Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z třicet let starého moskviče je teď na Kubě zlatý důl

  12:18aktualizováno  12:18
Poté, co kubánský režim uvolnil trh s automobily, získaly všechny ojeté vozy, které se dostaly na Kubu, na hodnotě. Konečně se můžou legálně prodat. A co víc, koupě nových je stále prakticky nemožná. No neprodejte to (staré auto)!

Kubánské automobily | foto: baroska.rajce.net

Těžko se tomu může turista na Kubě vyhnout – část jeho fotografií z dovolené zachytí auta, na která by doma narazil jen při listování historickými magazíny. Plymouthy, buicky, chevrolety z 50. let, ale i o něco mladší skvosty z produkce Sovětského svazu a jeho satelitů, jako jsou moskviče, žigulíky či třeba československé tatry – to vše lze na Kubě zahlédnout ne při závodech veteránů, ale v běžném provozu, nejlépe v kulise oprýskaných koloniálních domů v Havaně.

Pro Kubánce však i vlastnictví těchto "vykopávek" mělo jeden velký háček – byly legálně neprodejné. Prodávány mohly být pouze vozy starší než kubánská komunistická revoluce neboli pořízené před rokem 1959. Americká auta ze 40. a 50. let, jinde odklizená do šrotu či do muzeí, jsou pro Kubánce skoro členové rodiny.

Stejně jako to bylo i s novějšími vozy už z komunistické éry, u nich však přízvisko "členové rodiny" platilo absolutně – těch se legálně zbavit nemohli. Až teď. A těžit z toho mohou kupodivu i Kubánci, kteří se chtějí legálně vystěhovat. Těm byl dosud majetek zabaven, teď už můžou před emigrací svoje auto prodat.

Od počátku října, kdy se trh s auty uvolnil, už podle včerejší zprávy agentury AFP vyměnilo majitele na 3 310 vozidel. Obchodování přitom zatím brzdí řada problémů. Už dříve totiž docházelo k ilegálním transakcím, při nichž si lidé vzájemně prodali auto, ale to muselo být stále vedené na původního vlastníka. Nyní dávají úředníci tyto zmatky do pořádku. Podle deníku Granma bylo vydáno 14 640 potvrzení o vlastnictví automobilů.

A za kolik je lze prodat? Americký list New York Times zveřejnil příběh Erika Gonzáleze, který v posledních letech dal spoustu peněz do svého třicet let starého moskviče, který zdědil v roce 2000, aby ho udržel v pojízdném stavu (i když
na benzin měl González jen málokdy).

Sraz moskvičů ve Štramberku

"To auto mě vlastně pořád jen vysávalo," svěřil se listu González. "Ale teď je to konečně majetek, který můžu prodat, a něco s těmi penězi udělat," dodal.

Už svůj vůz nabídl do prodeje. Čeká, že by mu mohl přinést v přepočtu zhruba 5 500 dolarů. Pro číšníka, který si měsíčně vydělává zhruba patnáct dolarů, je to obrovská částka.

Fakt, že i staré vozy lze prodat za poněkud šílené ceny, je způsoben tím, že trh s automobily nebyl zdaleka uvolněn celý. Pokud jde o koupi nových vozů, tak ty si smějí koupit pouze Kubánci, kteří si prokazatelně vydělávají v zahraniční měně. Mezi ně patří například někteří lékaři či umělci. Normální občané zatím nemají šanci.

Ale jak dlouho tenhle nenormální stav ještě potrvá? Tahle otázka je pro vlastníky starých aut palčivá. "Dokud vláda neumožní kupovat auta bez omezení, budou jejich ceny přemrštěné," připustil González. "Je to nafouklá bublina, které
musím využít hned. To auto prodám co nejdřív," dodal.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.