Mazda MX-5

Mazda MX-5 | foto: Mazda

Linka Tokio-Turín slibuje skvělé řidičské zážitky. Mazda MX-5 pro Alfu

  • 6
Legenda garáží nadšených řidičů, nejprodávanější kabriolet planety, stroj na zážitky... Mazdě MX-5, které znalci říkají jejím americkým jménem Miata, každé z těch označení pasuje dokonale. Nově dá malý obratný roadster vzniknout i hravé alfě romeo.

Mazda a Alfa Romeo k sobě mají nečekaně blízko. Ne geograficky, ale charakterem. Obě značky patří k těm menším. Mazda se v roce 2008 rozešla s Fordem a bojuje sama o zákazníky se stále rostoucími kolosy světových koncernů. Alfa Romeo patří do stáje Fiatu, ale prodává málo a jde to s ní od deseti k pěti.

Obě značky ale hlavně staví auta pro nadšené řidiče. I velké modely mají sportovní říz a šoféra jednoduše baví je řídit. A jen tak mimochodem, jeden z hlavních designérů Mazdy jezdí alfou romeo...

Roadster a spider

Mazda a Fiat se teď dohodly, že budou spolupracovat při výrobě dvoumístných roadsterů, v Itálii se jim spíše říká spider, s pohonem zadních kol. Automobilky ve středu oznámily, že podepsaly nezávaznou předběžnou dohodu o jejich vývoji a výrobě. Budou vycházet z nové generace Mazdy MX-5. Závěrečná dohoda má být podepsána v druhé polovině letošního roku.

Mazdy a alfy mají být na pohled odlišné a automobilky jim budou dodávat vlastní motory. V projektu se předpokládá, že oba vozy se budou vyrábět v Japonsku v továrně Mazdy v Hirošimě. Zahájení výroby modelu italské značky je plánované na rok 2015.

"Jsme nadšeni ze spolupráce na novém roadsteru s tak prestižní značkou jako je Alfa Romeo. Bude postavený na příští generaci MX-5, na modelu, který je pro Mazdu skutečnou ikonou a je to zároveň nejprodávanější roadster vůbec," řekl Takashi Yamanouchi, prezident Mazdy.

"Tato dohoda jednoznačně vyjadřuje náš závazek vůči značce Alfa Romeo a naše odhodlání vybudovat z Alfy Romeo silnou globální značku. Partnerstvím s Mazdou jsme získali možnost spolupracovat s uznávaným lídrem v oblasti kompaktních vozů s pohonem zadních kol. Naším cílem je přinést na trh skutečně zajímavý a stylový roadster přesně podle tradic značky Alfa Romeo. Ceníme si spolupráce s Mazdou a těšíme se na přínosný a dlouhodobý vztah," doplnil Sergio Marchionne, šéf koncernu Fiat.

Italský automobilový tisk je z nově dohodnuté spolupráce nadšený. Od spojení dvou značek se sportovním duchem a slavnou historií si slibuje hodně. Deník la Repubblica už se těší na novou Alfu Romeo Duetto, jeden z legendárních modelů značky. V novém spideru vidí model, kterým by konečně mohla Alfa vstoupit na severoamerický trh, což značka stále odkládá.

Automobilky rovněž dodaly, že budou jednat o dalších možnostech spolupráce v Evropě. Mluvčí Mazdy uvedla, že součástí dohody není kapitálové spojení, napsaly agentury AP a Reuters.

Mazda MX-5 se začala prodávat v roce 1989. V roce 2000 byla zapsána do Guinnessovy knihy rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní kabriolet v historii.

Mazda je pátým největším výrobcem aut v Japonsku. Firmu trápí hlavně silný jen, protože zhruba 70 procent své produkce vyrábí v Japonsku a 80 procent produkce směřuje do zahraničí.

Fiat jako majitel značky z Arese vlastní většinový podíl 58,5 procenta v americkém Chrysleru.