Pokuta není pro každého stejná
Zasalutování. "Dobrý den, pane řidiči, dopustil jste se..." spouští úřední frázi nejklidnějším možným hlasem praporčík Jiří Machač. Na vyřešení tohoto přestupku se nepotřebuje radit ani nijak zvlášť situaci zvažovat: běžné auto, slušný člověk za volantem, který i opětoval pozdrav pokuta činí tři sta korun, zaplacených na místě.
|
Projednáno na místě - domluvou, k ohrožení přece nedošlo. A studentka na rozhazování peněz za pokuty nemá... Třetí vůz je stříbrně metalizovaný nový turbodiesel se sebevědomým pánem. Dvakrát se důkladně přeptal, kolik mu naměřili, poznamenal, že ho policie zdržuje, poradil, kde by raději měli policisté hlídat, k přestupku se nevyjádřil. Nezaplatil, nechal si vypsat složenku a jako tečku místo "Na shledanou" si demonstrativně poznamenal číslo policistova odznaku. Naměřili mu víc než osmdesátku, dostal plnou sazbu.
Sazebník není dogma
"Sazebník pokut existuje, je ale jenom doporučený a je vždycky na policistovi, jak
Je dobré vědět o přestupcích |
Nehodu uzavřít na místě
Právník specializovaný na karamboly v dopravě Michal Dlabola ukazuje v mladé tváři široký úspěšný úsměv: "To, co se od letošního prvního ledna nevyřídí jako přestupek přímo na ulici, musí postoupit policie okresnímu úřadu, v Praze magistrátu."Oproti pár minutám někde u krajnice má řádné přestupkové správní řízení od spáchání deliktu skluz.
"Znám třeba případ, který se jako přestupek udál loni v září a k prvnímu projednání jsme byli pozváni letos v červenci. Připomínám, že pokud není přestupek projednán do roka od spáchání, zaniká odpovědnost. Jako by přestupek nebyl, nelze už uložit žádný postih," pokračuje Michal Dlabola.
Zároveň však upozorňuje, že zdráhat se zaplatit pokutu přímo na ulici nemusí automaticky znamenat výhru: "Zatímco policista může za menší prohřešek uložit pokutu do tisíce, u závažnějšího do dvou tisíc a za zavinění nehody do pěti tisíc korun, při správním projednávání jsou hranice vyšší 2000, 3000 a 7000 tisíc korun.
Jedno doporučení je však naprosto jednoznačnés: protože policie na místě dopravní nehody už nemůže zadržovat řidičské průkazy, je radno v případě opravdu neoddiskutovatelné viny přimět příslušníka k vyřešení události na místě pokutou a ihned zaplatit. V této fázi šetření nehody totiž ještě nehrozí odebrání řidičského oprávnění, a navíc jednou vyřešený přestupek už nelze znovu vyšetřovat a postih měnit.
Na alkohol sazebník nepamatuje
Výše pokuty za řízení salkoholem v krvi v sazebníku nebylo, není a nikdy nebude. A přeci se takové pokuty vybírají. Ovšem zásadně bez bloků... a beze svědků! Nejeden řidič, který byl s alkoholem za volantem přistižen, totiž mluví o ochotě policistů přijmout peníze, za což povolí provinilci auto ponechat na místě a odejít, aniž by jeho přestupek hlásili.
Nahlásit v tom případě nelze ani přijatou pokutu. Ta se liší výhradně podle solventnosti pachatele. Jeden z takto přistižených a vykoupených lidí je spolumajitel reklamní agentury, který z obav ze stíhání pro poskytnutí úplatku nechce zveřejnit své jméno. Situaci popisuje: "Zastavili mě v centru města červenou baterkou krátce po půlnoci. Byla to dvoučlenná pěší hlídka. Nechtěli ani doklady, jen mi podali balonek.
Měl jsem za celý večer dvě irská piva a bohatou večeři, takže jsem měl zato, že hladina alkoholu bude naprosto minimální. Přeci jen ale detekční trubička měla trochu zelený nádech a hned to začalo. Nejprve byli oba velmi komisní a hrozili mi odebráním řidičáku. Když jsem se zeptal na možnost pokuty, jeden z nich beze slova okamžitě odešel. Druhý se bez obalu zeptal, kolik mám u sebe. Měl jsem šest tisíc korun a ihned jsem mu je dal.
Policista si peníze vzal, i když přitom koukal na můj vůz Nissan Maxima a kroutil hlavou se slovy, že prý je na mě příliš hodný. Hned nato jsem auto zamknul - zastavili mě na místě, kde se běžně parkuje - a odešel jsem shánět taxi. Až ráno jsem si uvědomil, že to vlastně nebyla dopravní hlídka. Moji známí mi přesto gratulovali, neboť někteří zaplatili deset tisíc i dvanáct tisíc korun za totéž.
Diskutovat o pokutě? Určitě ano!
"Tak si ukážeme jeden případ za všechny," říká vedoucí skupiny přestupkové agendy na dopravní policii Vladimír Šesták a v počítači namátkou klikne na jeden spolehlivě zjištěný dopravní přestupek.
Je to snímek zradaru sfotoautomatem, který zachytil světlou Škodu Octavia s pražskou značkou a s údaji: 30. srpna 2001, 18.24 hodin, rychlost 106 kilometrů v hodině. Teď je na Vladimíru Šestákovi, aby zjistil majitele vozu, pozval ho k projednání přestupku a stanovil pokutu.
"Beru v úvahu, co to bylo za den v týdnu, jaký byl asi provoz, jaké počasí, jak moc tenhle řidič mohl někoho ohrozit, a pak také uvidím, až přijde, co je to vlastně za člověka," říká. "Podle zákona mu mohu dát až dva tisíce korun pokuty. Musím ale brát ohled na sociální postavení přestupce. Nemajetného budou bolet i dvě tři stovky. Dobře situovaný by si takového postihu ani nevšiml. Pak by postih neměl řekněme výchovný efekt." Každá pokuta prý bolí, ale nejúčinnější je ta, která přijde okamžitě po prohřešku.
Nicméně to u stálých radarů nelze, proto právě v tomhle konkrétním případě nahradí policistu v ulicích policista v kanceláři. "Když mám pokutovat někoho za 106 kilometrů v hodině na sedmdesátce a on přijde a řekne: No vždyť se toho tolik nestalo, zvedne se mi samozřejmě tlak. A takový řidič je na nejlepší cestě přimět mě k tomu, abych využil plné rozpětí, které mi umožňuje zákon. Ale když přijde někdo, kdo poví, že ho to mrzí, normálně že to nedělá, ale tentokrát spěchal, tak se na něj dívám docela jinak.
Každý přece může udělat chybu," přibližuje mechanismus stanovování výše postihu za rychlost Vladimír Šesták. Jenže ne všechny přestupky jsou tak jasné ve své většině jako právě překročená rychlost. Zatímco lidé z přestupkové agendy vyřídí takový prohřešek proti rychlostnímu limitu za pár minut, bývá naopak třeba špatné parkování předmětem i dvacetiminutové rozpravy. A má cenu diskutovat s policistou při vyměřování pokuty? "Určitě ano," odpovídá Vladimír Šesták.
Rozhovor s ředitelem dopravní policie Zdeňkem Bambasem: Postihů proti loňsku nepřibylo
Kolik přestupků letos řešila dopravní policie?
V první polovině roku dopravní policisté v blokovém řízení projednali 523 200 přestupků. Z toho se ve 43 980 případech jednalo o dopravní nehodu, v 590 případech o požití alkoholu. Celkem 118 269 přestupků oznámili k dalšímu řešení správnímu orgánu - šlo o 26 505 nehod a 5655 případů alkoholu.
Kolik jste za stejné období vybrali na blokových pokutách? Více, nebo méně ve srovnání spředchozím rokem?
Sumu nemám v tomto okamžiku k dispozici, ale řádově je to stejně jako vloni.
Jaké máte zkušenosti s předáváním přestupků k dořešení okresním úřadům?
Předávání není problém. Informace o tom, jak s těmito přestupky úřady nakládají, jsou velmi špatné. Ale oficiálně to neznám, ministerstvo dopravy žádnou statistiku například o počtu vyslovených zákazů řízení zatím nezveřejnilo.
Existuje směrnice nebo instrukce pro policisty, jak mají postupovat při řešení přestupku na místě?
Ano.
Mají policisté k dispozici sazebník pokut - tak aby v celé zemi byly postihy za podobné přestupky zhruba stejné?
Ano. Sazebník je ale orientační, nezávazný.
Nesnížila se efektivita působení policistů, když motoristům už nehrozí odebrání řidičského průkazu na místě?
Domnívám se, že ano. Objektivně to ale nelze zatím doložit, na to bude potřeba několik let.
S A Z E B N Í K P O K U T
OBECNÉ PŘESTUPKY (POKUTY V KČ):
Jízda s motorovým vozidlem, které nesplňuje stanovené podmínky. | 1000 |
Náhlé snížení rychlosti jízdy anebo náhlé zastavení, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu. | 300 |
Vyhazování předmětů z vozidla a obtěžování účastníků silničního provozu ve stanovených případech. | 300 |
Jízda na motocyklu s nejvyšší povolenou rychlostí převyšující 40 km/hod. bez ochranné přilby ve stanovených případech. | 200 |
Nepřipoutání osob bezpečnostními pásy za jízdy. | 100 |
Porušení povinnosti provozovatele nepřikázat ani nedovolit, aby bylo k jízdě užito vozidlo, když vozidlo nebo náklad nesplňují stanovené podmínky. | 1000 |
Svěření řízení vozidla provozovatelem osobě, která nesplňuje podmínky §4. | 1000 |
Řízení motorového vozidla osobou, která k tomu nemá předepsané oprávnění, nebo předání řízení motorového vozidla takovéto osobě. | 1000 |
RYCHLOST JÍZDY (POKTY V KČ):
Překročení limitu rychlosti:
a) stanoveného dopravní značkou "nejvyšší dovolená rychlost"
o více než 10 km/hod. | 300 |
o více než 20 km/hod. | 1000 |
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu | 2000 |
b) 50 km/hod. v obci
o více než 10 km/hod. | 300 |
o více než 20 km/hod. | 1000 |
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu | 2000 |
c) 30 km/hod. při přejíždění železničního přejezdu nebo 50 km/hod. když svítí přerušované bílé světlo
o více než 10 km/hod. | 300 |
o více než 20 km/hod. | 500 |
d) 60 km/hod. při vlečení motorového vozidla
o více než 10 km/hod. | 500 |
o více než 20 km/hod. | 1000 |
Nepřizpůsobení rychlosti jízdy vlastním schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, povětrnostním podmínkám atd., jež má za následek dopravní nehodu nebo vyvolá stav, kdy takový následek bezprostředně hrozí | 2000 |
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti
o více než 10 km/hod. | 300 |
o více než 20 km/hod. | 1000 |
o více než 30 km/hod. při ohrožení účastníka silničního provozu | 2000 |
PŘEDNOST V JÍZDĚ (POKUTY V KČ):
Nedání přednosti v jízdě s ohrožením účastníka silničního provozu:
a) protijedoucímu vozidlu nebo neuposlechnutí dopravní značky "Přednost protijedoucích vozidel" | 2000 |
b) při odbočování vlevo | 2000 |
c) odbočující tramvaji | 2000 |
d) podle příkazu DZ "Dej přednost v jízdě" podle příkazu DZ "Stůj, dej přednost v jízdě" | 2000 |
e) vozidlům přijíždějícím zprava | 2000 |
f) při vyjíždění z místa ležícího mimo silnici na silnici | 2000 |
g) při vjíždění na dálnici a vyjíždění z dálnice | 2000 |
POVINNOSTI ŘIDIČE NEOHROZIT NEBO NEOMEZIT (POKUTY V KČ):
Ohrožení řidiče:
a) při přejíždění do jiného jízdního pruhu | 2000 |
b) vzadu jedoucího vozidla nebo jiného účastníka | 1000 |
c) vzadu jedoucího řidiče při předjíždění | 2000 |
d) vzadu jedoucího řidiče při odbočování | 2000 |
e) při zastavení nebo stání na místech, kde by tím byla ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu. | 1000 |
f) nesprávně umístěným a upevněným nákladem | 2000 |
Omezení řidiče:
a) protijedoucího vozidla při objíždění | 500 |
b) protijedoucího vozidla při předjíždění | 1000 |
c) omezení vozidla, před které se předjíždějící řidič zařazuje | 500 |
OHROŽENÍ OSTATNÍCH ÚČASTNÍKŮ PROVOZU (POKUTY V KČ):
Chodců:
a) přecházejících po přechodu anebo po silnici, na kterou odbočuje | 2000 |
b) při odbočování na křižovatce | 2000 |
c) cestujících ve vozidlech veřejné hromadné dopravy, osob vystupujících nebo nastupujících na zastávce bez nástupního ostrůvku | 2000 |
SMĚR JÍZDY A JÍZDA V JÍZDNÍCH PRUZÍCH:
Jízda po nesprávné straně vozovky:
a) v nepřehledných anebo jinak nebezpečených místech, zejména v nepřehledných zatáčkách a před vrcholem stoupání | 1000 |
b) v ostatních případech | 300 |
c) s ohrožením účastníka silničního provozu | 2000 |
Jízda v nesprávném jízdním pruhu | 300 |
Zakázaná jízda podél nástupního nebo ochranného ostrůvku | 800 |
Jízda jiným směrem, než je přikázáno dopravními značkami | 500 |
PŘEDJÍŽDĚNÍ:
Předjíždění v případě, když se řidič nemůže bezpečně zařadit před vozidlo anebo vozidla, která předjíždí | 2000 |
Předjíždění vozidla vlevo, které dává znamená o změně směru jízdy vlevo. | 1000 |
Zakázané předjíždění na křižovatce a na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před nimi | 500 |
Předjíždění bez dostatečného rozhledu (nepřehledná zatáčka, nepřehledný vrchol stoupání apod.) | 1000 |
Předjíždění v místech, kde je zakázáno dopravní značkou | 1000 |
Ohrožení jiného účastníka silničního provozu při předjíždění | 2000 |
ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA PŘES KŘIŽOVATKU:
Nesprávné nebo opožděné zařazení před odbočením | 300 |
Vědomé vjetí do křižovatky, když mu situace nedovoluje pokračovat v jízdě za křižovatkou | 500 |
Nezastavení na příkaz dopravní značky "Stůj dej přednost v jízdě" | 300 |
Odbočení na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou | 500 |
OTÁČENÍ A COUVÁNÍ:
Otáčení a couvání tam, kde je to zakázáno, anebo nerespektování dopravní značky | 500 |
Zakázané otáčení, couvání a vjíždění na střední dělicí pás dálnice | 1000 |
Ohrožení účastníka silničního provozu nedovoleným otáčením a couváním | 2000 |
ZASTAVENÍ A STÁNÍ:
Zakázané zastavení a stání:
a) v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání, na něm a za ním, na žel. přejezdu, v tunelu a ve vzdálenosti kratší než 15 m před nimi a za nimi | 1000 |
b) na přechodech pro chodce a ve vzdálenosti kratší než 5 m před nimi | 300 |
c) na dálnici jinde než na místech označených dopravní značkou "Parkoviště" | 500 |
d) na silnicích I. tř. a za snížené viditelnosti i na ostatních komunikacích mimo obce, s výjimkou účelových komunikací | 500 |
Nedovolené zastavení nebo stání vlevo ve směru jízdy (s výjimkou jednosměrných komunikací) | 500 |
Nepoužití anebo nesprávné umístění výstražného trojúhelníku při nouzovém stání
a) na dálnicích | 300 |
b) ostatních komunikacích | 200 |
Zastavení na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou, stání na místě, kde je to zakázáno dopravní značkou | 700 |
Nezabezpečení opuštěného vozidla | 200 |
Zakázané zastavení na přechodu pro chodce, pokud to nevyžaduje bezpečnost silničního provozu | 300 |
ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY:
Zakázané vjetí na železniční přejezd | 1000 |
v případě pohrožení | 2000 |
ZNAMENÍ O ZMĚNĚ SMĚRU JÍZDY a výstražná znamení:
Nedání včas a zřetelně znamení o změně směru jízdy
a) při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého | 300 |
b) při předjíždění | 300 |
c) při objíždění | 300 |
Neodůvodněné dávání výstražných znamení anebo neuposlechnutí dopravní značky | 500 |
OSVĚTLENÍ VOZIDEL:
Jízda za snížené viditelnosti bez rozsvícení stanoveného osvětlení anebo jízda jen s obrysovými světly | 500 |
Neoprávněné užití světel do mlhy | 500 |
Neužití určeného osvětlení při vlečení mot. vozidel | 500 |
OSTATNÍ POVINNOSTI ŘIDIČŮ, případně jiných osob a organizací:
Porušení předpisů pro vlečení vozidel. | 500 |
Porušení zákazu jízdy na určených silnicích a dálnicích řidiči určených vozidel v určené době. | 4000 |
Nesplnění povinnosti při dopravní nehodě (s výjimkou požití alkoholu). | 1000 |
Porušení ustanovení o hromadné dopravě osob na ložné ploše nákladního automobilu nebo přívěsu traktoru. | 1000 |
Neočištění vozidel vjíždějících na silnici. | 500 |
Nesplnění povinnosti opustit dálnici na nejbližším výjezdu při závadě vozidla anebo nákladu, který znemožňuje dosáhnout na rovině rychlosti nejméně 50 km/hod. a při vlečení motorového vozidla. | 800 |
OSTATNÍ ÚČASTNÍCI SILNIČNÍHO PROVOZU:
Chůze po nesprávné straně vozovky | 50 |
Vstup do vozovky na signál nebo pokyn příslušníka "Stůj" | 100 |
Nedodržení podmínek stanovených pro jízdu na jízdním kole | 200 |
Přecházení mimo přechod v blízkosti:
- křižovatky s řízeným provozem | 100 |
- přechodu pro chodce | 100 |
- nadchodu nebo podchodu | 100 |
DOPRAVNÍ ZNAČKY a zařízení, světelné signály a pokyny policistů:
Dopravní značky a zařízení světelné signály a pokyny policistů:
Nedovolená jízda na červené nebo žluté světlo, anebo jízda na znamení "Stůj" anebo "Pozor" které dává policista při řízení dopravy | 1000 |
V případě ohrožení účastníka silničního provozu | 2000 |
Nepokračování ve směru zelené šipky nebo šipky světelného signálu | 300 |
Neuposlechnutí pokynu policisty při řízení provozu | 1000 |
Neuposlechnutí pokynů a výzev policisty | 1000 |
Nerespektování dopravní značky B2. | 1000 |
V případě ohrožení účastníka silničního provozu. | 200 |
Neuposlechnutí dopravních značek:
a) vjezdu na místa, kam je vjezd zakázán dopravními značkami | 800 |
b) porušení jiného zákazu dopravní značkou "Jiný zákaz" | 500 |