Z výrobní linky dnes sjíždí poslední brouk

  10:22
Po nedávném loučení s nadzvukovým dopravním letadlem Concorde definitivně končí další legenda. Dnes bude v Mexiku vyroben opravdu poslední starý brouk automobilky Volkswagen.

Za jeho vznikem stál Adolf Hitler, který již ve 30. letech minulého století nařídil výrobu lidového, tedy levného a nenáročného vozidla pro masy. Brouk nakonec vyrazil na silnice až po válce a v chudém Německu slavil velký úspěch. V 60. letech, v období éry hippies, se stal doslova kultovním vozem. Jeho sláva se rozšířila po celé Evropě a také v Americe.

O broukovi se točily i filmy - auto se stalo hlavním hrdinou kresleného filmu společnosti Disney. Pokrok se však nezastavil ani v automobilovém průmyslu. Na začátku 70. let přišel Volkswagen s modernější verzí svého lidového vozu, jíž se stal model Golf. Německá automobilka zrušila výrobu brouka na německé půdě a v roce 1978 i v celé Evropě. Úspěšný vůz však vyráběla dál, tentokrát v Mexiku.

A právě střední Amerika stála za zmrtvýchvstáním kdysi oblíbeného modelu. Laciný brouk si opět získal velkou oblibu a v Mexiku se stal rodinným vozem, s nímž jezdila dokonce policie a taxikáři. Objevily se i pokusy začít dovážet brouky do USA. Zkomplikovaly to však zákony týkající se ochrany životního prostředí. Přesto donedávna i ve Spojených státech existovalo několik firem, které vyráběly a prodávaly brouky sestavené z mexických součástek.

Výhodou bylo, že tato auta bylo možné v reklamě označovat jako nová, ale registrovat jako ojetá. Nezbytné úpravy, týkající se klimatizace, motoru, brzd a bezpečnostních prvků, se však ukázaly příliš drahé, a tak prodej brouků v USA nedosáhl dřívějších rozměrů. Na přetrvávající zájem o zakulacená vozidla se značkou Beetle se pokusil Volkswagen zareagovat před pěti lety, kdy začal vyrábět "nového" brouka. To je však již docela jiné auto. Za cenu přes 20 tisíc dolarů určitě nejde o lidové vozítko.

Příběh automobilové legendy jménem Brouk 
Starých klasických brouků se během jejich více než šedesátileté historie prodalo ve světě přes 21 milionů. V posledních letech však začal jejich prodej klesat. Továrna v mexickém Pueblu loni vyrobila již jen necelých 30 tisíc kusů. V dobách největší slávy to bylo i přes milion vozů ročně. Proto se Volkswagen rozhodl výrobu brouků definitivně ukončit.

Dnes sjede z linky poslední vůz z takzvané konečné retro série, v jejímž rámci bylo vyrobeno tři tisíce brouků v béžové a bleděmodré barvě. Každé auto bude stát okolo osmi tisíc dolarů a jeho výbava zahrnuje i přehrávač CD. Ten úplně poslední starý brouk je symbolicky určen pro německý trh.

Z roku 1964 pochází model zvaný "preclíkový" podle charakteristického zadního okna.

Modely populárního brouka od roku 1938 až do 1975.

Ansámbl výrobny pracující na nových broucích.

Pásová produkce brouků v Puebla (Mexiko).

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...