Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z jízdy se zařízením Common Rail dýchá pokrok

  11:27
- Nová krev v kategorii vznětových motorů se jmenuje Common Rail, a jak ukázaly první testovací jízdy s Mercedesem C 220 CDI, mohou se řidiči těšit na dobu, až tato technika pronikne do dieselů všech tříd. Dojmy z týdenního jezdění s Common Railem v Mercedesu třídy C lze shrnout takto: oproti běžným dieselům a turbodieselům jsou nové motory tišší, ztratily "tvrdý chod", i spotřeba poklesla. S limuzínou střední třídy, kam "céčko" patří, lze tak jezdit se spotřebou od pěti do osmi litrů nafty na sto kilometrů.
Vše začíná již se startováním studeného motoru. Kdo čeká pro diesely typické roztřesení kabiny, zažívá první překvapení. Motor po několikavteřinovém žhavení naskočí s klidem, který se sice prozatím nevyrovnal benzinovým motorům, ale nízký hluk dokazuje, že je na dobré cestě se jim jednou vyrovnat. Velkou zásluhu na nízkém hluku má pilotní vstřikování. K němu dochází pár zlomků vteřiny před hlavním vstřikem nafty do spalovacího prostoru a jeho účelem je jeho předehřátí. Pozvolnější stoupání teploty v motoru s Common Railem zabraňuje vibracím a hlasitým projevům známým u běžných naftových motorů.
Sama jízda s Mercedesem je i přes váhu vozu dostatečně pružná, což podporují i následující údaje. Motor se zdvihovým objemem 2200 cm3 dává autu výkon 92 kilowattů (125 koní) a točivý moment se zastavil na rovných 300 Newtonmetrech. Ve srovnání se svým předchůdcem bez systému Common Rail narostl výkon o jedenatřicet procent a točivý moment dokonce o rovných sto procent. Spotřeba přitom poklesla o patnáct procent. Testovací jízdy ukázaly, že při dlouhých výletech po okresních silnicích spořádá Mercedes něco málo přes pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici si řekl v průměru o necelých sedm a ve městě konzumoval osm litrů nafty na sto kilometrů.
Neméně zajímavé bylo přímé porovnání s jedním z lídrů mezi diesely - motorem 1,9 TDI z koncernu Volkswagen. Poslechové srovnání obou vedle sebe nastartovaných motorů potvrdilo o poznání nižší hlučnost Mercedesu. Při přímém srovnání však překvapilo, že Volkswagen Passat 1,9 TDI s výkonem 81 kilowattů (110 koní) v pružnosti za Mercedesem nezaostával, spíše naopak.
Firma Volkswagen i nadále systém Common Rail obchází a pro své turbosieselové motory připravila jiné vylepšení. Na rozdíl od Common Railu, kde je v potrubí nad písty udržováno palivo pod vysokým tlakem pro všechny válce, připravují vysoký tlak čtyři vstřikovací jednotky odděleně pro každý válec. Nechybí ani pilotní vstřik, který by měl snížit motorový hluk, a výsledkem je zvýšení výkonu z 81 na 85 kilowattů a nárůst točivého momentu z 235 na 285 Newtonmetrů.
Čas ukáže, který z obou systémů bude mít navrch. Co nevidět však obě techniky začnou pronikat i do vozů nižších kategorií. Mercedes už i v tuzemsku začíná prodávat modely třídy A s motorem 170 CDI, brzy se objeví Peugeot 206 s motorem HDI na stejném principu a "komonrejlový" Fiat Bravo. Motor na stejném principu nechybí ani v nabídce Alfy Romeo 156 a automobilky BMW. V koncernu Volkswagen se nový systém pravděpodobně také rychle rozšíří, pak by neměl minout ani Octavii.

"Společné potrubí" pro všechny válce udržuje palivo pod vysokým tlakem.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...