Podle výzkumu, který je založen na šetření skutečných nehod na švédských silnicích, nic nenasvědčuje tomu, že by se v příštích letech zvyšování bezpečnosti aut zastavilo.
"Kdyby si dnes všichni koupili nové auto patřící do třídy s nejvyšší bezpečností, počet osob usmrcených nebo tělesně postižených kvůli následkům dopravních nehod by se podle našich propočtů snížil o 30 procent," uvedl šéf výzkumného týmu Folksam Anders Kullgren.
Podkladem pro každoroční studii bylo 94.000 dopravních nehod z let 1994 až 2004. S ohledem na ně byla zkoumána bezpečnost 138 modelů osobních vozů. Na špici bezpečnosti se umístily modely SAAB 9-5 a 9-3, Volvo V 70 a S 70, Ford Mondeo, Audi A6 a Mitsubishi Carisma. Konkurence na špici bezpečnosti je vysoká a proti minulým létům se přiostřila.
Velká auta jsou podle Švédů stále o něco bezpečnější než vozy malé, avšak i tady jsou rozdíly stále menší. Především čtyři malé modely jsou považovány za velmi bezpečné, a to Hyundai Accent, Toyota Yaris, Ford Focus a Opel Astra. Úrovní bezpečnosti všechny konkurují vozům vyšší střední třídy.
"V autě starém 20 let hrozí cestujícím desetkrát vyšší riziko než v novém voze. Moderní vozy a jejich bezpečnost mají zcela jinou konstrukci než kdysi, což platí především u malých aut," dodal Kullgren s poukazem zejména na airbagy a zlepšení bezpečnostních pásů.
I navzdory nižším rizikům však Kullgren nevěří, že by bezpečnostní vybavení aut někdy mohlo snížit riziko smrti na nulovou hranici. "Sama bezpečnost auta nikdy nestačí a neméně potřebný je i ohled na dopravní prostředí," uzavřel.