Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z čeho se vyrábí auto: moderní plasty se představují

aktualizováno 
Nylon, teflon nebo kevlar známe. Ale co třeba krytox či kapton? I z těchto materiálů může být vyrobeno vaše auto. Podívali jsme se do kuchyně technologického gigantu dodávajícího moderní materiály pro auta.

Moderní materiály DuPontu přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů. | foto: DuPont

DuPont se v současnosti soustředí především na oblasti zemědělství a automobilového průmyslu. Ty k sobě mají až překvapivě blízko a klíčovou otázkou je vždy ekologie.

Firma, která sama sebe nazývá vědeckou společností, s více než dvousetletou tradicí získala za dobu své existence v průměru jeden patent každé dva dny. V poslední době je toto číslo daleko vyšší.

DuPont není klasickým subdodavatelem automobilového průmyslu a přímo jeho produkty ve voze pravděpodobně nenajdete. I když i zde existuje jedna velká výjimka, a tou jsou laky. Firma ale většinou dodává jednotlivým subdodavatelům materiály nebo technologie k jejich výrobě.

Z jeho dílen pochází takové legendární materiály jako třeba nylon, teflon, kevlar nebo nomex. V současné době ale svým odběratelům dodává i daleko modernější a výkonnější materiály – vždyť nejmladšímu z výše uvedeného výčtu – nomexu – je dnes již přes třicet let. A takový kevlar má za sebou přes 43 let existence. A to je prosím dnes stále považován za moderní a pokrokový hi-tech materiál.

Požadavky automobilového průmyslu se v poslední době poměrně výrazně mění. Třemi nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňují návrh automobilu, jsou dnes náklady, výsledná spotřeba a emise škodlivin. Přitom před pár lety se na spotřebu a emise nijak významně nehledělo.

Materiály se tak snaží splnit základní kritéria, která automobilový průmysl má – musí být levnější, lehčí a snáze vyrobitelné nebo smontovatelné. Materiály musí nabízet vysokou míru recyklovatelnosti a výrobce se snaží být co nejefektivnější při jejich výrobě. Třeba ve Zlíně má DuPont továrnu na výrobu vrstvených čelních skel do automobilů. Veškerý odpad při výrobě vrstveného skla je přitom možno opět recyklovat a použít zpět ve výrobě.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Materiály DuPontu se mohou v automobilech nacházet, prakticky kamkoli se podíváte. Firma například dodává materiály a součásti na výrobu kompletního palivového systému. Třeba nádrž může být z uhlíkových kompozitů. I elektrické rozvody a okruhy ve vozidle často obsahují materiály z dílen DuPontu – na izolaci kabeláže se poměrně tradičně používá teflon, v elektromotorech nachází poměrně široké využití nomex v několika variantách a také třeba materiál Kapton. Tyto materiály vynikají vysokou teplotní stálostí a díky tomu, že jsou nanášeny ve formě filmů, umožňují zmenšit zástavbové poměry elektromotorů.

Lehké materiály DuPontu nacházejí uplatnění i v sacích a výfukových potrubích motorů, nedávno třeba společnost oznámila, že její materiál Zytel z nylonových vláken nahradil ocel v částech výfukového systému všech vozidel koncernu Volkswagen postavených na platformě současného golfu. Platí to tedy i pro Škodu Octavia. Zytel oproti oceli uspoří asi 50 % hmotnosti.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Z hlediska bezpečnostních prvků se DuPont zabývá třeba právě výrobou vrstvených skel, ale dodává také komponenty pro výrobu airbagů. Materiály společnosti mohou být použity i k výrobě mnoha povrchových dílů a najdou uplatnění i třeba v brzdovém systému. V brzdových destičkách se používá třeba kevlar. Stejný materiál najdeme překvapivě i v pneumatikách, kde snižuje opotřebení.

Jedním z nejnovějších materiálů je krytox. Jde o lubrikant s prakticky neomezenou životností. Je nehořlavý a chemicky inertní, proto během své životnosti nijak nedegraduje.

DuPont je také dodavatelem řešení pro takzvané Head Up Displaye (HUD), které promítají obraz na čelní sklo. Řešení SentryGlas Wedge je součástí čelního skla a řidič vidí virtuální obraz kdesi před ním. DuPont má v oblasti HUD 80% podíl na celosvětovém trhu.

Společnost je také velkým dodavatelem automobilových laků. Samozřejmostí jsou dnes vodou ředitelné barvy. Nejnovější barvy umožňují eliminovat jednu kompletní nátěrovou vrstvu, která bývá většinou na bázi ředidla. Tím se výrazně zjednodušuje proces lakování karoserie, odpadá nutnost jejího vysoušení mezi jednotlivými kroky a snižují se emise rozpouštědel.







Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.