Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za hranicemi se nedá na autě ušetřit

  12:38aktualizováno  12:38
Dovoz ojetých automobilů ze západní Evropy dobře prosperuje. Není také už žádný problém, aby si zájemce zajel třeba do Německa koupit auto sám. Zkusit koupit ojetý automobil si redaktoři MF DNES zajeli hned za německé hranice, poblíž Chamu.

Na rozdíl od drtivé většiny českých bazarů v ohradě tam měli vozy vystavené v prosklené výstavní budově. Hitem tu byly rok dva staré vozy, nebourané, s minimem najetých kilometrů.

Jste sám? Tak nic!
"Líbí se vám naše ceny? Ano? Tak to si z nich odpočítejte ještě šestnáct procent daně, kterou vám vrátíme, pokud si vůz odvezete do republiky," říkal prodejce Jürgen Schmid. Nabízel i vyřízení veškerých celních formalit za 240 eur. Zpočátku se zdálo, že nákup bude hračka. Hned se však ukázalo, že zvládnutí nezbytných formalit by byl docela oříšek: zařídit doklad o vývozu, vrátit se pro proplacení daně, zajistit převozní značku, automobil proclít a zaplatit 22procentní daň v Česku a přihlásit se na registrační značku.

"Jestli jste to nikdy nedělal, bude to obtížné. My vám pomůžeme, ale doma si to už budete muset zařídit sám," řekl německý prodejce. Když zjistil, že český zákazník nemá s sebou na pomoc zkušeného dovozce, usoudil, že z obchodu sejde. Nakonec přiznal, že se od počátku divil: "Češi si k nám auta kupovat nejezdí a pro překupníky jsme dražší."

Doma laciněji
Zpáteční cestou jsme vyzkoušeli k porovnání autobazary. Jedním z prvních byl bazar v Březí u Horšovského Týna. Jeho majitel porovnal ceny v německém bazaru a "ty své" a vyšlo najevo, že výslednou cenu bude mít nižší on. Nicméně auta budou mít nepoměrně víc najetých kilometrů. Druhý namátkou oslovený obchodník v Horšovském Týně měl svou nabídku vystavenou přímo v bazaru. O cenách nediskutoval a všechny vyhledal v počítačové databázi. Většina z nich byla podobná těm německým. Protože neměl žádné na skladě, poskytl kontakt na známého, který "dokáže sehnat a přivézt cokoliv".

Koupě víceméně po telefonu
"Ceny, které vám říkám, jsou částky, které za ně dám já venku. Předtím mi navrhněte moji odměnu a určitě se domluvíme," rýsuje obchodník transakci při telefonátu. Slibuje, že na požádání nechá každé auto prověřit, zda nepochází z krádeže: "I já chci ještě nějaký čas obchodovat. Když budete spokojený, třeba mi někdy zavoláte."

Z cenových důvodů jsou tedy všechny trumfy na straně tuzemských dovozců ojetých aut. Obchodníci se staršími auty v západní Evropě jim dávají výrazné slevy, jaké individuální zájemce nikdy nedostane. Ale je třeba se mít na pozoru před špatně opravenými lacinými auty z bouraček. Proto je doporučení třeba doplnit o radu: Při koupi staršího dovezeného auta vezměte technika s sebou!

V zemích západní Evropy je v autobazarech skutečně z čeho vybírat. V Itálii je však třeba dávat velký pozor na technický stav vozidla, ve Francii jsou auta drahá, v Belgii nejlevnější. V nejlepším pořádku bývají vozy ve Švýcarsku. Kdo hledá ideální kompromis mezi cenou a technickým stavem, ten nechť se vydá do Německa.

Autoři:


Témata: hračky

Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Najdete na iDNES.cz