Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Itálie chodí motoristům divné pokuty. Právníci radí: nic neplaťte

aktualizováno 
Italský dopis, který nacházejí turisté po návratu z dovolené v dopisní schránce, je už na první pohled vysoce úřední. Policejní razítko v jednom rohu, další podivné razítko s nápisem Security Stamp hned naproti. Není pochyb o tom, že jde o pokutu.

Lamborghini Gallardo ve službách italské dálniční policie | foto: Lamborghini

Jenže – pokuta to ve skutečnosti není. Německý autoklub ACE kvůli podivným italským obálkám dokonce nedávno svolal tiskovou konferenci. A svým členům, kterých je zhruba 550 000, poradil, aby nic neplatili.

Psaní, které přichází z různých částí Itálie, začíná obvykle větou "Informujeme vás, že vozidlo ve vašem vlastnictví porušilo pravidla silničního provozu, a proto vám byla vyměřena pokuta ve výši..." a také dovětek, že na zaplacení má majitel auta 20 dní. O mnoho menším písmem kdesi v rohu je možné najít poučení, že vymáhání této pokuty je soukromou iniciativou a že je na uvážení příjemce dopisu, zda ji zaplatí.

Škála přestupků, za které je cizinec popotahován, je rozmanitá. Od překročení rychlosti, vjezdu do zóny s omezeným provozem až po špatné parkování. Částka, kterou má postižený zaplatit, je uvedena v eurech a je obvykle tříciferná.

Podivný dopis, který rozesílá firma s názvem European Municipality Outsourcing (EMO), je výsledkem zažité praxe, jak policie v Itálii vybírá pokuty. K jejich vymáhání po cizincích  si najímá soukromé firmy v očekávání,  že neznalý motorista tváří v tvář oštemplované obálce dobrovolně zaplatí. Takto formulovanou výzvu by však ignoroval nejen autoklub ACE, ale i pražský motoristický právník Michal Dlabola.

"V každém případě musí ve věci přestupku proběhnout nějaké policejní řízení. A to je v případě cizinců administrativně velmi náročné," vidí Michal Dlabola důvod, proč to Itálie zkouší tímto způsobem.

Policií se ohánějí také internetové stránky firmy EMO, které fungují i v češtině. Po zadání jména a hesla, které je součástí zaslané pokuty, se majitel přistiženého auta může seznámit s dalším postupem. Pokud ve firmou stanoveném termínu nezaplatí, může do šedesáti dnů očekávat policejní vyrozumění o pokutě, na jejíž zaplacení má dalších 60 dní.

A pokud i potom pokutu ignoruje? "Pravděpodobně se nestane vůbec nic," míní Michal Dlabola, který by se však v takovém případě obával další návštěvy Apeninského poloostrova. "Může se stát, že vás pak policie zastaví někde v noci na dálnici a nepustí dál, dokud nezaplatíte."

A jak se bránit, pokud italská strana skutečně dotáhne pokutu až do "policejního" konce? Podle právníků to jde poměrně těžko. "Zastupuji české klienty, kterým dá německá policie na silnici podepsat něco, čemu nerozumějí. A naopak Němce, kterým naše policie pošle předvolání, kde je i datum uvedeno foneticky a samozřejmě v češtině," říká Michal Dlabola.

Přitom vždy platí, že přestupek je projednáván podle zákonů země, ve které se stal. Pokud třeba česká policie musí dokázat, kdo v době přestupku seděl za volantem, italským karabiniérům stačí k vyměření pokuty fotka kufru auta s espézetkou.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.