Za deset let se bezpečnost automobilů zvýšila o 90 procent

  13:57aktualizováno  13:57
Riziko smrti při dopravní nehodě se za posledních deset až 15 let snížilo o 90 procent. K tomuto zjištění dospěl průzkum bezpečnosti osobních automobilů, jehož výsledky zveřejnila švédská pojišťovací společnost Folksam.

Podle výzkumu, který je založen na šetření skutečných nehod na švédských silnicích, nic nenasvědčuje tomu, že by se v příštích letech zvyšování bezpečnosti aut zastavilo.

"Kdyby si dnes všichni koupili nové auto patřící do třídy s nejvyšší bezpečností, počet osob usmrcených nebo tělesně postižených kvůli následkům dopravních nehod by se podle našich propočtů snížil o 30 procent," uvedl šéf výzkumného týmu Folksam Anders Kullgren.

Podkladem pro každoroční studii bylo 94.000 dopravních nehod z let 1994 až 2004. S ohledem na ně byla zkoumána bezpečnost 138 modelů osobních vozů. Na špici bezpečnosti se umístily modely SAAB 9-5 a 9-3, Volvo V 70 a S 70, Ford Mondeo, Audi A6 a Mitsubishi Carisma. Konkurence na špici bezpečnosti je vysoká a proti minulým létům se přiostřila.

Velká auta jsou podle Švédů stále o něco bezpečnější než vozy malé, avšak i tady jsou rozdíly stále menší. Především čtyři malé modely jsou považovány za velmi bezpečné, a to Hyundai Accent, Toyota Yaris, Ford Focus a Opel Astra. Úrovní bezpečnosti všechny konkurují vozům vyšší střední třídy. 

"V autě starém 20 let hrozí cestujícím desetkrát vyšší riziko než v novém voze. Moderní vozy a jejich bezpečnost mají zcela jinou konstrukci než kdysi, což platí především u malých aut," dodal Kullgren s poukazem zejména na airbagy a zlepšení bezpečnostních pásů.

I navzdory nižším rizikům však Kullgren nevěří, že by bezpečnostní vybavení aut někdy mohlo snížit riziko smrti na nulovou hranici. "Sama bezpečnost auta nikdy nestačí a neméně potřebný je i ohled na dopravní prostředí," uzavřel.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

VW plánuje zvýšit výrobu elektromobilů v Německu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německý automobilový koncern Volkswagen možná rozšíří výrobu automobilů na elektrický pohon v Německu, aby vytížil své...

Najdete na iDNES.cz