Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za převod staré ojetiny zaplatíme až 10 tisíc navíc

  12:53aktualizováno  12:53
Od Nového roku se začne vybírat nový poplatek za registraci starých aut a ojetin z ciziny. Čím starší auto bude, tím vyšší poplatek při převodu zaplatíme.

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Kdo bude chtít v příštím roce kupovat staré auto, zaplatí státu jakousi ekologickou daň. Ta se vypočítá podle emisních norem Euro 0 až 2, které říkají, kolik auto vypouští škodlivin. Moderní auta, která se vejdou do normy Euro 3 až 5, platit nebudou.

Podle zákona, jehož novela ještě čeká na podpis prezidenta, zaplatí poplatek každý, kdo si v Česku koupí ojeté auto nebo ze zahraničí doveze automobil přibližně do roku výroby 2000.

Ministerstvo životního prostředí však zatím nevydalo přesný pokyn úředníkům, jak auta podle emisních norem rozlišovat. A bohužel to nemá šanci poznat ani majitel. Orientačním kritériem je tak prozatím rok výroby. Novinka nejvíc zasáhne majitele starých škodovek "stodvacítek", favoritů a felicií.

Za "stodvacítky" a další auta vyrobená před rokem 1993 budou jejich noví majitelé platit nejvíc – 10 000 korun. Týká se to však jen první přeregistrace od platnosti novely zákona, tedy zřejmě od ledna. Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu 120, deset tisíc zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude.

S poplatkem ve výši 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. O dva tisíce míň zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 2000. V těchto letech byla nejprodávanějším vozem třeba Škoda Felicia.

Daň má zabránit dovozu starých aut ze zahraničí. "Doprava v Česku představuje větší a větší problém z pohledu znečištění ovzduší a my nemáme jiný nástroj, jak dopravu omezit. Nemůžeme lidem nakázat, aby jezdili méně. Toto je nástroj, který by měl vést k tomu, aby se vozový park obnovil a jezdila tu auta, která nevypouští tolik škodlivých zplodin," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

"Ročně se doveze více než osmdesát tisíc automobilů starších deseti let. Toto číslo by nyní mohlo výrazně klesnout, protože jejich dovoz se už zkrátka nevyplatí," říká Milan Smutný, tiskový mluvčí autobazarů AAA Auto.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak nechat zlikvidovat autovrak? Co s odpadem z domácnosti? Vše důležité se dozvíte ve speciální příloze o novele zákona o odpadech ve středeční MF DNES.

.




Nejčtenější

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.