Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z výrobní linky dnes sjíždí poslední brouk

  10:22aktualizováno  10:22
Po nedávném loučení s nadzvukovým dopravním letadlem Concorde definitivně končí další legenda. Dnes bude v Mexiku vyroben opravdu poslední starý brouk automobilky Volkswagen.

Za jeho vznikem stál Adolf Hitler, který již ve 30. letech minulého století nařídil výrobu lidového, tedy levného a nenáročného vozidla pro masy. Brouk nakonec vyrazil na silnice až po válce a v chudém Německu slavil velký úspěch. V 60. letech, v období éry hippies, se stal doslova kultovním vozem. Jeho sláva se rozšířila po celé Evropě a také v Americe.

O broukovi se točily i filmy - auto se stalo hlavním hrdinou kresleného filmu společnosti Disney. Pokrok se však nezastavil ani v automobilovém průmyslu. Na začátku 70. let přišel Volkswagen s modernější verzí svého lidového vozu, jíž se stal model Golf. Německá automobilka zrušila výrobu brouka na německé půdě a v roce 1978 i v celé Evropě. Úspěšný vůz však vyráběla dál, tentokrát v Mexiku.

A právě střední Amerika stála za zmrtvýchvstáním kdysi oblíbeného modelu. Laciný brouk si opět získal velkou oblibu a v Mexiku se stal rodinným vozem, s nímž jezdila dokonce policie a taxikáři. Objevily se i pokusy začít dovážet brouky do USA. Zkomplikovaly to však zákony týkající se ochrany životního prostředí. Přesto donedávna i ve Spojených státech existovalo několik firem, které vyráběly a prodávaly brouky sestavené z mexických součástek.

Výhodou bylo, že tato auta bylo možné v reklamě označovat jako nová, ale registrovat jako ojetá. Nezbytné úpravy, týkající se klimatizace, motoru, brzd a bezpečnostních prvků, se však ukázaly příliš drahé, a tak prodej brouků v USA nedosáhl dřívějších rozměrů. Na přetrvávající zájem o zakulacená vozidla se značkou Beetle se pokusil Volkswagen zareagovat před pěti lety, kdy začal vyrábět "nového" brouka. To je však již docela jiné auto. Za cenu přes 20 tisíc dolarů určitě nejde o lidové vozítko.

Příběh automobilové legendy jménem Brouk 
Starých klasických brouků se během jejich více než šedesátileté historie prodalo ve světě přes 21 milionů. V posledních letech však začal jejich prodej klesat. Továrna v mexickém Pueblu loni vyrobila již jen necelých 30 tisíc kusů. V dobách největší slávy to bylo i přes milion vozů ročně. Proto se Volkswagen rozhodl výrobu brouků definitivně ukončit.

Dnes sjede z linky poslední vůz z takzvané konečné retro série, v jejímž rámci bylo vyrobeno tři tisíce brouků v béžové a bleděmodré barvě. Každé auto bude stát okolo osmi tisíc dolarů a jeho výbava zahrnuje i přehrávač CD. Ten úplně poslední starý brouk je symbolicky určen pro německý trh.

Z roku 1964 pochází model zvaný "preclíkový" podle charakteristického zadního okna.

Modely populárního brouka od roku 1938 až do 1975.

Ansámbl výrobny pracující na nových broucích.

Pásová produkce brouků v Puebla (Mexiko).

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Špinavá Praha má viníky: auta s chybějícími filtry pevných částic

Ilustrační snímek

Praha dlouhodobě bojuje se znečištěním vzduchu ze silniční dopravy. Studie ÚAMK a ČVUT, kterou si magistrát zadal,...

Najdete na iDNES.cz