Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z jízdy se zařízením Common Rail dýchá pokrok

  11:27aktualizováno  11:27
- Nová krev v kategorii vznětových motorů se jmenuje Common Rail, a jak ukázaly první testovací jízdy s Mercedesem C 220 CDI, mohou se řidiči těšit na dobu, až tato technika pronikne do dieselů všech tříd. Dojmy z týdenního jezdění s Common Railem v Mercedesu třídy C lze shrnout takto: oproti běžným dieselům a turbodieselům jsou nové motory tišší, ztratily "tvrdý chod", i spotřeba poklesla. S limuzínou střední třídy, kam "céčko" patří, lze tak jezdit se spotřebou od pěti do osmi litrů nafty na sto kilometrů.
Vše začíná již se startováním studeného motoru. Kdo čeká pro diesely typické roztřesení kabiny, zažívá první překvapení. Motor po několikavteřinovém žhavení naskočí s klidem, který se sice prozatím nevyrovnal benzinovým motorům, ale nízký hluk dokazuje, že je na dobré cestě se jim jednou vyrovnat. Velkou zásluhu na nízkém hluku má pilotní vstřikování. K němu dochází pár zlomků vteřiny před hlavním vstřikem nafty do spalovacího prostoru a jeho účelem je jeho předehřátí. Pozvolnější stoupání teploty v motoru s Common Railem zabraňuje vibracím a hlasitým projevům známým u běžných naftových motorů.
Sama jízda s Mercedesem je i přes váhu vozu dostatečně pružná, což podporují i následující údaje. Motor se zdvihovým objemem 2200 cm3 dává autu výkon 92 kilowattů (125 koní) a točivý moment se zastavil na rovných 300 Newtonmetrech. Ve srovnání se svým předchůdcem bez systému Common Rail narostl výkon o jedenatřicet procent a točivý moment dokonce o rovných sto procent. Spotřeba přitom poklesla o patnáct procent. Testovací jízdy ukázaly, že při dlouhých výletech po okresních silnicích spořádá Mercedes něco málo přes pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici si řekl v průměru o necelých sedm a ve městě konzumoval osm litrů nafty na sto kilometrů.
Neméně zajímavé bylo přímé porovnání s jedním z lídrů mezi diesely - motorem 1,9 TDI z koncernu Volkswagen. Poslechové srovnání obou vedle sebe nastartovaných motorů potvrdilo o poznání nižší hlučnost Mercedesu. Při přímém srovnání však překvapilo, že Volkswagen Passat 1,9 TDI s výkonem 81 kilowattů (110 koní) v pružnosti za Mercedesem nezaostával, spíše naopak.
Firma Volkswagen i nadále systém Common Rail obchází a pro své turbosieselové motory připravila jiné vylepšení. Na rozdíl od Common Railu, kde je v potrubí nad písty udržováno palivo pod vysokým tlakem pro všechny válce, připravují vysoký tlak čtyři vstřikovací jednotky odděleně pro každý válec. Nechybí ani pilotní vstřik, který by měl snížit motorový hluk, a výsledkem je zvýšení výkonu z 81 na 85 kilowattů a nárůst točivého momentu z 235 na 285 Newtonmetrů.
Čas ukáže, který z obou systémů bude mít navrch. Co nevidět však obě techniky začnou pronikat i do vozů nižších kategorií. Mercedes už i v tuzemsku začíná prodávat modely třídy A s motorem 170 CDI, brzy se objeví Peugeot 206 s motorem HDI na stejném principu a "komonrejlový" Fiat Bravo. Motor na stejném principu nechybí ani v nabídce Alfy Romeo 156 a automobilky BMW. V koncernu Volkswagen se nový systém pravděpodobně také rychle rozšíří, pak by neměl minout ani Octavii.

"Společné potrubí" pro všechny válce udržuje palivo pod vysokým tlakem.

Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.