Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za startem masového automobilismu stojí Ford

aktualizováno 
Jestliže bývá průmyslník Henry Ford označován za muže, který "postavil Ameriku na kola", pak lze s trochou nadsázky říci, že ona kola patřila vozu Ford Model T.

Ford T | foto: Ford

"Téčko" sice nebylo ani mimořádně krásné, ani technicky převratné, ale mohl si jej dovolit téměř každý. Model T tak odstartoval éru masového rozšíření automobilů.

Do 27. května 1927, kdy byla jeho produkce ukončena, bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů "Plechových Lízinek", jak se těmto vozům přezdívalo.

První Model T vyjel do světa v září 1908, pět let poté, co Henry Ford spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Vůz, který se s drobnými vylepšeními vyráběl bezmála 20 let, byl navržen týmem konstruktérů v čele s Childem Haroldem Willsem.

Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, později celokovová, byla nabízena v řadě variant, od vozu s plátěnou střechou, přes elegantní kupé až po praktický náklaďáček.

I když zpočátku byly vozy vyráběny i v tmavě červené či sytě zelené, později měly výhradně černou barvu. V této souvislosti se traduje Fordův výrok, že "každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, bude-li to černá". Volba této barvy byla pravděpodobně důsledkem její trvanlivosti a nízké ceny.

Jiná teorie hovoří o tom, že černý lak schnul rychleji než ostatní barvy a umožňoval tudíž rychlejší výrobu.

Právě rychlost výroby byla jedním z klíčových faktorů, které stály za úspěchem Modelu T. První exempláře byly vyráběny v té době klasickým způsobem, který ale neumožňoval pokrýt rostoucí poptávku. V roce 1913 však Ford přišel s novinkou - pásovou výrobou.

Ať už je pravdou, že se nový výrobní způsob inspiroval bourací linkou chicagských jatek, nebo ne, jeho aplikace v automobilovém průmyslu způsobila revoluci.

Zatímco dříve se doba potřebná k sestrojení automobilu měřila ve dnech, či v lepším případě v hodinách, sestavit "téčko" trvalo po vyladění výrobního procesu něco málo přes půldruhé hodiny.

V souvislosti s masovou produkcí vozu klesala postupně i jeho cena. Již původních 850 dolarů za kus byla suma velmi rozumná, postupem času navíc klesla až na 260 dolarů.

Naplnil se tak sen Henryho Forda o "univerzálním automobilu", který by byl dostupný širokým masám. Odpovídaly tomu i prodejní úspěchy; v roce 1914 už Ford produkoval více vozů než všechny ostatní americké automobilky dohromady.

"Plechová Lízinka" však nebojovala jen cenou. Řidiči oceňovali i spolehlivost, jakou projevovala na tehdejších nekvalitních cestách. Opravit trucující automobil navíc dokázal díky jeho jednoduchosti i technicky méně nadaný jedinec. Obvykle prý stačil šroubovák, kus drátu a žvýkačka.

Snaha konstruktérů o maximální jednoduchost však byla někdy provázena nečekanými zádrhely. Například palivo teklo kvůli úspoře nákladů k motoru samospádem. Byla-li však jeho hladina v nádrži nízká a vůz se pohyboval do prudkého kopce, přísun paliva se zastavil. Řidičům v takové situaci nezbývalo než benzin dolít, případně improvizovat a svah vyjet pozpátku.

Fordův Model T byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 2,9 litru, a tomu, kdo měl dostatek odvahy popohnat dvacetihlavé koňské stádo pod kapotou, umožňoval jízdu rychlostí až 70 kilometrů v hodině. Kromě benzinu spaloval motor i etanol, takže současné automobily na biopaliva nejsou žádnou novinkou.

Pomyslné počítadlo vyrobených "téček" se v roce 1927 zastavilo na tehdy rekordní hodnotě 15,007.033 vozů. O titul nejprodávanější automobil světa připravil Model T až Volkswagen "Brouk" v roce 1972.

Ford T

Nejprodávanější modely aut v historii se většinou stále vyrábějí

Kterého automobilu se vyrobilo nejvíc v historii? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. O umístění na žebříčku automobilových bestsellerů se totiž uchází více vozů.

Následující přehled je proto jen jedním z řady, na něž lze při pátrání po nejprodávanějším modelu v dějinách automobilismu narazit:

1. místo

Toyota Corolla počet: 31,6 milionu kusů v devíti generacích vyráběno: od roku 1966 dosud
2. místo Ford série F počet: přes 29 milionů kusů v 11 generacích vyráběno: od roku 1948 dosud
3. místo Volkswagen Golf počet: přes 25 milionů kusů pěti generací vyráběno: od roku 1974 dosud
4. místo Volkswagen "Brouk" počet: 21,529.464 kusů vyráběno: 1938-2003
5. místo Ford Escort počet: téměř 20 milionů kusů vyráběno: 1968-2003
6. místo Honda Civic počet: více než 16,5 milionu kusů v osmi generacích vyráběno: od 1972 dosud
7. místo Ford Model T počet: 16,5 milionu kusů vyráběno: 1908-1927
Zdroj: Wikipedia.org

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.