Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z obětí zlodějů se motoristé proměnili v delikventy

aktualizováno 
Příběh první: Byla temna noc, na parkovišti před domem stálo v řadě jiných zánovní auto Jeho majitel v klidu spal, zatímco zkušený zloděj hravě překonal zámek a usadil se za volantem.
Příběh první: Byla temna noc, na parkovišti před domem stálo v řadě jiných zánovní auto Jeho majitel v klidu spal, zatímco zkušený zloděj hravě překonal zámek a usadil se za volantem. Zbývalo už jen s vítězoslavným úsměvem nastartovat... A když k tomu učinil poslední krok, pocítil strašlivou bolest. To mu zadnicí projel velký hřebík, který zastavil, až když byl deset centimetrů hluboko. Policie už jen pomohla naložit chyceného pobertu do sanitky.

Příběh druhý: Ještě nebyl plnoletý. Snad z toho auta chtěl "jen" rádio, možná si chtěl v praxi zkusit to, o čem mu v hospodě vyprávěli starší kamarádi. Jisté je, že měl hned napoprvé smůlu. Když totiž dosedl do vozu, za kůži ho doslova přišpendlilo k sedadlu několik rybářských háčků. Ostrá bolest nedovolila zlodějskému elévovi pohyb, takže jen potupně čekal, až přijede lékař a policie.

---

Byť někdo možná bude popsané tipovat na scény z akčního filmu, jde ve skutečnosti o stále, častější výjevy z tuzemských parkovišť. Policie je mnohdy proti zlodějům aut bezbranná a dostupná zabezpečení vozidel mají nenechavci obvykle přečtená, takže motoristé poslední dobou víc a víc berou spravedlnost do svých rukou. Tím, že do aut instalují důmyslná zařízení, která mají zloděje odradit od krádeže nebo rovnou znehybnit a zadržet. Často však řidiči netuší, že se tak z obětí trestných činů sami stávají pachateli deliktů. Třeba právě v obou zmíněných případech čelí majitelé automobilů trestnímu stíhání za ublížení na zdraví. Pražský právník František Machálek v dané souvislosti upozorňuje, že obrana musí být vždy přiměřená. "Útok na majetek není totéž co útok na osobu. Nelze jen kvůli ochraně věci ublížit člověku," vysvětluje František Machálek. Doplňuje, že soud nyní bude zkoumat, do jaké míry jsou oba popsané vynálezy nebezpečné a jak dlouho se zloději ze svých zranění léčili. Petr Dařbuján, který se specializoval na zabezpečení automobilů při studiu na pražské elektrotechnice, však míní, že lidé mají právo zabezpečit svůj majetek všemi dostupnými prostředky. "Zloděj nemá v cizím autě co pohledávat. Když už do něj vnikne, tak musí očekávat protiopatření. Riziko je jenom jeho problém," stojí na svém Petr Dařbuján, a zřejmě tak vyjadřuje většinový názor společnosti. Soud však rozhodne nikoli podle názoru většiny, ale podle zákona. Verdikt tak může být paradoxní: v obou případech hrozí opatrným automobilistům vyšší tresty než zlodějům. Ti mohou putovat za mříže maximálně na dva roky a polehčující okolností jim bude nízký věk. Naopak trestní sazba, která hrozí oběma kutilům, se pohybuje mezi dvěma a osmi roky vězení, přičemž nízký věk zlodějů jim může přitížit.

***
Je lepší nechat si automobil ukrást? Nebo se s kolegy-motoristy rozdělíte o méně rizikové netradiční způsoby zabezpečení vozidel? Pokud máte podobnou zkušenost nebo znáte zajímavý trik k zabezpečení vozidla, pište na adresu MF DNES, redakce Auto moto, Na Příkopě 31. 111 21 Praha t, faxujte na číslo 02/2206 2337 nebo mailujte na adresu: automoto@mafra.cz.
Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mercedes Třída GL 5,5 63...
Mercedes Třída GL 5,5 63...

r.v. 2014, naj. 38 500 km, benzín
2 359 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.