Z výrobní linky dnes sjíždí poslední brouk

  • 4
Po nedávném loučení s nadzvukovým dopravním letadlem Concorde definitivně končí další legenda. Dnes bude v Mexiku vyroben opravdu poslední starý brouk automobilky Volkswagen.

Za jeho vznikem stál Adolf Hitler, který již ve 30. letech minulého století nařídil výrobu lidového, tedy levného a nenáročného vozidla pro masy. Brouk nakonec vyrazil na silnice až po válce a v chudém Německu slavil velký úspěch. V 60. letech, v období éry hippies, se stal doslova kultovním vozem. Jeho sláva se rozšířila po celé Evropě a také v Americe.

O broukovi se točily i filmy - auto se stalo hlavním hrdinou kresleného filmu společnosti Disney. Pokrok se však nezastavil ani v automobilovém průmyslu. Na začátku 70. let přišel Volkswagen s modernější verzí svého lidového vozu, jíž se stal model Golf. Německá automobilka zrušila výrobu brouka na německé půdě a v roce 1978 i v celé Evropě. Úspěšný vůz však vyráběla dál, tentokrát v Mexiku.

A právě střední Amerika stála za zmrtvýchvstáním kdysi oblíbeného modelu. Laciný brouk si opět získal velkou oblibu a v Mexiku se stal rodinným vozem, s nímž jezdila dokonce policie a taxikáři. Objevily se i pokusy začít dovážet brouky do USA. Zkomplikovaly to však zákony týkající se ochrany životního prostředí. Přesto donedávna i ve Spojených státech existovalo několik firem, které vyráběly a prodávaly brouky sestavené z mexických součástek.

Výhodou bylo, že tato auta bylo možné v reklamě označovat jako nová, ale registrovat jako ojetá. Nezbytné úpravy, týkající se klimatizace, motoru, brzd a bezpečnostních prvků, se však ukázaly příliš drahé, a tak prodej brouků v USA nedosáhl dřívějších rozměrů. Na přetrvávající zájem o zakulacená vozidla se značkou Beetle se pokusil Volkswagen zareagovat před pěti lety, kdy začal vyrábět "nového" brouka. To je však již docela jiné auto. Za cenu přes 20 tisíc dolarů určitě nejde o lidové vozítko.

Příběh automobilové legendy jménem Brouk 
Starých klasických brouků se během jejich více než šedesátileté historie prodalo ve světě přes 21 milionů. V posledních letech však začal jejich prodej klesat. Továrna v mexickém Pueblu loni vyrobila již jen necelých 30 tisíc kusů. V dobách největší slávy to bylo i přes milion vozů ročně. Proto se Volkswagen rozhodl výrobu brouků definitivně ukončit.

Dnes sjede z linky poslední vůz z takzvané konečné retro série, v jejímž rámci bylo vyrobeno tři tisíce brouků v béžové a bleděmodré barvě. Každé auto bude stát okolo osmi tisíc dolarů a jeho výbava zahrnuje i přehrávač CD. Ten úplně poslední starý brouk je symbolicky určen pro německý trh.

Z roku 1964 pochází model zvaný "preclíkový" podle charakteristického zadního okna.

Modely populárního brouka od roku 1938 až do 1975.

Ansámbl výrobny pracující na nových broucích.

Pásová produkce brouků v Puebla (Mexiko).