Za startem masového automobilismu stojí Ford

Jestliže bývá průmyslník Henry Ford označován za muže, který "postavil Ameriku na kola", pak lze s trochou nadsázky říci, že ona kola patřila vozu Ford Model T.

Ford T | foto: Ford

"Téčko" sice nebylo ani mimořádně krásné, ani technicky převratné, ale mohl si jej dovolit téměř každý. Model T tak odstartoval éru masového rozšíření automobilů.

Do 27. května 1927, kdy byla jeho produkce ukončena, bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů "Plechových Lízinek", jak se těmto vozům přezdívalo.

První Model T vyjel do světa v září 1908, pět let poté, co Henry Ford spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Vůz, který se s drobnými vylepšeními vyráběl bezmála 20 let, byl navržen týmem konstruktérů v čele s Childem Haroldem Willsem.

Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, později celokovová, byla nabízena v řadě variant, od vozu s plátěnou střechou, přes elegantní kupé až po praktický náklaďáček.

I když zpočátku byly vozy vyráběny i v tmavě červené či sytě zelené, později měly výhradně černou barvu. V této souvislosti se traduje Fordův výrok, že "každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, bude-li to černá". Volba této barvy byla pravděpodobně důsledkem její trvanlivosti a nízké ceny.

Jiná teorie hovoří o tom, že černý lak schnul rychleji než ostatní barvy a umožňoval tudíž rychlejší výrobu.

Právě rychlost výroby byla jedním z klíčových faktorů, které stály za úspěchem Modelu T. První exempláře byly vyráběny v té době klasickým způsobem, který ale neumožňoval pokrýt rostoucí poptávku. V roce 1913 však Ford přišel s novinkou - pásovou výrobou.

Ať už je pravdou, že se nový výrobní způsob inspiroval bourací linkou chicagských jatek, nebo ne, jeho aplikace v automobilovém průmyslu způsobila revoluci.

Zatímco dříve se doba potřebná k sestrojení automobilu měřila ve dnech, či v lepším případě v hodinách, sestavit "téčko" trvalo po vyladění výrobního procesu něco málo přes půldruhé hodiny.

V souvislosti s masovou produkcí vozu klesala postupně i jeho cena. Již původních 850 dolarů za kus byla suma velmi rozumná, postupem času navíc klesla až na 260 dolarů.

Naplnil se tak sen Henryho Forda o "univerzálním automobilu", který by byl dostupný širokým masám. Odpovídaly tomu i prodejní úspěchy; v roce 1914 už Ford produkoval více vozů než všechny ostatní americké automobilky dohromady.

"Plechová Lízinka" však nebojovala jen cenou. Řidiči oceňovali i spolehlivost, jakou projevovala na tehdejších nekvalitních cestách. Opravit trucující automobil navíc dokázal díky jeho jednoduchosti i technicky méně nadaný jedinec. Obvykle prý stačil šroubovák, kus drátu a žvýkačka.

Snaha konstruktérů o maximální jednoduchost však byla někdy provázena nečekanými zádrhely. Například palivo teklo kvůli úspoře nákladů k motoru samospádem. Byla-li však jeho hladina v nádrži nízká a vůz se pohyboval do prudkého kopce, přísun paliva se zastavil. Řidičům v takové situaci nezbývalo než benzin dolít, případně improvizovat a svah vyjet pozpátku.

Fordův Model T byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 2,9 litru, a tomu, kdo měl dostatek odvahy popohnat dvacetihlavé koňské stádo pod kapotou, umožňoval jízdu rychlostí až 70 kilometrů v hodině. Kromě benzinu spaloval motor i etanol, takže současné automobily na biopaliva nejsou žádnou novinkou.

Pomyslné počítadlo vyrobených "téček" se v roce 1927 zastavilo na tehdy rekordní hodnotě 15,007.033 vozů. O titul nejprodávanější automobil světa připravil Model T až Volkswagen "Brouk" v roce 1972.

Ford T

Nejprodávanější modely aut v historii se většinou stále vyrábějí

Kterého automobilu se vyrobilo nejvíc v historii? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. O umístění na žebříčku automobilových bestsellerů se totiž uchází více vozů.

Následující přehled je proto jen jedním z řady, na něž lze při pátrání po nejprodávanějším modelu v dějinách automobilismu narazit:

1. místo

Toyota Corolla počet: 31,6 milionu kusů v devíti generacích vyráběno: od roku 1966 dosud
2. místo Ford série F počet: přes 29 milionů kusů v 11 generacích vyráběno: od roku 1948 dosud
3. místo Volkswagen Golf počet: přes 25 milionů kusů pěti generací vyráběno: od roku 1974 dosud
4. místo Volkswagen "Brouk" počet: 21,529.464 kusů vyráběno: 1938-2003
5. místo Ford Escort počet: téměř 20 milionů kusů vyráběno: 1968-2003
6. místo Honda Civic počet: více než 16,5 milionu kusů v osmi generacích vyráběno: od 1972 dosud
7. místo Ford Model T počet: 16,5 milionu kusů vyráběno: 1908-1927
Zdroj: Wikipedia.org

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...