Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z českých dálnic je smetiště, silničáři nestačí uklízet odpadky

  12:00aktualizováno  12:00
Lidé tuzemské dálnice stále více využívají také jako smetiště, objem odpadu odklizeného z víceproudých komunikací a jejich okolí se za dva roky zvýšil o víc než tři čtvrtiny. Podle statistik Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zde silničáři v roce 2007 sesbírali 2300 tun odpadu, loni to už bylo přes 4200 tun. Síly silničářů přitom zdaleka nestačí na odklizení všech odpadků.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

"Když na kterémkoliv místě na dálnici vystoupíte a sejdete ze svahu, tak najdete hromady odpadků. My to samozřejmě uklízíme, ale nedá se to zvládnout, uklízíme hlavně těleso dálnice a odvodňovací kanály," řekl Stanislav Šimon, šéf Střediska správy a údržby dálnice (SSÚD) v Mirošovicích nedaleko Prahy.

Právě úsek dálnice D1 za Prahou patří k vůbec nejznečištěnějším. Jen loni z průhonických odpočívadel svezla silniční údržba přes 200 tun odpadků, zhruba stejně pak posbírala mimo odpočívadla. Většina odpadu je přitom mimo určená místa. Z odpočívadel u Průhonic silničáři třikrát týdně odvážejí velkoobjemové odpadové kontejnery, které podle Šimona téměř nepostačují.

Odklízení odpadů stojí ročně ŘSD miliony korun, na dálnicích má správa celkem 16 středisek správy a údržby. Například mirošovičtí platí na skládce 450 korun za jednu tunu, ve spalovnách je odevzdání odpadu několikrát dražší. Další výdaje jdou na mzdy a pohonné hmoty.

Ačkoliv za rostoucí statistikou mohou být i dokonalejší technologie - na D1 se například používá sekačka, která zároveň vysává odpad - silničáři jsou přesvědčeni, že lidé nechávají na dálnicích stále více nelegálního odpadu.

"Lidé tam vozí odpadky, když jedou v neděli z chat a chalup, prostě šetří," posteskl si Šimon. Výjimkou podle něj nejsou ani staré sedací soupravy, které lidé místo řádné likvidace ponechají u dálnic.

Za velký problém přitom Šimon považuje to, že stejně se chovají i živnostníci, například provozovatelé občerstvení. "Stává se to dost často, dokonce vyvážejí nepříjemné věci, jako hovězí kosti nebo kuřata, s tím jsou potom obrovské komplikace," uvedl Šimon. Občas se sice podaří zjednat nápravu za pomoci policie, drtivá většina nepořádníků ale zůstane nepotrestána.

"Obávám se, že by bez pravidelného úklidu naše dálnice vypadaly strašlivě a ani by nebylo vlivem odpadků možné bezpečně projíždět," vyjádřil se v minulosti šéf ŘSD Alfred Brunclík. Chování některých řidičů označil za bezohlednost.

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.