Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za cenu nové fabie je ojetina bez kompromisů

Ojetina za cenu nové Škody Fabia? "Kdo na toto téma začne přemýšlet, ten může mít maximální nároky," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "I za cenu nejlevnějších fabií lze na trhu jetých vozů vybírat bez nejmenších kompromisů: často automobil třídy minimálně o stupeň vyšší, ale určitě málo jetý, koupený jako nový v tuzemsku a po prvním majiteli."

Odborníci se shodují, že fabia se rovnoprávně zařadila do srovnatelné evropské i světové konkurence. To ji ctí, ale současně na zdejším trhu zbavuje největších výhod tuzemských vozů Škoda, kterými bývala relativně nízká cena, laciné náhradní díly a levnější provozní náklady. Proto mnozí motoristé opouštějí dosud obvyklé uvažování: Když trochu slevím z nároků, budu mít za cenu staršího zahraničního auta novou škodovku.

Platí opak

Nejen kvalitou, ale také v komplexních provozních nákladech je na tom fabia prakticky stejně jako jiný západoevropský standard. V některých ohledech - jak vyplynulo z redakčních testů a průzkumů cen - už dokonce vychází dráž než třeba renault, fiat, peugeot... A jestliže nová auta ztrácejí během prvního roku na ceně 20 až 25 procent a po dvou letech bývají levnější až o třetinu, lze snadno odvodit, které kvalitní modely často prestižních značek se po nedlouhém používání nabízejí za ceny nových škodovek Fabia. Pořídit lze vozy Audi, Mercedes, Opel, Fiat, velkoprostorová auta, žádané diesely... Obecně přitom platí: V době, kdy rostou ceny pohonných hmot a náklady na provoz automobilů vůbec, mají největší ztráty lidé prodávající větší automobily s motory vyšších obsahů. Zájemci o tento sortiment tak logicky nakupují nejlépe. Sama Škoda Fabia do trhu ojetin v Česku zatím příliš nezasáhla. Většina bazarů ji ještě nenabízí, a tam, kde byla, zatím nemají na vývoj cen jednoznačný názor. "Prodali jsme jen prvních pár starších fabií, většinou dražší verze. Ztráta na nich byla po necelém roce provozu značná: například nejluxusnější fabia v pořizovací ceně 450 tisíc korun našla mírně jetá kupce za 360 tisíc," sděluje Tomáš Pánek.

Fabia ztratí víc než felicia

Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v republice výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, vysvětluje nejistoty a značné ztráty na nových vozech tím, že jetá Škoda Fabia zatím nemá v Česku typického kupce a obvykle se neprodávají její nejlevnější verze, které přišly na trh se zpožděním po vybavenějších autech. "Kdo fabii opravdu a cíleně chce, ten si ji zatím pořídí novou," konstatuje Peter Kolník. Je přesvědčen, že až se Škoda Fabia na trhu ojetin rozšíří a ustálí, bude určitě na ceně tratit méně než její zahraniční konkurenti. "Konkrétní výsledky průzkumu zatím nejsou k dispozici. Jedno je ale velmi pravděpodobné: pokles hodnoty na trhu ojetin bude u fabie větší, než bylo v Česku zvykem u Škody Felicia," doplňuje Peter Kolník.

Čeká se kombi a sedan

Nástup Škody Fabia na trh ojetin očekávají obchodníci nejdřív za půl roku, po letošní zimě. "Nebojím se o ni, bude se prodávat dobře," tuší Tomáš Pánek. "Lidem se líbí, má pěkný design a perfektní podvozek, technikou udělala obrovský krok kupředu. A jestli Škodě Fabii bude něco vadit, tak fakt, že se začíná považovat za dražší auto. Zatímco třeba ve Velké Británii či jinde v západní Evropě slouží ženám, kterým se tam velmi líbí, nebo jako druhý, či dokonce třetí vůz v rodině, tak v Česku většinou bude jediným a hlavním autem rodiny. Proto čekám, že tuzemský trh ojetin pro fabii v pravém slova smyslu dozraje až v době, kdy se na něj dostanou nejlevnější modely, ale také verze kombi a sedan."

Nový vůz má výhody

Nelze automaticky tvrdit, že vyšší cena Škody Fabia zvedne zájem o větší a luxusnější jetá auta. Nad těmi bude pořád vítězit nejen novostí, ale také nesrovnatelně menšími provozními náklady, pojištěním počínaje a náhradními díly konče. Důležitá je rovněž okolnost, že u staršího vozu nikdy nelze zcela vyloučit riziko, že je po závažné havárii, má na kontě víc kilometrů, než prodávající udává, měl špatnou péči, sloužil v nejtvrdších podmínkách, nebo je dokonce kradený... A navíc: na každé fabii se neprodělá stejně. "Nejmenší ztráty bude mít při prodeji jetého vozu ten, kdo koupí některou z nejobyčejnějších a nejlacinějších verzí v žádané červené či modré barvě," soudí Tomáš Pánek. A Peter Kolník potvrzuje: "Nejmenší prodělky vykáží kupci nových nejlevnějších fabií, případně fabií s dieselovými motory."

Felicia neumírá

Experti pražské společnosti Mobila Data zaznamenali, že s rozšířením prodeje nových fabií se na tuzemský trh ojetin dostal nepřehlédnutelný příděl zánovních, často jen rok či dva starých aut Škoda Felicia. "S prodělkem - v cenách pod 200 tisíc korun - je nabídli lidé, kteří se nadchli pro fabie," vysvětluje šéf firmy Peter Kolník. Tomáš Pánek z AAA Auto Praha však další výrazný pád cen felicií s nástupem fabií nečeká. "Když se vloni Škoda Fabia představila, klesly ceny felicií v průměru o osm procent, tedy zhruba o deset tisíc korun," říká. "Od té doby nic dramatického nepřišlo, neboť felicia neztratila svoje výhody. Už tak je relativně laciná, a hlavně - má ve srovnání s fabií levnější provoz." Ceny Škody Felicia 1.3 se podle předpokladů Tomáše Pánka budou v nejbližším období držet v těchto mezích - ročník 1994: 120 tisíc korun, 1995: 130 tisíc, 1996: 140 tisíc, 1997: 150 tisíc, 1998 nový model: 180 tisíc a rok výroby 2000: pod 200 000 korun. Bílá barva bývá o 5 tisíc až 10 tisíc korun lacinější, kombi o 10 tisíc až 20 tisíc dražší, motor 1.6 zvedá cenu o 10 až 20 tisíc a 1.9 D dokonce o 30 až 35 tisíc korun. Doplňky mohou být zhodnoceny až 10 tisíci korun.

Konkurenti Škody Fabia - nové vozy

Do 260 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 (44kw/60 k) za 259 400 Kč

vůz výkon kW/k cena

Daewoo Matiz 0.8 S 38/51 210 900
Škoda Felicia 1.3 40/54 219 900
Renault Twingo 1.2 43/60 231 900
Škoda Felicia 1.3 LXi 50/68 239 900
Škoda Felicia 1.3 kombi 40/54 259 900

Do 300 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 Classic (50 kW/68 k) za 279 900 Kč

Škoda Felicia 1.6 LX 55/75 279 900
Škoda Felicia 1.9 D LX 47/64 289 900
Fiat Punto 1.2 44/60 279 900
Peugeot 206 1.1 XR 44/60 284 900
Volkswagen Polo 1.0 37/50 288 200

Do 350 000 Kč - Škoda Fabia 1.9 SDI Classic (47 kW/64 k) za 339 900 Kč

Škoda Felicia 1.9 D kombi LX 47/64 329 900
Škoda Octavia 1.4 LX 44/60 336 900
Fiat Punto 1.9 D 44/60 349900
Peugeot 206 1.9 D XR 51/70 349 900
Toyota Yaris Linea Terra Base 1.0 50/68 304 700

Do 400 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 16V Comfort (74 kW/101 k) za 379 900 Kč

Škoda Octavia 1.6 LX 55/75 354 900
Škoda Octavia 1.9 SDI LX 50/68 384 900
Volkswagen Polo 1.9 D 47/64 353 000
Renault Clio 1.9 D RT 47/65 354 900
Peugeot 206 1.4 XT 55/75 367 900

Do 500 000 Kč - Škoda Fabia 1.9 TDI Comfort (74 kW/101 k) za 414 900 Kč

Škoda Octavia 1.6 GLXi 74/101 409 900
Škoda Octavia 1.9 TDI GLX 66/90 444 900
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 74/101 449 900
Fiat Punto 1.9 JTD ELX 59/80 409 900
Peugeot 206 2.0 HDI XT 66/90 436 000

Pramen: MF DNES, dealeři jednotlivých značek

Konkurenti Škody Fabia - jeté vozy

Škoda Fabia v ceně do 260 000 Kč

vůz rok výroby cena (Kč)

Audi A4 1.6 1994 260 000
Fiat Brava 1.4 1999 260 000
Ford Mondeo 1.8 1996 260 000
Škoda Octavia 1.6 (75 k) 1997 250 000
Volkswagen Passat 1.8 1996 260 000

Škoda Fabia v ceně do 300 000 Kč

BMW 318 3 dv. 1996 300 000
Honda Accord 2.0 1997 290 000
Fiat Ulysse 1996 300 000
Mercedes C 180 1994 300 000
Škoda Octavia kombi 1.8 20V 1998 290 000

Škoda Fabia v ceně do 350 000 Kč

Audi A4 1.9 TDI 1996 350 000
Ford Scorpio 2.5 TD 1997 350 000
Chrysler Voyager 3.0 V6 1996 350 000
Škoda Octavia kombi 1.6 (100 k) 1999 349 000
Volkswagen Sharan 2.0 1996 350 000

Škoda Fabaia v ceně do 400 000 Kč

Ford Focus kombi 1.8 DI 1999 400 000
Mazda Xedos 9 2.5 V6 1997 400 000
Škoda Octavia 1.9 TDI (110 k) 1998 400 000
Toyota Camry 2.2 1998 390 000
Volkswagen Golf 1.9 TDI 1998 400 000

Škoda Fabia v ceně do 500 000 Kč

Audi A6 2.5 TDI 1997 480 000
BMW 740 1994 500 000
Chrysler Voyager 2.5 TD 1997 480 000
Škoda Octavia kombi 19 TDI SLX 1998 450 000
Renault Espace 2.0 1998 480 000

Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha
Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...