miniaturní místo a to líné velké limuzíny neumí.

Yaris se rozhodně neztratí ani na dálnici. Auto s takovým výkonovým potenciálem může hrdě útočit i na pozice ryze cestovních vozů. Při vysokých rychlostech je ale neposednější než dálniční koráby. Krátký rozvor, malé vnější rozměry a celkově vysoká stavba vozu jsou na jízdních vlastnostech testovaného bolidu znát. Jízda konstantně vysokou rychlostí je únavnou i pro zkušené kormidelníky, protože poskakující autíčko vyžaduje neustálé udržování zvolené stopy.

Yaris Turbo je ve svém živlu na klikatých okreskách. Teprve tam naplno vynikne jeho sportovní duše. Sami jsme byli překvapeni s jako suverenitou se takhle malý vůz vrhá do zatáček. Tytam jsou naše poznatky z dálnice, Yaris prostě umí.

Držení stopy na kvalitním asfaltu je obdivuhodné, stejně jako manévrovací schopnosti. Bohužel i pro takto výjimečného trpaslíka platí fyzikální zákony. Pro případ ztráty adheze je vůz vybaven řadou elektronických strážných andělů (v našem případě i s TRC a VSC). V extrémních situacích je Yaris mírně nedotáčivý.

Řízení, vybavené posilovačem s proměnlivým účinkem, je příjemně tuhé, strmé a velmi přesné. Při parkovacích manévrech a pro pomalou jízdu městem by ale větší účinnost serva neškodila.

Brzdová soustava vybavená kotouči na obou nápravách je výkonnému motoru adekvátním soupeřem. Nereaguje přehnaně razantně, zato však velmi rychle a bez výrazného slábnutí brzdného účinku.

Temperamentní Yaris Turbo se od většiny sériové konkurence odlišuje především srdcem. Pod jeho krátkou kapotou totiž bije velmi kompaktní patnáctistovka dopovaná turbodmychadlem neméně kompaktních rozměrů.  Kompresor s maximálním plnícím tlakem 0,45 bar dokáže s maloobjemovým čtyřválcem opravdové divy a výsledné hodnoty opravdu stojí za to.

Agregát s objemem jeden a půl litru disponuje špičkovým výkonem 110 kW (150 koní), neméně zajímavá je i hodnota jeho kroutícího momentu (200 Nm).

Dynamické vlastnosti předčí snad všechna očekávání. Zrychlení na stokilometrovou hranici zvládne temperamentní mrňous za 7,9 vteřiny, ručička rychloměru letí až za hranici 200 km/h. S ohledem na dynamiku jízdy zaslouží pochvalu i průměrná spotřeba paliva. Ta v průběhu testu oscilovala okolo hranice 9 litrů, při citlivější práci s pedálem plynu zřejmě nebude problém dosáhnout tabulkových hodnot.

I přes poměrně „dietní apetit“ se výše provozních nákladů příliš neliší od srovnatelné konkurence. Malý automobil z lepší společnosti si totiž potrpí i na patřičně zacházení. Konzumací běžného naturalu pohrdá, jeho denním chlebem je pouze 98 oktanů.

Motor mimo jiné vyniká i velmi plochou křivkou točivého momentu. Ta ve spojení s dobře odstupňovanou převodovkou umožňuje velmi pohodovou jízdu bez nutnosti častého řazení. Na pátý rychlostní stupeň lze bez problémů projíždět obcí, aniž byste při tom porušovali dopravní předpisy.

Akcelerace je velmi plynulá už od hranice patnáctiset otáček, odezva na sešlápnutí plynového pedálu je bleskurychlá.

Zvuková kulisa motoru je při běžném provozu velmi příjemná, se stoupajícími otáčkami se ale šepot květin rázem mění v trochu vtíravý ryk.

Velmi zajímavý je i zvuk, který vyluzuje turbodmychadlo při každém sepnutí. Zpočátku jsme často šlapali na brzdu v domnění, že nás pronásleduje policejní hlídka se zapnutou houkačkou.

Přenos mohutné hnací síly probíhá prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky na přední nápravu. Řazení jednotlivých převodových stupňů je velmi snadné, poměrně dlouhá páka se pohybuje po krátkých drahách sice trochu ztuha, ale velmi přesně. Každá změna rychlosti je navíc doprovázena velmi sympatickým kovovým cvaknutím.

Toyota Yaris Turbo se do České republiky oficiálně nedováží. Případným zájemcům o tento vůz vyjde vstříc tuzemské zastoupení značky, nebo některý z řady individuálních dovozců.

Ročně se vyrobí pouze 600 kusů v provedení Turbo pro celosvětový trh, vysoká pořizovací cena tedy neodráží jen technickou vyspělost vozu, ale i exkluzivitu limitované série. Ve standardním provedení stojí Yaris Turbo v přepočtu asi 660 000 Kč. Testované provedení s příplatkovou výbavou mělo hodnotu asi 700 000 Kč. 

Standardní výbava yarisu Turbo zahrnuje dvojici čelních airbagů, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), variabilní posilovač řízení, elektronický imobilizér, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, rádio s přehrávačem CD a ovládáním na volantu, kola z lehkých slitin o rozměru 16“, kožený potah volantu a manžety řadící páky, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, rozpěrnou tyč mezi předními tlumiči, nárazníky se sportovním vzhledem, boční prahové lišty, křídlo pátých dveří.

Testovaný vůz obsahuje navíc protiprokluzový systém (TRC) a systém kontroly jízdní stability (VSC).

A konkurence?

V posledních letech se s výkonnými malými automobily doslova roztrhl pytel. Adekvátních soupeřů přesto není mnoho. Pokud budeme posuzovat konkurenty podle dynamických vlastností a pořizovací ceny, jsou největšími rivaly Yarisu Turbo vozy Peugeot 206 RC a imageový model Mini Cooper S.

Toyota Yaris Turbo 

Peugeot
206 RC

Mini Cooper S
objem motoru (cm3) 1499 1997 1598
výkon (kW/k) 110/150 130/177 120/163
max.toč.
moment (Nm)
200 202 210
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru přeplňovaný zážehový zážehový přeplňovaný zážehový
max. rychlost (km/h) 205 220 218
zrychlení 0-100 km/h (s) 7,9 7,4 7,4
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 8,9/
5,8/
7,0
11,8/
6,7/
8,6

11,6/
7,0/
8,6

nádrž (l) 45 50 50
rozměry d/š/v (mm) 3610/
1660/
1500
3835/
1688/
1403
3636/
1688/
1403
rozvor (mm) 2370 2442 2467
objem kufru skl./neskl. sedačky (l) 205/905 245/1130 150/670
rozměr pneumatik přední/zadní 195/45 R16 205/40 R17 175/65 R16
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ne/ne ano/ne ano/ne
ABS/ESP ano/ne ano/ano

ano/ne

mlhovky/litá kola ano/ano ano/ano ano/ano
klimatizace manuální automatická ne
záruka (roky) 3 2 2
cena v Kč 660 000 665 000 660 000

CENA

MOTOR A SPOTŘEBA

VNĚJŠÍ VZHLED

Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

První opravdový konkurent pro Teslu je šampion v předjíždění od Jaguaru

Elektromobil Jaguar I-Pace

Zavedené automobilky neustále slibují, jak začnou prodávat elektromobily s výkonem a dojezdem bez kompromisů. Ale dosud...

Auto pro mladé miláčkem seniorů. V elektroverzi je to ideál do města

Kia Soul EV

Konverze klasické Kie Soul na elektromobil se povedla. Klíčové vlastnosti hranatého, vysokého a trochu legračního...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...



Najdete na iDNES.cz