Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za cenu nové fabie je ojetina bez kompromisů

aktualizováno 
Ojetina za cenu nové Škody Fabia? "Kdo na toto téma začne přemýšlet, ten může mít maximální nároky," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha. "I za cenu nejlevnějších fabií lze na trhu jetých vozů vybírat bez nejmenších kompromisů: často automobil třídy minimálně o stupeň vyšší, ale určitě málo jetý, koupený jako nový v tuzemsku a po prvním majiteli."

Odborníci se shodují, že fabia se rovnoprávně zařadila do srovnatelné evropské i světové konkurence. To ji ctí, ale současně na zdejším trhu zbavuje největších výhod tuzemských vozů Škoda, kterými bývala relativně nízká cena, laciné náhradní díly a levnější provozní náklady. Proto mnozí motoristé opouštějí dosud obvyklé uvažování: Když trochu slevím z nároků, budu mít za cenu staršího zahraničního auta novou škodovku.

Platí opak

Nejen kvalitou, ale také v komplexních provozních nákladech je na tom fabia prakticky stejně jako jiný západoevropský standard. V některých ohledech - jak vyplynulo z redakčních testů a průzkumů cen - už dokonce vychází dráž než třeba renault, fiat, peugeot... A jestliže nová auta ztrácejí během prvního roku na ceně 20 až 25 procent a po dvou letech bývají levnější až o třetinu, lze snadno odvodit, které kvalitní modely často prestižních značek se po nedlouhém používání nabízejí za ceny nových škodovek Fabia. Pořídit lze vozy Audi, Mercedes, Opel, Fiat, velkoprostorová auta, žádané diesely... Obecně přitom platí: V době, kdy rostou ceny pohonných hmot a náklady na provoz automobilů vůbec, mají největší ztráty lidé prodávající větší automobily s motory vyšších obsahů. Zájemci o tento sortiment tak logicky nakupují nejlépe. Sama Škoda Fabia do trhu ojetin v Česku zatím příliš nezasáhla. Většina bazarů ji ještě nenabízí, a tam, kde byla, zatím nemají na vývoj cen jednoznačný názor. "Prodali jsme jen prvních pár starších fabií, většinou dražší verze. Ztráta na nich byla po necelém roce provozu značná: například nejluxusnější fabia v pořizovací ceně 450 tisíc korun našla mírně jetá kupce za 360 tisíc," sděluje Tomáš Pánek.

Fabia ztratí víc než felicia

Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v republice výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, vysvětluje nejistoty a značné ztráty na nových vozech tím, že jetá Škoda Fabia zatím nemá v Česku typického kupce a obvykle se neprodávají její nejlevnější verze, které přišly na trh se zpožděním po vybavenějších autech. "Kdo fabii opravdu a cíleně chce, ten si ji zatím pořídí novou," konstatuje Peter Kolník. Je přesvědčen, že až se Škoda Fabia na trhu ojetin rozšíří a ustálí, bude určitě na ceně tratit méně než její zahraniční konkurenti. "Konkrétní výsledky průzkumu zatím nejsou k dispozici. Jedno je ale velmi pravděpodobné: pokles hodnoty na trhu ojetin bude u fabie větší, než bylo v Česku zvykem u Škody Felicia," doplňuje Peter Kolník.

Čeká se kombi a sedan

Nástup Škody Fabia na trh ojetin očekávají obchodníci nejdřív za půl roku, po letošní zimě. "Nebojím se o ni, bude se prodávat dobře," tuší Tomáš Pánek. "Lidem se líbí, má pěkný design a perfektní podvozek, technikou udělala obrovský krok kupředu. A jestli Škodě Fabii bude něco vadit, tak fakt, že se začíná považovat za dražší auto. Zatímco třeba ve Velké Británii či jinde v západní Evropě slouží ženám, kterým se tam velmi líbí, nebo jako druhý, či dokonce třetí vůz v rodině, tak v Česku většinou bude jediným a hlavním autem rodiny. Proto čekám, že tuzemský trh ojetin pro fabii v pravém slova smyslu dozraje až v době, kdy se na něj dostanou nejlevnější modely, ale také verze kombi a sedan."

Nový vůz má výhody

Nelze automaticky tvrdit, že vyšší cena Škody Fabia zvedne zájem o větší a luxusnější jetá auta. Nad těmi bude pořád vítězit nejen novostí, ale také nesrovnatelně menšími provozními náklady, pojištěním počínaje a náhradními díly konče. Důležitá je rovněž okolnost, že u staršího vozu nikdy nelze zcela vyloučit riziko, že je po závažné havárii, má na kontě víc kilometrů, než prodávající udává, měl špatnou péči, sloužil v nejtvrdších podmínkách, nebo je dokonce kradený... A navíc: na každé fabii se neprodělá stejně. "Nejmenší ztráty bude mít při prodeji jetého vozu ten, kdo koupí některou z nejobyčejnějších a nejlacinějších verzí v žádané červené či modré barvě," soudí Tomáš Pánek. A Peter Kolník potvrzuje: "Nejmenší prodělky vykáží kupci nových nejlevnějších fabií, případně fabií s dieselovými motory."

Felicia neumírá

Experti pražské společnosti Mobila Data zaznamenali, že s rozšířením prodeje nových fabií se na tuzemský trh ojetin dostal nepřehlédnutelný příděl zánovních, často jen rok či dva starých aut Škoda Felicia. "S prodělkem - v cenách pod 200 tisíc korun - je nabídli lidé, kteří se nadchli pro fabie," vysvětluje šéf firmy Peter Kolník. Tomáš Pánek z AAA Auto Praha však další výrazný pád cen felicií s nástupem fabií nečeká. "Když se vloni Škoda Fabia představila, klesly ceny felicií v průměru o osm procent, tedy zhruba o deset tisíc korun," říká. "Od té doby nic dramatického nepřišlo, neboť felicia neztratila svoje výhody. Už tak je relativně laciná, a hlavně - má ve srovnání s fabií levnější provoz." Ceny Škody Felicia 1.3 se podle předpokladů Tomáše Pánka budou v nejbližším období držet v těchto mezích - ročník 1994: 120 tisíc korun, 1995: 130 tisíc, 1996: 140 tisíc, 1997: 150 tisíc, 1998 nový model: 180 tisíc a rok výroby 2000: pod 200 000 korun. Bílá barva bývá o 5 tisíc až 10 tisíc korun lacinější, kombi o 10 tisíc až 20 tisíc dražší, motor 1.6 zvedá cenu o 10 až 20 tisíc a 1.9 D dokonce o 30 až 35 tisíc korun. Doplňky mohou být zhodnoceny až 10 tisíci korun.

Konkurenti Škody Fabia - nové vozy

Do 260 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 (44kw/60 k) za 259 400 Kč

vůz výkon kW/k cena

Daewoo Matiz 0.8 S 38/51 210 900
Škoda Felicia 1.3 40/54 219 900
Renault Twingo 1.2 43/60 231 900
Škoda Felicia 1.3 LXi 50/68 239 900
Škoda Felicia 1.3 kombi 40/54 259 900

Do 300 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 Classic (50 kW/68 k) za 279 900 Kč

Škoda Felicia 1.6 LX 55/75 279 900
Škoda Felicia 1.9 D LX 47/64 289 900
Fiat Punto 1.2 44/60 279 900
Peugeot 206 1.1 XR 44/60 284 900
Volkswagen Polo 1.0 37/50 288 200

Do 350 000 Kč - Škoda Fabia 1.9 SDI Classic (47 kW/64 k) za 339 900 Kč

Škoda Felicia 1.9 D kombi LX 47/64 329 900
Škoda Octavia 1.4 LX 44/60 336 900
Fiat Punto 1.9 D 44/60 349900
Peugeot 206 1.9 D XR 51/70 349 900
Toyota Yaris Linea Terra Base 1.0 50/68 304 700

Do 400 000 Kč - Škoda Fabia 1.4 16V Comfort (74 kW/101 k) za 379 900 Kč

Škoda Octavia 1.6 LX 55/75 354 900
Škoda Octavia 1.9 SDI LX 50/68 384 900
Volkswagen Polo 1.9 D 47/64 353 000
Renault Clio 1.9 D RT 47/65 354 900
Peugeot 206 1.4 XT 55/75 367 900

Do 500 000 Kč - Škoda Fabia 1.9 TDI Comfort (74 kW/101 k) za 414 900 Kč

Škoda Octavia 1.6 GLXi 74/101 409 900
Škoda Octavia 1.9 TDI GLX 66/90 444 900
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 74/101 449 900
Fiat Punto 1.9 JTD ELX 59/80 409 900
Peugeot 206 2.0 HDI XT 66/90 436 000

Pramen: MF DNES, dealeři jednotlivých značek

Konkurenti Škody Fabia - jeté vozy

Škoda Fabia v ceně do 260 000 Kč

vůz rok výroby cena (Kč)

Audi A4 1.6 1994 260 000
Fiat Brava 1.4 1999 260 000
Ford Mondeo 1.8 1996 260 000
Škoda Octavia 1.6 (75 k) 1997 250 000
Volkswagen Passat 1.8 1996 260 000

Škoda Fabia v ceně do 300 000 Kč

BMW 318 3 dv. 1996 300 000
Honda Accord 2.0 1997 290 000
Fiat Ulysse 1996 300 000
Mercedes C 180 1994 300 000
Škoda Octavia kombi 1.8 20V 1998 290 000

Škoda Fabia v ceně do 350 000 Kč

Audi A4 1.9 TDI 1996 350 000
Ford Scorpio 2.5 TD 1997 350 000
Chrysler Voyager 3.0 V6 1996 350 000
Škoda Octavia kombi 1.6 (100 k) 1999 349 000
Volkswagen Sharan 2.0 1996 350 000

Škoda Fabaia v ceně do 400 000 Kč

Ford Focus kombi 1.8 DI 1999 400 000
Mazda Xedos 9 2.5 V6 1997 400 000
Škoda Octavia 1.9 TDI (110 k) 1998 400 000
Toyota Camry 2.2 1998 390 000
Volkswagen Golf 1.9 TDI 1998 400 000

Škoda Fabia v ceně do 500 000 Kč

Audi A6 2.5 TDI 1997 480 000
BMW 740 1994 500 000
Chrysler Voyager 2.5 TD 1997 480 000
Škoda Octavia kombi 19 TDI SLX 1998 450 000
Renault Espace 2.0 1998 480 000

Pramen: MF DNES, AAA Auto Praha
Autor:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.