Za deset let se bezpečnost automobilů zvýšila o 90 procent

  • 48
Riziko smrti při dopravní nehodě se za posledních deset až 15 let snížilo o 90 procent. K tomuto zjištění dospěl průzkum bezpečnosti osobních automobilů, jehož výsledky zveřejnila švédská pojišťovací společnost Folksam.

Podle výzkumu, který je založen na šetření skutečných nehod na švédských silnicích, nic nenasvědčuje tomu, že by se v příštích letech zvyšování bezpečnosti aut zastavilo.

"Kdyby si dnes všichni koupili nové auto patřící do třídy s nejvyšší bezpečností, počet osob usmrcených nebo tělesně postižených kvůli následkům dopravních nehod by se podle našich propočtů snížil o 30 procent," uvedl šéf výzkumného týmu Folksam Anders Kullgren.

Podkladem pro každoroční studii bylo 94.000 dopravních nehod z let 1994 až 2004. S ohledem na ně byla zkoumána bezpečnost 138 modelů osobních vozů. Na špici bezpečnosti se umístily modely SAAB 9-5 a 9-3, Volvo V 70 a S 70, Ford Mondeo, Audi A6 a Mitsubishi Carisma. Konkurence na špici bezpečnosti je vysoká a proti minulým létům se přiostřila.

Velká auta jsou podle Švédů stále o něco bezpečnější než vozy malé, avšak i tady jsou rozdíly stále menší. Především čtyři malé modely jsou považovány za velmi bezpečné, a to Hyundai Accent, Toyota Yaris, Ford Focus a Opel Astra. Úrovní bezpečnosti všechny konkurují vozům vyšší střední třídy. 

"V autě starém 20 let hrozí cestujícím desetkrát vyšší riziko než v novém voze. Moderní vozy a jejich bezpečnost mají zcela jinou konstrukci než kdysi, což platí především u malých aut," dodal Kullgren s poukazem zejména na airbagy a zlepšení bezpečnostních pásů.

I navzdory nižším rizikům však Kullgren nevěří, že by bezpečnostní vybavení aut někdy mohlo snížit riziko smrti na nulovou hranici. "Sama bezpečnost auta nikdy nestačí a neméně potřebný je i ohled na dopravní prostředí," uzavřel.