Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volant usedl po dvaceti letech

  13:35aktualizováno  13:35
Za volantem říkám slova, která bych normálně nevypustil, připouští Michal Viewegh. Nejčtenější český spisovatel současnosti má řidičský průkaz sice už od osmnácti let, ale první automobil si pořídil teprve ve čtyřiceti. Tři roky starý Opel Astra však z rodinných důvodů nejspíš brzy vymění za vůz o poznání větší.

Michal Viewegh upozorňuje, že není tou nejvhodnější osobou, která by se měla vyjadřovat k automobilům a motorismu.
"Především bych měl říct, že jsem za dvaadvacet let najel dvanáct hodin - v osmnácti v autoškole," říká úspěšný autor. 

Proč jste se aktivním motoristou stal tak pozdě?
Dlouhá léta jsem jako student a později jako učitel na základní škole na auto neměl peníze. Když jsem na ně zhruba od poloviny devadesátých let měl, zase jsem ho už nepotřeboval.

Byl jsem na volné noze a bydlel jsem v Praze nedaleko centra. Změna přišla až v momentě, kdy jsme se s manželkou rozhodli, že začneme stavět dům na Sázavě. Pro jistotu jsem si ale zaplatil kondiční jízdy. 

K tomu jste se odhodlal dobrovolně?
Ale ano. Uvědomte si, že jsem dělal řidičák v roce 1980 v Benešově u Prahy, což se s dnešní Prahou nedá vůbec srovnat. Myslím, že kondiční jízdy jsou v takovém případě holá nutnost. Po dvaceti letech se člověk učí řídit téměř úplně znovu.

Jaké to bylo?
Strašné. Muset se změnit ve čtyřiceti v začátečníka je vždy nepříjemné. Ale musím říct, že jsem měl tolerantního učitele. Těch deset jízd s ním mi pomohlo. Můj kamarád a nakladatel Martin Pluháček v nadsázce říká, že kdo za volantem přežije první rok, tak už má jistou šanci přežít i ty další... I talentovaný začátečník udělá jednu dvě chyby; průměrný řidič řekněme čtyři, a když to někomu nejde vůbec, udělá za ten první rok chyb třeba deset. Pak záleží jen na štěstí, jestli to přežije. Já tuhle kliku měl. Dokonce jsem auto ani nenaboural, nepočítám-li zpětné zrcátko na Hvaru. 

Proč jste si pořídil astru?
Auto jsem vybíral vylučovací metodou. Chtěl jsem pro začátek něco menšího, ale ne úplně malého, trochu svižného a hlavně s dobrou bezpečnostní výbavou. Doobjednal jsem i boční airbagy. 

A jste s ní spokojen?
Jsem, ale protože mi vypršel leasing a s manželkou plánujeme druhé dítě, zvažuji nákup něčeho většího. Nejspíš čtyřkolky. Dvakrát jsme byli v Dolomitech s vypůjčenou octavií s pohonem všech kol a byl jsem s ní maximálně spokojen. Je jen škoda, že ji nedělají s vyšším posezem. Něco na způsob SUV. To jsou vozy, po kterých teď pokukuji. Kdybych měl být konkrétní, tak třeba Honda CR-V, Toyota RAV4 nebo Subaru Forester.

V této kategorii si dobře vedou asijské vozy. S tím problém nemáte?
Ne, vůbec ne. Dokonce jeden čas k mým favoritům patřila Kia Sorento, ale nechal jsem se přesvědčit, že je to pravý off-road, který bych nevyužil. Jezdím nejvíc dálniční trasu mezi Prahou a Sázavou plus asi deset kilometrů po běžné silnici lesem. I když stav některých komunikací v Sázavě je skoro důvodem pro nákup terénního auta.

Jak na auto pohlížíte?
Měl bych sice coby takzvaný intelektuál a umělec předstírat, že jsem nad všechny ty "lesklý plechy" povznesen, ale musím přiznat, že toho času opožděně prožívám takové to klukovské okouzlení hezkými auty. Dokonce si pravidelně listuji v motoristických časopisech. 

Dokážete si život bez vozu představit?
Pokud bych žil jenom v Praze, tak ano. Nevadí mi jezdit tramvají nebo metrem. Koneckonců na počátku devadesátých let, kdy jsem auto neměl, jsem vděčně absolvoval všechny ty autobusové zájezdy do Vídně, Londýna nebo Paříže.

Máte malou dceru. Vozíte ji v autosedačce?
Už jsem někde říkal, že jsem až hystericky opatrný rodič. Tomu odpovídá i naše autosedačka. Myslím, že to je vítěz německých testů bezpečnosti. Nejspíš i proto byla skoro třikrát dražší než ostatní modely.

Na českých silnicích ročně zahynou stovky lidí. Myslíte, že policejní akce typu Kryštof mohou situaci zlepšit?
Neměl bych si hrát na velkého experta, když jezdím jen tři roky. Ale i za tuhle dobu jsem na cestách mezi Prahou a Sázavou viděl neuvěřitelné věci. Občas se přistihnu, jak v autě říkám slova, která bych z pusy normálně nevypustil. Rád bych věřil, že tyhle akce mají nějakou dlouhodobější koncepci.

Ve vašich knížkách se auta moc často neobjevují...
Když už se příběh aut nějak týká, tak si spíš dělám srandu z toho, že v naší rodině jsme dlouhá léta byli skoro všichni nemotoristé. Třeba v Báječných létech pod psa - sice je to nadsázka, ale základ je reálný. Můj otec dělal autoškolu v rychlokurzu, který nakonec trval dva roky. Skoro tam totiž nechodil.

Scéna z filmu Báječná léta pod psa, kdy Ondřej Vetchý v roli otce rodiny při lekci autoškoly uvízne na železničním přejezdu, k němuž se blíží vlak, se opravdu udála, nebo jde jen o fabulaci?
To už vytvořil autor scénáře. V románu to není. Ale je tam jiná scéna: Kvido odveze autem celou rodinu do porodnice a manželka Jaruška se ho pak z okna nemocničního pokoje ptá, proč je tak přešlý. On sklesle odpovídá, že přejel psa. Jaruška ho chlácholí, že to se může stát každému. Načež Kvidův bratr Paco okamžitě dodá: "Jenže tenhle byl v boudě..."

Vaše žena řídí?
Na rozdíl ode mne řídí od dvaceti let.

Takže v této oblasti je zkušenější ona...
Přinejmenším si nemůžu dovolit dávat jí řidičské rozumy. Viděla mě totiž v situaci, kdy jsem se na opuštěném parkovišti znovu učil rozjíždět.

Nebylo to potupné?
Bylo. Pro nás, kteří potřebujeme ve všem mírně vynikat, bývají takové okamžiky utrpením.

TICHÝ SPOLUJEZDEC
Pokud Michal Viewegh sedí na místě spolujezdce ve voze, který řídí jeho manželka, řidičské rozumy jí nedává. Na rozdíl od něho totiž řídí od svých dvaceti let.

Autoři:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.