Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: AP

Za motor běžící naprázdno plánují v Londýně mastné pokuty

  • 135
V Londýně berou automobilovou ekologii hodně vážně. Radnice podporuje alternativní zdroje dopravy po městě a teď si vyšlápne přímo na motoristy.

Londýnský starosta Boris Johnson totiž chce, aby řidič, který ve městě nechá motor běžet naprázdno a nebude přímým účastníkem silničního provozu zaplatil pokutu 120 liber. Organizace Transport for London už o problému hovoří s řidiči autobusů a taxikáři a chce, aby motor vypínali na svých stanovištích.

Start a stop

Kdo si nechce vypínání motoru při delším stání hlídat, uvítá systém, který zhasíná motor při zastavení vozu, třeba na křižovatce nebo při postávání v zácpě. V rámci boje za nižší spotřebu a emise ho do svých modelů montuje stále víc automobilek, škodovky nevyjímaje. Přijedete na křižovatku, sešlápnete spojku, vyřadíte a motor zhasne. Když se chcete rozjet, stačí znovu zmáčknout spojku a startér motor opět oživí. O životnost motoru a dalších komponent podle výrobců mít strach nemusíme. Systém vypínající motor má smysl. Ve městě ušetří až dva litry benzinu – test čtěte zde.

Teď se město zaměří na další řidiče jako jsou řidiči zásobujících dodávek nebo maminky, které čekají před školou na své děti. Právě na tyto ženy bude cílená i nová kampaň města.

Pokutu za nastartovaný motor už Londýn v některých oblastech zná a činí 20 liber, ale radnice chce těchto zón víc a chce vybírat i větší částku. Někteří zastupitelé si nicméně myslí, že mnohem důležitější by byla velká a ucelená kampaň, která by řidičům vysvětlila, proč vypínat motor. "Účelem by mělo být změnit chování řidičů a ne vybírat víc peněz," řekla zastupitelka Val Shawcrossová.

Za čistější Londýn

Boris Johnson je ve funkci od roku 2008 a v rámci kampaně Cyklistická revoluce už spustil projekt samoobslužných půjčoven kol, do kterého se zapojilo přes 12 000 lidí.

"Londýňané se probudili do nové éry cyklistiky v hlavním městě," prohlásil Johnson při slavnostním zahájení projektu. "Moje křížová výprava s cílem, aby se metropole stala městem s nejvíce cyklisty na světě, výrazně šlápla do pedálů," dodal.

Za deset týdnů se projektu zúčastnilo 100 000 uživatelů, v projektu je zahrnuto 5 000 kol v 340 stanicích. Přečtěte si Cyklistická revoluce v Londýně.

Starosta měl i ambicióznější cíle. Chtěl vystavět 25 000 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily a přivést do města 100 000 elektrovozů. Kvůli nedostatku financí byl celý projekt poměrně "osekán", ale i tak byl na podzim roku 2010 spuštěn pod názvem London Source s plánem na 1 300 dobíjecích stanic.


Elektromobil