Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města už nebaví výmluvy na osobu blízkou, botičku zaplatí majitel auta

  11:30aktualizováno  11:30
Parkují na přechodech, trávnících, v zákazech stání. Když strážníci řidiče chtějí pokutovat, mají pohotovou výmluvu - řídila osoba blízká. Šetření přestupku se zastaví, viník je bez trestu. Městům ale došla trpělivost a našla si způsob, jak majitele vozu potrestat.
Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek

Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Kromě klasické pokuty za přestupek proto začínají inkasovat i manipulační poplatek za instalaci botičky.

"Téměř devadesát procent hříšníků, kteří se dopustí přestupku v souvislosti s parkováním, se vymlouvá na osobu blízkou," popsal situaci náměstek opavského primátora Daniel Žídek. Právě řidiči v Opavě si tak od července musí zvyknout na novinku. Kromě běžné pokuty za špatné parkování jim město naúčtuje čtyři stovky navíc.

Kde se vzaly botičky?

* Takzvanou botičku vynalezl v roce 1944 Američan, houslista denverského symfonického orchestru Frank Marugg.

* Patentovat si ji nechal v roce 1958. Přátelil se s denverskými politiky a policejními úředníky a věděl od nich, že řeší problém s parkováním neukázněných řidičů.

* První botičky byly ocelové, později se používaly lehčí slitiny. Denverská policie botičku poprvé použila 5. ledna 1955. Marugg vymyslel i jumbo verzi pro zemědělské stroje a velká auta.

* V české legislativě se botička poprvé objevuje v roce 1991.

"Instalace a odstranění botičky se provádějí na náklady osoby, která vozidlo na místě ponechala. Pokud ji nelze zjistit, pak na náklady provozovatele vozidla," upřesnil ředitel opavské městské policie Milan Kokoř. Opava má s nesprávně zaparkovanými auty problém především v centru města a pak také na sídlištích.

Manipulační poplatek má vychovávat

Ještě o stokorunu více zaplatí hříšníci v Krnově. Tam poplatek vybírají už od začátku června. "Měl by sloužit jako výchovný prostředek pro řidiče, kteří aby ušetřili, svá vozidla odstaví do zákazu stání mimo placenou zónu," zdůvodnila zavedení poplatku starostka Alena Krušinová.

Také krnovští strážníci od řidičů často slýchají osvědčené zaklínadlo s osobou blízkou. "To už snad bude dostatečným nástrojem k tomu, aby si řidiči dávali pozor," komentoval ředitel městských policistů Pavel Moravec.

Dosud byl podobný poplatek na Ostravsku výjimkou. Od řidičů či majitelů aut jej vyžadovali jen strážníci v Ostravě a Havířově. V Ostravě to mají řidiči za šest set, v Havířově za pětistovku.

"Za montáž a demontáž botičky se u nás platí od loňska. V Havířově je velká hustota lidí a spousta aut. Je potřeba v parkování udržovat řád," sdělil ředitel havířovské městské policie Bohuslav Muras.

Mírný přístup prý na mnoho řidičů vůbec neplatí

Možnost vybírat manipulační poplatek je stanovena v zákoně a jeho výši si každé město určí rozhodnutím městské rady. Dosavadní zkušenosti strážníků ukazují, že mírný přístup a domluvy na řidiče neplatí. Postaví auto na každé volné místo.

Například Opava před pěti lety zmírnila přístup a od používání botiček téměř ustoupila. Poměry na opavských ulicích se však zhoršily, počet dopravních přestupků dosáhl čtyřnásobku původního stavu.

"Se zmírněním přístupu máme velmi špatnou zkušenost," uvedl náměstek primátora Daniel Žídek.

Řidiči se zlobí, parkovacích míst je zoufale málo

Zlobí se ale i řidiči. Poukazují na to, že není kde zaparkovat. A nelíbí se jim, že v centru nemohou parkovat bezplatně.

"Když si jedu něco vyřídit třeba na poštu nebo na úřad, musím platit. Nemůžu bezplatně zastavit ani na deset minut. A na sídlištích auta není kam postavit," argumentuje například třiatřicetiletý Martin Broža.

Radní i strážníci oponují, že botičkou netrestají všechny hned. Jen ty, kteří špatně parkují opakovaně.

Výmluvy na osobu blízkou se objevují všude

Ve zbylých městech v Moravskoslezském kraji řidiči manipulační poplatky neplatí. V Karviné, Novém Jičíně, Frýdku-Místku ani Bruntále o jejich zavedení zatím neuvažují. "Sankce za blokové řízení jsou dost vysoké," komentoval ředitel novojičínské městské policie René Škoda.

S osobou blízkou se však strážníci setkávají i tam. "I u nás jsou však výmluvy na osobu blízkou časté. Dokonce v situacích, kdy to vůbec není možné. Většina tuhletu fintu zkusí," říká zástupce ředitele karvinských strážníků Jaroslav Ožana. V Novém Jičíně a Bruntále jsou podle policistů výmluvy méně časté.







Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.