Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legenda Dakaru opět na startu. Japonský důchodce to chce natřít synovi

aktualizováno 
Yoshimasa Sugawara toho pamatuje opravdu hodně. Narodil se pár měsíců před bombardováním Pearl Harboru, ale na klidný odpočinek se v roce 2016 rozhodně nechystá. Místo péče o bonsaje a věnování se vnoučatům opět zasedne za volant svého kamionu Hino a vrhne se na Rally Dakar, pravděpodobně vůbec nejnáročnější motoristický závod světa.

Závodníci považují Sugawaru za výborného řidiče, který vždy jezdil na úplné hraně možností auta. | foto: AP

Sugawara se o Dakaru dozvěděl na počátku osmdesátých let, kdy si v časopisu o motocyklech přečetl o této věhlasné rally. Okamžitě začal spřádat plány, jak se zúčastnit.

Na start se postavil už v roce 1983 se svým motocyklem. Asi nikdo včetně Sugawary nemohl tušit, že vzniká legenda, která se navždy zapíše do historie.

První tři starty na motocyklu pro Sugawaru nedopadly nijak dobře a ani jednou se nepodíval do cíle závodu. Proto se v roce 1986 rozhodl, že zkusí štěstí v kategorii automobilů, kde se mu už podařilo závody až na jednu výjimku dokončit, ale umisťoval se okolo třicátého místa.

V roce 1992 dokončil svůj průchod všemi kategoriemi a definitivně přesedlal na kamion. „Pro mě je kategorie kamionů ze všech nejzajímavější, vzhledem ke všem změnám, které se objevily. Řízení je tak mnohem zajímavější. Chtěl už jsem s Dakarem před lety skončit, ale stále se mám co učit,“ říká Sugawara.

„Cítím se na šedesát jedna let,“ říká sebevědomě Yoshimasa Sugawara.

V kategorii kamionů se mu začalo dařit i výsledkově. Na vítězství sice nikdy nedosáhl, ale čtyřikrát se umístil na druhém místě, naposledy v roce 2005 ve věku 64 let. V nejlepších letech nikdy nestanul na vrcholu kvůli slabšímu autu, které nedokázalo plně konkurovat silnějším kamionům, se kterými jezdil Karel Loprais nebo Vladimír Čagin. Ostatní závodníci ho však považují za velmi dobrého řidiče, který vždy jezdil na úplné hraně možností auta.

V letošním roce opět překoná svůj rekord zapsaný v Guinessově knize rekordů, který aktuálně čítá 32 po sobě jdoucích účastí na Rally Dakar. Je také držitelem rekordu v počtu dvaceti po sobě jdoucích dokončených závodů, které nasbíral mezi roky 1989 a 2009.

Sugawara se na těžký závod připravuje přes celý rok. „Jsem sice starý, ale v dobré formě. Během roku absolvuji několik závodů, převážně na svém KTM motocyklu. Věřím, že letos dokážu porazit i svého syna Teruhita, který závodí s dalším kamionem Hino. Cítím se na šedesát jedna let,“ dodal sebevědomě japonský závodník.

Mezi ostatními jezdci je Sugawara velmi uznávaný, ale není mnoho cest, jak s ním komunikovat. Za celý život nepovažoval za nutné se naučit jiný jazyk než mateřský. A japonštinu mnoho dakarských závodníků neovládá.

Za 32 účastí toho na Dakaru zažil opravdu hodně, k jeho nejoblíbenějším se řadí pohled na tisícové davy fanoušků kolem silnice, které jezdce povzbuzovaly během první etapy v Argentině. To mu také pomohlo v rozhodování, zda v závodění pokračovat.

Jeho slova o tom, že letošní ročník je pro něj poslední, už moc lidí okolo Dakaru nebere vážně, jelikož to tvrdí už několik let po sobě. Každý další rok ale stojí na startu s jiskrou v očích jako před třiceti lety a připraven si to rozdat s nejlepšími.

Sám říká, že by rád posunul laťku po sobě jdoucích účastí na 50, to by znamenalo ještě dalších 18 ročníků a v jubilejním startu by mu bylo 92 let. Jednalo by se o husarský kousek, ale vzhledem k náročnosti závodu je to velmi nepravděpodobné.

Autoři:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Škoda Superb 3.6 V6 191kW...
Škoda Superb 3.6 V6 191kW...

r.v. 2015, naj. 72 810 km, benzín
557 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz