Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za dopravní přestupek nevyřešený do roka se neplatí

  18:29aktualizováno  18:29
Trojice dopravních policistů čeká, zastavovací terče zastrčené v podpaží. O tři sta metrů dál padne na semaforu zelená a potenciální přestupci akcelerují. Někteří příliš. Zelenou vlnou na příštích světlech projíždějí - platí tu jako v každém městě padesátka rychlostí přes sedmdesát kilometrů v hodině. A v červeném favoritu, ukrytém za přístřeškem autobusové zastávky, zvedá k ústům policistka vysílačku: "Modrá felicie AHY.. sedmdesát tři!"

Pokuta není pro každého stejná
Zasalutování. "Dobrý den, pane řidiči, dopustil jste se..." spouští úřední frázi nejklidnějším možným hlasem praporčík Jiří Machač. Na vyřešení tohoto přestupku se nepotřebuje radit ani nijak zvlášť situaci zvažovat: běžné auto, slušný člověk za volantem, který i opětoval pozdrav ­ pokuta činí tři sta korun, zaplacených na místě.


Sazebník pokut je orientační, ale stále platí
Ve snaze objektivizovat určování výše pokut za dopravní přestupky přišlo policejní prezidium v roce 1995 se sazebníkem pokut. Už v okamžiku vydání byl však označen pouze jako doporučený. Měl být policistům vodítkem, nápovědou. Záhy se ovšem ukázalo, že policisté vzali zmíněný materiál jako předpis a stanovovali pokuty právě podle něj. Na to policejní prezidium reagovalo důrazným upozorněním na "nezávaznost" sazebníku. Teprve pak ho dopravní policisté odložili a stanovují výši postihu sami. Nicméně policejní prezidium tvrdí, že sazebník pokut je stále v platnosti. (peo)

Téměř zároveň komanduje vysílačka k zastavení další auto, snad desetiletý opel. Za volantem dvaadvacetiletá studentka. Zastavuje dost daleko za trojicí policistů. Automaticky se za mladým úsměvem rozbíhá nejmladší člen hlídky. A zatímco běžná doba na vyřešení přestupku je tři čtyři minuty, mladý policista se vrací po dvanácti, možná patnácti minutách. S úsměvem.

Projednáno na místě - domluvou, k ohrožení přece nedošlo. A studentka na rozhazování peněz za pokuty nemá... Třetí vůz je stříbrně metalizovaný nový turbodiesel se sebevědomým pánem. Dvakrát se důkladně přeptal, kolik mu naměřili, poznamenal, že ho policie zdržuje, poradil, kde by raději měli policisté hlídat, k přestupku se nevyjádřil. Nezaplatil, nechal si vypsat složenku a jako tečku místo "Na shledanou" si demonstrativně poznamenal číslo policistova odznaku. Naměřili mu víc než osmdesátku, dostal plnou sazbu.

Sazebník není dogma
"Sazebník pokut existuje, je ale jenom doporučený a je vždycky na policistovi, jak

Je dobré vědět o přestupcích
* Pokutu za menší dopravní nehodu je lepší zaplatit na místě ­ policista může uložit postih maximálně ve výši pěti tisíc a nemůže zadržet řidičský průkaz. Opravné řízení s vyšším se už konat nemůže.
* Vždy se vyplatí hovořit s policistou o tom, co k přestupku vedlo, samozřejmě ve slušnosti.
* Velký efekt má projevená lítost.
* Pokud se vám pokuta zdá opravdu přemrštěna, neplaťte. Rozhodnutí "Nezaplatím!" automaticky přenáší řešení deliktu z ulice na úřad. Ale potom pozor na vyšší stropy pokut.
* Pokud přestupek není projednán ve správním řízení do roku od spáchání, je promlčen.
* Radary jsou nastavovány k zachycení překročení rychlosti zhruba o 20 kilometrů v hodině.
* Není dobré předvádět policistovi, že na výplatní pásce máte vyšší cifru než on.
* U stacionárních radarů s fotoautomatem se nevyplácí spoléhat na to, že v nich dochází film. Obrázky jsou ukládány na optický disk, který pobere čtyři tisíce záběrů.
* Policie neměří rychlost v hustém dešti nebo ve velmi silném provozu. (peo)

konkrétní přestupek přímo na místě vyhodnotí," vysvětluje ve svistu aut praporčík Jiří Machač. "Závazné pro sazby pokut jsou jenom horní hranice. Máme vlastně jenom strop, pod ním je to celé na nás." A plně svých možností využívá. Nemyslí si však, že by hrozila policejní zvůle. I když policistům, kteří jsou pověřeni vybíráním pokut za rychlou jízdu, se v policejní mluvě ­ oficiálně ­ říká likvidační skupina.

Nehodu uzavřít na místě
Právník specializovaný na karamboly v dopravě Michal Dlabola ukazuje v mladé tváři široký úspěšný úsměv: "To, co se od letošního prvního ledna nevyřídí jako přestupek přímo na ulici, musí postoupit policie okresnímu úřadu, v Praze magistrátu."Oproti pár minutám někde u krajnice má řádné přestupkové správní řízení od spáchání deliktu skluz.

"Znám třeba případ, který se jako přestupek udál loni v září a k prvnímu projednání jsme byli pozváni letos v červenci. Připomínám, že pokud není přestupek projednán do roka od spáchání, zaniká odpovědnost. Jako by přestupek nebyl, nelze už uložit žádný postih," pokračuje Michal Dlabola.

Zároveň však upozorňuje, že zdráhat se zaplatit pokutu přímo na ulici nemusí automaticky znamenat výhru: "Zatímco policista může za menší prohřešek uložit pokutu do tisíce, u závažnějšího do dvou tisíc a za zavinění nehody do pěti tisíc korun, při správním projednávání jsou hranice vyšší ­ 2000, 3000 a 7000 tisíc korun.

Jedno doporučení je však naprosto jednoznačnés: protože policie na místě dopravní nehody už nemůže zadržovat řidičské průkazy, je radno v případě opravdu neoddiskutovatelné viny přimět příslušníka k vyřešení události na místě pokutou a ihned zaplatit. V této fázi šetření nehody totiž ještě nehrozí odebrání řidičského oprávnění, a navíc jednou vyřešený přestupek už nelze znovu vyšetřovat a postih měnit.

Na alkohol sazebník nepamatuje
Výše pokuty za řízení salkoholem v krvi v sazebníku nebylo, není a nikdy nebude. A přeci se takové pokuty vybírají. Ovšem zásadně bez bloků... a beze svědků! Nejeden řidič, který byl s alkoholem za volantem přistižen, totiž mluví o ochotě policistů přijmout peníze, za což povolí provinilci auto  ponechat na místě a odejít, aniž by jeho přestupek hlásili.

Nahlásit v tom případě nelze ani přijatou pokutu. Ta se liší výhradně podle solventnosti pachatele. Jeden z takto přistižených a vykoupených lidí je spolumajitel reklamní agentury, který z obav ze stíhání pro poskytnutí úplatku nechce zveřejnit své jméno. Situaci popisuje: "Zastavili mě v centru města červenou baterkou krátce po půlnoci. Byla to dvoučlenná pěší hlídka. Nechtěli ani doklady, jen mi podali balonek.

Měl jsem za celý večer dvě irská piva a bohatou večeři, takže jsem měl zato, že hladina alkoholu bude naprosto minimální. Přeci jen ale detekční trubička měla trochu zelený nádech a hned to začalo. Nejprve byli oba velmi komisní a hrozili mi odebráním řidičáku. Když jsem se zeptal na možnost pokuty, jeden z nich beze slova okamžitě odešel. Druhý se bez obalu zeptal, kolik mám u sebe. Měl jsem šest tisíc korun a ihned jsem mu je dal.

Policista si peníze vzal, i když přitom koukal na můj vůz Nissan Maxima a kroutil hlavou se slovy, že prý je na mě příliš hodný. Hned nato jsem auto zamknul - zastavili mě na místě, kde se běžně parkuje - a odešel jsem shánět taxi. Až ráno jsem si uvědomil, že to vlastně nebyla dopravní hlídka. Moji známí mi přesto gratulovali, neboť někteří zaplatili deset tisíc i dvanáct tisíc korun za totéž.

Diskutovat o pokutě? Určitě ano!
"Tak si ukážeme jeden případ za všechny," říká vedoucí skupiny přestupkové agendy na dopravní policii Vladimír Šesták a v počítači namátkou klikne na jeden spolehlivě zjištěný dopravní přestupek.
Je to snímek zradaru sfotoautomatem, který zachytil světlou Škodu Octavia s pražskou značkou a s údaji: 30. srpna 2001, 18.24 hodin, rychlost 106 kilometrů v hodině. Teď je na Vladimíru Šestákovi, aby zjistil majitele vozu, pozval ho k projednání přestupku a stanovil pokutu.

"Beru v úvahu, co to bylo za den v týdnu, jaký byl asi provoz, jaké počasí, jak moc tenhle řidič mohl někoho ohrozit, a pak také uvidím, až přijde, co je to vlastně za člověka," říká. "Podle zákona mu mohu dát až dva tisíce korun pokuty. Musím ale brát ohled na sociální postavení přestupce. Nemajetného budou bolet i dvě tři stovky. Dobře situovaný by si takového postihu ani nevšiml. Pak by postih neměl řekněme výchovný efekt." Každá pokuta prý bolí, ale nejúčinnější je ta, která přijde okamžitě po prohřešku.

Nicméně to u stálých radarů nelze, proto právě v tomhle konkrétním případě nahradí policistu v ulicích policista v kanceláři. "Když mám pokutovat někoho za 106 kilometrů v hodině na sedmdesátce a on přijde a řekne: No vždyť se toho tolik nestalo, zvedne se mi samozřejmě tlak. A takový řidič je na nejlepší cestě přimět mě k tomu, abych využil plné rozpětí, které mi umožňuje zákon. Ale když přijde někdo, kdo poví, že ho to mrzí, normálně že to nedělá, ale tentokrát spěchal, tak se na něj dívám docela jinak.

Každý přece může udělat chybu," přibližuje mechanismus stanovování výše postihu za rychlost Vladimír Šesták. Jenže ne všechny přestupky jsou tak jasné ve své většině jako právě překročená rychlost. Zatímco lidé z přestupkové agendy vyřídí takový prohřešek proti rychlostnímu limitu za pár minut, bývá naopak třeba špatné parkování předmětem i dvacetiminutové rozpravy. A má cenu diskutovat s policistou při vyměřování pokuty? "Určitě ano," odpovídá Vladimír Šesták.


Rozhovor s ředitelem dopravní policie Zdeňkem Bambasem: Postihů proti loňsku nepřibylo

Kolik přestupků letos řešila dopravní policie?
V první polovině roku dopravní policisté v blokovém řízení projednali 523 200 přestupků. Z toho se ve 43 980 případech jednalo o dopravní nehodu, v 590 případech o požití alkoholu. Celkem 118 269 přestupků oznámili k dalšímu řešení správnímu orgánu - šlo o 26 505 nehod a 5655 případů alkoholu.
Kolik jste za stejné období vybrali na blokových pokutách? Více, nebo méně ve srovnání spředchozím rokem?
Sumu nemám v tomto okamžiku k dispozici, ale řádově je to stejně jako vloni.
Jaké máte zkušenosti s předáváním přestupků k dořešení okresním úřadům?
Předávání není problém. Informace o tom, jak s těmito přestupky úřady nakládají, jsou velmi špatné. Ale oficiálně to neznám, ministerstvo dopravy žádnou statistiku například o počtu vyslovených zákazů řízení zatím nezveřejnilo.
Existuje směrnice nebo instrukce pro policisty, jak mají postupovat při řešení přestupku na místě?
Ano.
Mají policisté k dispozici sazebník pokut - tak aby v celé zemi byly postihy za podobné přestupky zhruba stejné?
Ano. Sazebník je ale orientační, nezávazný.
Nesnížila se efektivita působení policistů, když motoristům už nehrozí odebrání řidičského průkazu na místě?
Domnívám se, že ano. Objektivně to ale nelze zatím doložit, na to bude potřeba několik let.

S  A  Z  E  B  N  Í  K    P  O  K  U  T

OBECNÉ PŘESTUPKY (POKUTY V KČ):

Jízda s motorovým vozidlem, které nesplňuje stanovené podmínky. 1000
Náhlé snížení rychlosti jízdy anebo náhlé zastavení, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu. 300
Vyhazování předmětů z vozidla a obtěžování účastníků silničního provozu ve stanovených případech. 300
Jízda na motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí převyšující 40 km/hod. bez ochranné přilby ve stanovených případech. 200
Nepřipoutání osob bezpečnostními pásy za jízdy. 100
Porušení povinnosti provozovatele nepřikázat ani nedovolit, aby bylo k jízdě užito vozidlo, když vozidlo nebo náklad nesplňují stanovené podmínky. 1000
Svěření řízení vozidla provozovatelem osobě, která nesplňuje podmínky §4. 1000
Řízení motorového vozidla osobou, která k tomu nemá předepsané oprávnění, nebo předání řízení motorového vozidla takovéto osobě. 1000


RYCHLOST JÍZDY (POKTY V KČ):

Překročení limitu rychlosti:
a) stanoveného dopravní značkou "nejvyšší dovolená rychlost"

o více než 10 km/hod. 300
o více než 20 km/hod. 1000
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu 2000

b) 50 km/hod. v obci

o více než 10 km/hod. 300
o více než 20 km/hod. 1000
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu 2000


c) 30 km/hod. při přejíždění železničního přejezdu nebo 50 km/hod. když svítí přerušované bílé světlo

o více než 10 km/hod. 300
o více než 20 km/hod. 500


d) 60 km/hod. při vlečení motorového vozidla

o více než 10 km/hod. 500
o více než 20 km/hod. 1000


Nepřizpůsobení rychlosti jízdy vlastním schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám atd., jež má za následek dopravní nehodu nebo vyvolá stav, kdy takový následek bezprostředně hrozí 2000

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti

o více než 10 km/hod. 300
o více než 20 km/hod. 1000
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu 2000



PŘEDNOST V JÍZDĚ (POKUTY V KČ):

Nedání přednosti v jízdě s ohrožením účastníka silničního provozu:

a) protijedoucímu vozidlu nebo neuposlechnutí dopravní značky "Přednost protijedoucích vozidel" 2000
b) při odbočování vlevo 2000
c) odbočující tramvaji 2000
d) podle příkazu DZ "Dej přednost v jízdě" podle příkazu DZ "Stůj, dej přednost v jízdě" 2000
e) vozidlům přijíždějícím zprava 2000
f) při vyjíždění z místa ležícího mimo silnici na silnici 2000
g) při vjíždění na dálnici a vyjíždění z dálnice 2000


POVINNOSTI ŘIDIČE NEOHROZIT NEBO NEOMEZIT (POKUTY V KČ):

Ohrožení řidiče:

a) při přejíždění do jiného jízdního pruhu 2000
b) vzadu jedoucího vozidla nebo jiného účastníka 1000
c) vzadu jedoucího řidiče při předjíždění 2000
d) vzadu jedoucího řidiče při odbočování 2000
e) při zastavení nebo stání na místech, kde by tím byla ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu. 1000
f) nesprávně umístěným a upevněným nákladem 2000

Omezení řidiče:

a) protijedoucího vozidla při objíždění 500
b) protijedoucího vozidla při předjíždění 1000
c) omezení vozidla, před které se předjíždějící řidič zařazuje 500


OHROŽENÍ OSTATNÍCH ÚČASTNÍKŮ PROVOZU (POKUTY V KČ):

Chodců:

a) přecházejících po přechodu anebo po silnici, na kterou odbočuje 2000
b) při odbočování na křižovatce 2000
c) cestujících ve vozidlech veřejné hromadné dopravy, osob vystupujících nebo nastupujících na zastávce bez nástupního ostrůvku 2000

SMĚR JÍZDY A JÍZDA V JÍZDNÍCH PRUZÍCH:

Jízda po nesprávné straně vozovky:

a) v nepřehledných anebo jinak nebezpečených místech, zejména v nepřehledných zatáčkách a před vrcholem stoupání 1000
b) v ostatních případech 300
c) s ohrožením účastníka silničního provozu 2000
Jízda v nesprávném jízdním pruhu 300
Zakázaná jízda podél nástupního nebo ochranného ostrůvku 800
 Jízda jiným směrem, než je přikázáno dopravními značkami 500


PŘEDJÍŽDĚNÍ:

Předjíždění v případě, když se řidič nemůže bezpečně zařadit před vozidlo anebo vozidla, která předjíždí 2000
Předjíždění vozidla vlevo, které dává znamená o změně směru jízdy vlevo. 1000
Zakázané předjíždění na křižovatce a na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před nimi 500
Předjíždění bez dostatečného rozhledu (nepřehledná zatáčka, nepřehledný vrchol stoupání apod.) 1000
Předjíždění v místech, kde je zakázáno dopravní značkou 1000
Ohrožení jiného účastníka silničního provozu při předjíždění 2000


ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA PŘES KŘIŽOVATKU:

Nesprávné nebo opožděné zařazení před odbočením 300
Vědomé vjetí do křižovatky, když mu situace nedovoluje pokračovat v jízdě za křižovatkou 500
Nezastavení na příkaz dopravní značky "Stůj dej přednost v jízdě" 300
Odbočení na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou 500


OTÁČENÍ A COUVÁNÍ:

Otáčení a couvání tam, kde je to zakázáno, anebo nerespektování dopravní značky 500
Zakázané otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás dálnice 1000
Ohrožení účastníka silničního provozu nedovoleným otáčením a couváním 2000

ZASTAVENÍ A STÁNÍ:

Zakázané zastavení a stání:

a) v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání, na něm a za ním, na žel. přejezdu, v tunelu a ve vzdálenosti kratší než 15 m před nimi a za nimi 1000
b) na přechodech pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi 300
c) na dálnici jinde než na místech označených dopravní značkou "Parkoviště" 500
d) na silnicích I. tř. a za snížené viditelnosti i na ostatních komunikacích mimo obce, s výjimkou účelových komunikací 500
Nedovolené zastavení nebo stání vlevo ve směru jízdy (s výjimkou jednosměrných komunikací) 500

Nepoužití anebo nesprávné umístění výstražného trojúhelníku při nouzovém stání

a) na dálnicích 300
b) ostatních komunikacích 200
Zastavení na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou, stání na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou 700
Nezabezpečení opuštěného vozidla 200
Zakázané zastavení na přechodu pro chodce, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu 300

ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY:

Zakázané vjetí na železniční přejezd 1000
v případě pohrožení 2000

ZNAMENÍ O ZMĚNĚ SMĚRU JÍZDY a výstražná znamení:

Nedání včas a zřetelně znamení o změně směru jízdy

a) při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého 300
b) při předjíždění 300
c) při objíždění 300
Neodůvodněné dávání výstražných znamení anebo neuposlechnutí dopravní značky 500


OSVĚTLENÍ VOZIDEL:

Jízda za snížené viditelnosti bez rozsvícení stanoveného osvětlení anebo jízda jen s obrysovými světly 500
Neoprávněné užití světel do mlhy 500
Neužití určeného osvětlení při vlečení mot. vozidel 500

OSTATNÍ POVINNOSTI ŘIDIČŮ, případně jiných osob a organizací:

Porušení předpisů pro vlečení vozidel. 500
Porušení zákazu jízdy na určených silnicích a dálnicích řidiči určených vozidel v určené době. 4000
Nesplnění povinnosti při dopravní nehodě (s výjimkou požití alkoholu). 1000
Porušení ustanovení o hromadné dopravě osob na ložné ploše nákladního automobilu nebo přívěsu traktoru. 1000
Neočištění vozidel vjíždějících na silnici. 500
Nesplnění povinnosti opustit dálnici na nejbližším výjezdu při závadě vozidla anebo nákladu, který znemožňuje dosáhnout na rovině rychlosti nejméně 50 km/hod. a při vlečení motorového vozidla. 800

OSTATNÍ ÚČASTNÍCI SILNIČNÍHO PROVOZU:

Chůze po nesprávné straně vozovky 50
Vstup do vozovky na signál nebo pokyn příslušníka "Stůj" 100
Nedodržení podmínek stanovených pro jízdu na jízdním kole 200


Přecházení mimo přechod v blízkosti:

- křižovatky s řízeným provozem 100
- přechodu pro chodce 100
- nadchodu nebo podchodu 100



DOPRAVNÍ ZNAČKY a zařízení, světelné signály a pokyny policistů:

Dopravní značky a zařízení světelné signály a pokyny policistů:

Nedovolená jízda na červené nebo žluté světlo, anebo jízda na znamení "Stůj" anebo "Pozor" které dává policista při řízení dopravy 1000
V případě ohrožení účastníka silničního provozu 2000
Nepokračování ve směru zelené šipky nebo šipky světelného signálu 300
Neuposlechnutí pokynu policisty při řízení provozu 1000
Neuposlechnutí pokynů a výzev policisty 1000
Nerespektování dopravní značky B2. 1000
V případě ohrožení účastníka silničního provozu. 200


Neuposlechnutí dopravních značek:

a) vjezdu na místa, kam je vjezd zakázán dopravními značkami 800
b) porušení jiného zákazu dopravní značkou "Jiný zákaz" 500
Autor:




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.