Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za deset let se bezpečnost automobilů zvýšila o 90 procent

  13:57aktualizováno  13:57
Riziko smrti při dopravní nehodě se za posledních deset až 15 let snížilo o 90 procent. K tomuto zjištění dospěl průzkum bezpečnosti osobních automobilů, jehož výsledky zveřejnila švédská pojišťovací společnost Folksam.

Podle výzkumu, který je založen na šetření skutečných nehod na švédských silnicích, nic nenasvědčuje tomu, že by se v příštích letech zvyšování bezpečnosti aut zastavilo.

"Kdyby si dnes všichni koupili nové auto patřící do třídy s nejvyšší bezpečností, počet osob usmrcených nebo tělesně postižených kvůli následkům dopravních nehod by se podle našich propočtů snížil o 30 procent," uvedl šéf výzkumného týmu Folksam Anders Kullgren.

Podkladem pro každoroční studii bylo 94.000 dopravních nehod z let 1994 až 2004. S ohledem na ně byla zkoumána bezpečnost 138 modelů osobních vozů. Na špici bezpečnosti se umístily modely SAAB 9-5 a 9-3, Volvo V 70 a S 70, Ford Mondeo, Audi A6 a Mitsubishi Carisma. Konkurence na špici bezpečnosti je vysoká a proti minulým létům se přiostřila.

Velká auta jsou podle Švédů stále o něco bezpečnější než vozy malé, avšak i tady jsou rozdíly stále menší. Především čtyři malé modely jsou považovány za velmi bezpečné, a to Hyundai Accent, Toyota Yaris, Ford Focus a Opel Astra. Úrovní bezpečnosti všechny konkurují vozům vyšší střední třídy. 

"V autě starém 20 let hrozí cestujícím desetkrát vyšší riziko než v novém voze. Moderní vozy a jejich bezpečnost mají zcela jinou konstrukci než kdysi, což platí především u malých aut," dodal Kullgren s poukazem zejména na airbagy a zlepšení bezpečnostních pásů.

I navzdory nižším rizikům však Kullgren nevěří, že by bezpečnostní vybavení aut někdy mohlo snížit riziko smrti na nulovou hranici. "Sama bezpečnost auta nikdy nestačí a neméně potřebný je i ohled na dopravní prostředí," uzavřel.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.