Čím tmavší barva, tím zřetelnější jsou drobné škrábance na laku

Čím tmavší barva, tím zřetelnější jsou drobné škrábance na laku | foto: iDNES.cz

Za stříbrné auto připlatíte, ušetříte na bílém

  • 34
Cenu automobilu do značné míry ovlivňují i faktory, které mohou někomu přijít na první pohled nepodstatné. Pokud nemáte speciální přání, co se barvy ojetého automobilu týče, můžete při jeho nákupu ušetřit i několik desítek tisíc korun.

Když se řekne "bílé auto", většina Čechů si okamžitě vybaví velkou dodávku. Není divu. Právě bílá patří mezi barvy, které můžeme nejčastěji vidět na firemních automobilech.

"U klasických osobáků už několik let hraje prim stříbrná metalíza a odstíny šedé barvy," říká Pavel Pospíšil z autobazaru AAA AUTO. Statistika říká, že každý čtvrtý vůz na evropských silnicích je nalakován některým z odstínů stříbrné či šedé barvy.

Motoristé, kterým na barvě auta nezáleží, mohou při nákupu ušetřit. Pavel Pospíšil vysvětluje: "Pokud srovnáme prodejní cenu vozu, který ve stříbrné metalíze stojí 200 000 korun, pak se dá říct, že naprosto stejné auto bychom v bílé barvě pořídili zhruba o dvacet až třicet tisíc levněji."

Přesto je bílá barva druhou nejčastější na našich silnicích. Nižší pořizovací cena je motivující hlavně pro firmy, které pořizují naráz celý vozový park. O třetí místo se v pomyslné hitparádě barev dělí černá s červenou, hned za nimi najdeme modrou a jen každé čtrnácté auto na našich silnicích je nalakováno na zeleno.

Krása je věc jedna, praktičnost věc druhá. Čím tmavší barva, tím zřetelnější jsou drobné škrábance na laku. Ty, pokud nejde o extrémně hluboké vrypy, na stříbrné nebo bílé karoserii téměř nevidíme. Stejně je tomu i s prachem nebo pylem usazujícím se na povrchu vozidla.

Šedý prach na černém autě doslova bije do očí. Motoristé, u nichž praktické hledisko převažuje nad estetickým, by pak rozhodně měli dát ruce pryč od takzvaných "měňavých barev", tedy těch, které z každého úhlu pohledu vypadají jinak. Nalakování poškozeného dílu karoserie totiž v takových případech přijde na poměrně značné sumy.

Petra Krainová z AAA AUTO dodává: "Zákazníci preferují barvy i podle toho, o jaký typ auta se jedná. U velkých luxusních vozů je největší zájem o tmavě šedou a stříbrnou, sportovní vozy se nejlépe prodávají v barvě červené. Bílá je nejčastěji vidět na služebních pickupech a dodávkách a ten, kdo si přichází pro velké terénní auto, zase nejčastěji volí barvu stříbrnou."

Evropský trend přitom v posledních měsících směřuje k tomu, co už tu kdysi bylo. K rostoucí oblibě vozů černé barvy.

Budoucnost podle odborníků patří především barvám přírodním. Za dva až tři roky prý většina vozidel na našich silnicích bude laděna do hnědých, zelených nebo zlatavých odstínů.


Témata: AAA Auto, Trabant