Z čeho se vyrábí auto: moderní plasty se představují

Nylon, teflon nebo kevlar známe. Ale co třeba krytox či kapton? I z těchto materiálů může být vyrobeno vaše auto. Podívali jsme se do kuchyně technologického gigantu dodávajícího moderní materiály pro auta.

Moderní materiály DuPontu přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů. | foto: DuPont

DuPont se v současnosti soustředí především na oblasti zemědělství a automobilového průmyslu. Ty k sobě mají až překvapivě blízko a klíčovou otázkou je vždy ekologie.

Firma, která sama sebe nazývá vědeckou společností, s více než dvousetletou tradicí získala za dobu své existence v průměru jeden patent každé dva dny. V poslední době je toto číslo daleko vyšší.

DuPont není klasickým subdodavatelem automobilového průmyslu a přímo jeho produkty ve voze pravděpodobně nenajdete. I když i zde existuje jedna velká výjimka, a tou jsou laky. Firma ale většinou dodává jednotlivým subdodavatelům materiály nebo technologie k jejich výrobě.

Z jeho dílen pochází takové legendární materiály jako třeba nylon, teflon, kevlar nebo nomex. V současné době ale svým odběratelům dodává i daleko modernější a výkonnější materiály – vždyť nejmladšímu z výše uvedeného výčtu – nomexu – je dnes již přes třicet let. A takový kevlar má za sebou přes 43 let existence. A to je prosím dnes stále považován za moderní a pokrokový hi-tech materiál.

Požadavky automobilového průmyslu se v poslední době poměrně výrazně mění. Třemi nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňují návrh automobilu, jsou dnes náklady, výsledná spotřeba a emise škodlivin. Přitom před pár lety se na spotřebu a emise nijak významně nehledělo.

Materiály se tak snaží splnit základní kritéria, která automobilový průmysl má – musí být levnější, lehčí a snáze vyrobitelné nebo smontovatelné. Materiály musí nabízet vysokou míru recyklovatelnosti a výrobce se snaží být co nejefektivnější při jejich výrobě. Třeba ve Zlíně má DuPont továrnu na výrobu vrstvených čelních skel do automobilů. Veškerý odpad při výrobě vrstveného skla je přitom možno opět recyklovat a použít zpět ve výrobě.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Materiály DuPontu se mohou v automobilech nacházet, prakticky kamkoli se podíváte. Firma například dodává materiály a součásti na výrobu kompletního palivového systému. Třeba nádrž může být z uhlíkových kompozitů. I elektrické rozvody a okruhy ve vozidle často obsahují materiály z dílen DuPontu – na izolaci kabeláže se poměrně tradičně používá teflon, v elektromotorech nachází poměrně široké využití nomex v několika variantách a také třeba materiál Kapton. Tyto materiály vynikají vysokou teplotní stálostí a díky tomu, že jsou nanášeny ve formě filmů, umožňují zmenšit zástavbové poměry elektromotorů.

Lehké materiály DuPontu nacházejí uplatnění i v sacích a výfukových potrubích motorů, nedávno třeba společnost oznámila, že její materiál Zytel z nylonových vláken nahradil ocel v částech výfukového systému všech vozidel koncernu Volkswagen postavených na platformě současného golfu. Platí to tedy i pro Škodu Octavia. Zytel oproti oceli uspoří asi 50 % hmotnosti.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Z hlediska bezpečnostních prvků se DuPont zabývá třeba právě výrobou vrstvených skel, ale dodává také komponenty pro výrobu airbagů. Materiály společnosti mohou být použity i k výrobě mnoha povrchových dílů a najdou uplatnění i třeba v brzdovém systému. V brzdových destičkách se používá třeba kevlar. Stejný materiál najdeme překvapivě i v pneumatikách, kde snižuje opotřebení.

Jedním z nejnovějších materiálů je krytox. Jde o lubrikant s prakticky neomezenou životností. Je nehořlavý a chemicky inertní, proto během své životnosti nijak nedegraduje.

DuPont je také dodavatelem řešení pro takzvané Head Up Displaye (HUD), které promítají obraz na čelní sklo. Řešení SentryGlas Wedge je součástí čelního skla a řidič vidí virtuální obraz kdesi před ním. DuPont má v oblasti HUD 80% podíl na celosvětovém trhu.

Společnost je také velkým dodavatelem automobilových laků. Samozřejmostí jsou dnes vodou ředitelné barvy. Nejnovější barvy umožňují eliminovat jednu kompletní nátěrovou vrstvu, která bývá většinou na bázi ředidla. Tím se výrazně zjednodušuje proces lakování karoserie, odpadá nutnost jejího vysoušení mezi jednotlivými kroky a snižují se emise rozpouštědel.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...